Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, joiden lapsilla pieni ikäero

Vierailija
07.02.2010 |

Muutamia käytännön kysymyksiä:

Mitä vanhempi lapsi tekee silloin kun imetätte ja ootte yksin kotona?

Miten turvakaukalo ja -istuin on autossa?

Onko kaikilla tuplavaunut, jotta pääsette liikkeelle?

Miten nukutatte vanhemman lapsen päikkäreille?

Tässäpä muutama asia, joka mietityttää.

Toinen vauva syntyy parin kuukauden päästä,jolloin esikoinen on 1v9kk.Esikoinen on kyllä helppo ja rauhallinen lapsi,mutta mistä sitä koskaan tietää...

Erityisesti mietin tuota imetysaikaa.Esikoinen vietti niin paljon aikaa rinnalla, ja jos tästä toisesta tulee samanlainen, en kyllä tiedä miten järjestän asiat esikoisen kanssa, jotta jaksaa touhuta omiaan.

Vinkkejä,pliis.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun imetät, voit ottaa vaikka esikoisen viereen ja lukea hänelle kirjaa samalla tms.

Olen käsittänyt, että autossa pienempi lapsi (suositusten mukaan) vänkärin penkin taakse, ja isompi kuskin taakse. Omathan heillä on turvaistuimet.

Jos ikäero on alle 2v, saattaa kätevin olla tuplavaunut. Tosin riippuu siitä, kuinka paljon liikut lasten kanssa. Jos olet vain kotipuistossa, niin ei kai se esikoinen rattaissa istu? Myöhemmin ainakin pärjää seisomalaudalla...

Eikö esikoisesi leiki ikinä yksin, kun mietit miten voit imettää? Silloinhan se voi kattoa vaikka vierestä, kyllä se siihen tottuu että vauva syö tissiä.. Otat mukaan vaan kaikkeen tekemiseen, annat auttaa vaikka ei osaiskaan jne. Tosin esikoinenkin saattaa heittäytyä täysin vauvaksi kun vauva syntyy. Kyllä vaatii hänellekkin aikaa sopeutua uuteen tilanteeseen!

Tsemppiä, kyllä se siitä! Älä muodosta ongelmia ennen kun näet miten asiat sujuu! Esikoinen ei välttämättä ole moksiskaan vaikka imetät tuntitolkulla!

Vierailija
2/14 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikko jätti päiväunet pois kun vauva tuli. En saanut häntä millään nukahtamaan, koska tarvitsi nukuttamista, enkä pystynyt vauvan takia läheskään aina nukuttamaan.

Joskus imetystilanteet on tukalia ja aiheuttaa mustasukkaisuutta. Valitettavasti laitan paljon tv:tä päälle.

Meillä ei ole mennyt siis ihan kauhean helposti. Tuntuu, että annan kaiken huomioni esikolle ja vauvaa suunnilleen vaan ehdin imettää. Tuntuu, etten saa keskityttyä vauvaan. Koko ajan huono omatunto.

Tuplavaunut on. Takapenkillä ihan normaalisti molemmat istuimet autossa.

Minua lohduttaa, kun olen kuullut muilla olevan alussa välillä vähän riittämätön olo, mutta pian helpottaa kun imetykseen ei mene niin kauan aikaa.

Suurin osa päivästä sujuu ihan hyvin. Huono omatunto on jatkuva, kun en ehdi olemaan jotenkin kunnolla kummankaan kanssa. Mies tekee nyt pitkiä päiviä vähän aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua askarruttaa kans automatkat, mulla esikoinen on tasan vuoden kun kakkonen syntyy. emme voi laittaa esikoista eteen, koska fordissamme on pakollisena turvatyyny edessä (sitä ei saa kytkettyä pois) ja vuoden ikäistä ei saa kaiketi vielä laittaa kasvot menosuuntaan istumaan. eli pitää laittaa molemmat vauvat taakse, mutta missä itse istun (mies ajaa) kun ainakin esikoisen ollessa alle 3kk piti mun istua aina sen vieressä, että matka sujui hyvin. pitääkö mun nyt istua vauvojen välissä, jolloin joutus jatkuvasti edestakas irrottaa ja laittaa turvakaukaloa aina kun aion istua autoon tai nousta pois? vai onko jollain toiminut niin, että yletätte päivystämään vastasyntynyttä etupenkiltä käsin?

