Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintotukiasiaa!!

Vierailija
06.02.2010 |

Sanon nyt näin ensiksi, että helvetti mä olen toope! Haluaisin tietää, että joudunko maksamaan tukia takaisin..

Kertokaas viisaammat:

Opiskelen ammattikorkeakoulussa ja saan opintotukea.

1.1-31.5.2009 välillä tienasin 0€.

1.6-31.12 välisellä ajalla olen tienannut

kesäkuu 1583,76€

heinäkuu 2003,83€

elokuu 1925,02€

syyskuu 706,66€

lokakuu 977,03€

marraskuu 637,48€

joulukuu 1044,81

=8878,59€.

Opintotukikuukausia minulla oli 11 (11 siitä syystä, että opiskelin kesällä vapaasti valittavia opintoja ja minulle kertyi niistä sen verran opintopisteitä, että sain opintotukea myös heinäkuulta).

Vuodessa tulot saavat olla siis max 9230€.

Minua vaivaa nyt se, että joudunko maksamaan tukia takaisin, kun en ole tienannut rahaa tasaisesti jakautuen jokaiselle vuoden kuukaudelle? Kelan sivuilla sanotaan, että "Voit saada tulot milloin tahansa kalenterivuoden aikana, kunhan ne eivät ylitä vuositulorajaasi. Jos tulosi ylittävät vuositulorajasi, opintotukea on maksettu sinulle liikaa ja sitä joudutaan perimään takaisin." Tarkoittaako tämä siis, että on yksi lysti missä kuussa tienaan rahat, kunhan vuositulot eivät ylity?

Kiitos! :)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos nykyinen vuosituloraja on tuo 9230 e ja olet tienannut noin 8900 euroa, sun ei tartte maksaa mitään takas.

Ei tää nyt mitään rakettitiedettä oo!

Vierailija
2/9 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos nykyinen vuosituloraja on tuo 9230 e ja olet tienannut noin 8900 euroa, sun ei tartte maksaa mitään takas.

Ei tää nyt mitään rakettitiedettä oo!

Näinhän se menee. Ihan mielenkiinnosta ap, MITÄ opiskelet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkakaverini kertoi, että on tietty summa minkä saa kuukaudessa tienata. Eli vaikka vuositulorajani on alle sallitun määrän niin kuukaudessa en saa tienata kuin 660€, kun kelan sivulla niin lukee?

Tämä pisti ajatukseni aivan sekaisin, joten aattelinpa varmistaa asian täältä, kun kelaankaan ei voi tänään soittaa.

Ja ihan vain siksi, koska rupesi ärsyttämään ajatus siitä, että joutuisin repimään jostain rahat kelalle takaisin.

ap

Vierailija
4/9 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosituloraja lasketaan siten, että jokaista tukikuukautta kohti sinulla voi olla tuloa 660 euroa ja jokaista tuetonta kuukautta kohti 1 970 euroa.

Noin lukee kelan sivuilla. Jos tuloa saa jokaista tukikuukautta kohden olla 660€ niin sittenhän tuloni/kuukausi ovat ylittyneet..

ap

Vierailija
5/9 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivuilla sanotaan, että "Voit saada tulot milloin tahansa kalenterivuoden aikana, kunhan ne eivät ylitä vuositulorajaasi."

Eli vaikka joinakin kuukausina olet tienannutkin enemmän, ei sillä ole väliä, koska tulot eivät ylitä tuota vuositulorajaa. Kaverisi on väärässä ja sinä oikeassa.

Vierailija
6/9 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha kai sun on kesällä nostaa tukea, jos tienaat pari tonnia kuussa.

Vierailija
7/9 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukia, koska en ajatellut tekeväni syksyllä noin paljon töitä. Joten vuositulorajani eivät olisi tosiaankaan ylittyneet tuolloin.

Hienoa, jos asia on tosiaankin noin. Mua itseäni rupesi hämäämään tuo 660€, joka kelan sivulla mainittiin + luokkakaverin väärä info..

ap

Vierailija
8/9 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukia, koska en ajatellut tekeväni syksyllä noin paljon töitä. Joten vuositulorajani eivät olisi tosiaankaan ylittyneet tuolloin.

Hienoa, jos asia on tosiaankin noin. Mua itseäni rupesi hämäämään tuo 660€, joka kelan sivulla mainittiin + luokkakaverin väärä info..

ap

Se kuukausiraja mainitaan sen vuoksi, että esimerkiksi opintojen alku- tai loppuvaiheessa opiskelija opiskelee ja nostaa opintotukea vain osan vuodesta, esimerkiksi elokuusta joulukuuhun. Näin voidaan sitten laskea tuloraja sille ajalle.

Vierailija
9/9 |
06.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap