Veikkauksia: Miksi äiti loukkaantui kun sanoin, etten ole ottanut raskauden aikana
pisaraakaan alkoholia?
Äitini on tavallinen, alkoholia lähinnä satunnaisesti käyttävä nainen. Meille tuli tänään puhetta raskaudenaikaisista ruokarajoituksista. Sanoin, että olen ehdoton esim. graavilohen suhteen, mutta joskus voin syödä pienen määrän maksalaatikkoa. Tähän äiti sanoi, että maksalaatikon välttäjät ovatkin vähän samaa sarjaa kuin ne, joiden mielestä raskausaikana ei voi ottaa pisaraakaan alkoholia.
Vastasin tähän ihan rauhallisesti, että no minä en ole ottanut pisaraakaan. Asia ei ole itselleni mitenkään tunteella ladattu - olen vain ajatellut, että kun alkoholia ei kerran suositella ja pärjään hyvin ilmankin, niin mikäpä sitä on välttäessä.
Jostain ihmeen syystä äiti LOUKKAANTUI tästä! :o Kuten sanoin, hän käyttää tietääkseni alkoholia itsekin vain satunnaisesti enkä tiedä hänellä olevan sen suhteen mitään ongelmaa.
Kommentit (8)
Voihan se kirpaista, kun oma tytär antaa ymmärtää, ettei sellainen ole suositeltavaa tai hänen hyväksymäänsä toimintaa.
mutta suositukset olivat toisenlaiset. Äidillä oli mm. keskenmenon uhka, jolloin lääkäri oli käskenyt hänen ottaa vähän konjakkia! :)
Jos tällaisen takia loukkaantuu 30 vuotta myöhemmin, niin jo on kumma. Tai sitten en tiedä kaikkea hänen silloisesta alkon käytöstään.
ap
Äidillä oli mm. keskenmenon uhka, jolloin lääkäri oli käskenyt hänen ottaa vähän konjakkia! :)
ap
Näkeehän sen täälläkin. Jos esim. tulee puhe imetyksen pituudesta ja joku kertoo tietenkin imettäneensä 6kk jo on osa selittämässä kuinka on imettänyt _suosituksen mukaan_ 4kk. Kaikki tietää, että suositus on muuttunut, mutta riita on silti pystyssä.
äitiäsi kirpaisee, ettei hänen toimintatapansa (jota silloin suositeltiin) ole enää nykyään suositeltavaa, ja sinä tavallaan muistutit, että hän on toiminut väärin. Anna äidin näyttää harmistuksensa, asia on varmaan arka.
Kuitenkin liikuttavaa, että äitisi olisi varmasti halunnut hoitaa asian niin hyvin kuin mahdollista, mutta siihen aikaan on ollut vain sen ajan tietoa tarjolla ja se on myöhemmin todettu vääräksi.
Nyt uusien tapojen kuuleminen voi tuntua kritiikiltä tai sitten tulee paha mieli että tietämättään saattoi vahingoittaa lastaan.
Minunkin äidilläni oli keskenmenouhka ja hänelle annettiin konjakkia SAIRAALASSA. Toiset oli ajat ja toistet tavat.
Loukkaantuu toki jos ylemmydentuntoisesti heittää, että MINÄ ainakaan en ottanut mitään raskaudenaikana, kuten eräät naukkaili konjakkia.
koki loukanneensa sua (kuittailemalla alkoholista raskausaikana). Eikä varmaan halunnut loukata.
Kaikki on varmaan hyvin, älä murehdi vaan keskity kaikkeen hyvään suhteessa äitiis.
ja kokee syyllisyyttä. Syyllinen ihminen on helposti puolustautuva. Ehkä hänestä tuntui, että pidät itseäsi parempana äitinä ja asia osui jotenkin arkaan kohtaan.