Vierailija
4/14 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua askarruttaa kans automatkat, mulla esikoinen on tasan vuoden kun kakkonen syntyy. emme voi laittaa esikoista eteen, koska fordissamme on pakollisena turvatyyny edessä (sitä ei saa kytkettyä pois) ja vuoden ikäistä ei saa kaiketi vielä laittaa kasvot menosuuntaan istumaan. eli pitää laittaa molemmat vauvat taakse, mutta missä itse istun (mies ajaa) kun ainakin esikoisen ollessa alle 3kk piti mun istua aina sen vieressä, että matka sujui hyvin. pitääkö mun nyt istua vauvojen välissä, jolloin joutus jatkuvasti edestakas irrottaa ja laittaa turvakaukaloa aina kun aion istua autoon tai nousta pois? vai onko jollain toiminut niin, että yletätte päivystämään vastasyntynyttä etupenkiltä käsin?

Meillä on istuin takana keskellä, kaukalo vieressä... Jää äidille hyvä paikka toisessa reunassa. Tosi monen istuimen voi kiinnittää lantiovyöllä eli käy vanhaankin autoon keskelle.

Vierailija
5/14 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompi teki mitä milloinkin. Joskus oli vieressä imettämässä omaa nukkeaan, joskus luettiin, joskus leikki omia leikkejään, mitä milloinkin. Meillä oli molemmat takana, toinen kaukalossa ja toisella oma turvaistuin.

Tosiasiahan on, että luultavasti tuo toinen ei voi olla niin kauaa aikaa rinnalla kuin ensimmäinen, ehkä sitten useammin. Kyllä käytäntö sitten sanelee teidän rytmit. Muistaakseni esittelin dvd:t esikoiselle vähän ennen toisen syntymää varmuuden vuoksi. Titi-nallea jaksoi katsoa vähän, jos vaikka mun piti levätä esim. vauvan yöllisen valvottamisen takia tai imetyksen takia. Pienet määrät silloin tällöin ei ole haitaksi. Ja parasta meillä oli, että otin esikoisen mukaan hoitamiseen. Hän haki vauvan vaipan ja yhdessä laitettiin se päälle. Hän sai hakea vaatteita ja viihdyttää lattialla. Hän tunsi itsensä tärkeäksi ja osalliseksi hoitamiseen, joten ei meillä edes, omaksi ihmetyksekseni, ollut mitään mustasukkaisuutta.

Vierailija
6/14 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun imetin vauvaa niin pienempi/pienemmät leikki sillä aikaa ja puuhasteli lattialla. Tai sitten istui kainalossa. Kahta viimeistä nyt ei enää ollut aikaa imettää mitenkään vartavasten vaan vauva imetettiin siinä muiden touhujen sivussa.

Vauvan kaukalo oli aina takapenkillä. Jokainen vauva nukkui melkein aina heti kun auto lähti liikkeelle.

Mitähän sää muuta kysyit, en muista enää. Mutta ulkoilut suunnittelin niin, että vauva nukkui vaunuissa ja muiden kanssa mentiin puistoon sillä aikaa.

Vauvaa rytmitettiin aina perheen aikatauluun. Tämä helpotti suunnittelua huomattavasti.

Hyvin se menee kun saa oman rytmin luotua.

Vierailija
7/14 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä alle puolivuotias nukkui autossa lähes koko ajan. Sitten kun pysähdyttiin syömään, kävin ensin vaihtamassa vauvalle vaipan ja imetin samalla (huoltsikan vessassa, ihanaa, tiedetään). Mies meni esikoisen kanssa sillävälin hakemaan ruokaa. Kun itse olimme syöneet, vaihdoin vaipan vielä uudestaan. Sitten vauva kaukaloon takaisin, jonne nukahti kun auto lähti.

Takana menee meillä tällä systeemillä olemmat lapset. Itse istun edessä joko ratin takana tai pelkääjän paikalla.

Vierailija
8/14 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan opettanut lapsia siihen, että ne nukutetaan. Kun oli päiväuniaika ulkoilun ja ruokailun jälkeen, mentiin päiväunille. Yleensä vauva oli siihen aikaan nukkunut ulkoilun aikaan päiväunensa. Muiden nukkuessa siivosin keittiön ja seurustelin vauvan kanssa.

Tuplavaunuja ei ollut, mutta sisaristuin oli vaunujen päällä. En tiedä, onko niitä nykyään, mutta siihen aikaan niitä sai ja oli toimiva ratkaisu.

Rattaat oli sitten tuplasellaiset kun sen aika oli.

Vierailija
9/14 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun imetin. Päiväunet nukkuivat yhtäaikaa, sain minäkin hengähtää hetken. Esikoistakaan ei tarvinnut nukuttaa, jätin vain kärryyn tai sänkyynsä. Ensin tosin laitoin kuopuksen kärryihin pihalle nukkumaan.

Kaukalo oli kuskin takana, esikoisen istuin oli repsikan takana selkä menosuuntaan. Itse istuin etupenkillä, joko ajoin tai olin repsikkana.

Tuplarattaat meillä oli myös. Mies teki matkatyötä eli olin aika paljon yksin lasten kanssa.

Ikäeroa vanhemmilla lapsilla on siis 1v3kk.

Vierailija
10/14 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vanhempi lapsi tekee silloin kun imetätte ja ootte yksin kotona?

* istui vierellä ja luin kirjaa tai laulelin.

Tai leikki lähettyvillä.

Miten turvakaukalo ja -istuin on autossa?

* kaukalo oli pelkääjän paikan takana, ja isomman istuin kuljettajan takana

Onko kaikilla tuplavaunut, jotta pääsette liikkeelle?

* Brio Twinette- tuplat oli, ja ihan ehdottomat olivatkin.

Liikumme paljon jalkaisin, joten piti saada (asumme Helsingissä) lapset turvallisesti kyytiin.

Miten nukutatte vanhemman lapsen päikkäreille?

* isompi jätti aikalailla vauvan synnyttyä päiväunet väliin. Ja joskus satunnaisesti nukahtivat rattaisiin samaan aikaan, kun ulkoilimme.

Mukavaa odotusaikaa! Ikäero on mitä mainioin :)

Meillä pojat ovat veljekset kuin ilvekset, ja olen niin tyytyväinen tuosta ikäerosta.

Nykyään ovat jo 6v ja 7,5v (ja löytyypä vielä 1,5v pikkuveikkakin), ja niin ihanasti heillä seuraa toinen toisistaan.

Olisin halunnut kolmannenkin samaan syssyyn, mutta ei tärpännyt heti :/

Nyt olisi vielä toiveissa kuopukselle oma aisapari, mutta tärppiä odotellessa.

Vierailija
11/14 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ahaa, en ollut tajunnut, että myös keskelle saa laittaa. Kiitos vinkistä, tätä kokeillaan!

Vierailija
12/14 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasten ikäero on 1v7kk. Ei ollut suurempia ongelmia missään vaiheessa, nyt pienempikin jo 2v ja mistään vaiheesta ei ole jäänyt sellaista muistoa että olisi ollut hankalaa. Valmistelin esikoista jo ennen vauvan syntymää lukemalla aiheesta kertovia kirjoja (vaikka tuntui ettei oikein ymmärtänyt kun oli itsekin niin pieni). Esikoinen sai myös oman vauvanuken ennen vauvan tuloa, sitä sitten hoiteli kun itse hoidin oikeaa vauvaa. Imetys sujui hyvin kun otin isomman viereen kirjoja lukemaan, aika pian tottui eikä enää ollut heti kyljessä kiinni. Isompi myös imetti omaa vauvanukkeaan (vaikka on poika;D). Tuplarattaat oli meillä käytössä ensimmäisen vuoden. Esikoinen alkoi kävellä ja pyöräillä pidemmät matkat sen jälkeen. Autossa molemmat istuivat takana, isompi kuskin takana ja pienempi repsikan takana. Meillä on iso auto ja tarvittaessa väliinkin mahtui istumaan aikuinen.

Vierailija
13/14 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viihtynyt yhtään yksin leikkien, mutta noi teletapit sopi hyvin tuon ikäiselle, ja yhdessähän niitä siinä katsottiin, joten juteltiin niistä samalla. Vauva myös söi paljon nopeammin kuin esikoinen aikoinaan, joten se imettäminen ei ollut ollenkaan niin ongelmallista, kuin etukäteen pelkäsin.

Lapset istui alusta asti kumpikin takana. Vauva viihtyi autossa paremmin kuin esikoinen aikoinaan, joten ei tarvittu mitään kummempia viihdytyksiä. Joskus piti tehdä ylimääräisiä pysähdyksiä, mutta sille ei vaan voi minkään. Enemmän ongelma oli, että mies ei saanut hyvää ajoassentoa, kun lasten istuimet takana esti saamasta kuljettajan istuinta riittävän taakse.

Tuplavaunut oli, ja niiden avulla päiväunet ei ollut mikään ongelma. Lähdettiin aina vaunuttelemaan, kun oli isomman uniaika. Jos vauva oli juuri nukkunut, niin hän sitten valvoi kyydissä. Joskus taas molemmat nukahti. Vauvaa ei tarvinut paljon nukutella, joten sen päiväuniajat ei olleet mikään ongelma. Mutta sama toimii tuplissa myös toisin päin. Jos vauvaa pitää nukuttaa, niin isompi voi istua mukana.

Vierailija
14/14 |
07.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-katsoo nauhoitettuja lastenohjemia,katsoo näitä siis noin yht.1h pvässä,nousen yleensä heti ylös kun vauva on nukahtanut,imetän myös usein sohvalla istuen

-kaukalona Chicco ja turvaistuimena HTS be safe

-ekat päikkärit nukkuu mun ja vauvan kanssa,laulan molemmat uneen. toisia ei enää nuku,joten tosiaan katsoo lastenohj.