Sairaanhoitajat - onko tämä yleinen käytäntö??
Olin pari vuotta sitten sairaalassa, vasen jalkani hajosi pahasti ja se leikattiin. Leikkauksen jälkeisenä yönä onnistuin nukahtamaan ja yhtäkkiä heräsin säpsähtäen; sairaanhoitaja oli vieressä ja oli pistämässä olkavarteen kipupiikkiä, ei siis mitenkään herättänyt minua. Säikähdin kauheasti ja kysyin, mitä on tapahtumassa.
Hoitaja sanoi pistävänsä minulle kipupiikkiä käsivarteen. Sanoin, etten halua missään nimessä, sillä jostain syystä käsi kipeytyi siitä aivan kauheasti, kerroin sen hoitajalle. SAiraanhoitaja yritti pakolla pistää piikkiä perusteluina "Mutta tätä sinulle on määrätty". Sanoin, että ei kai sitä mikään pakko ole ottaa..Seuraavana aamuna minua tuijotettiin tosi omituisesti ja kysyttiin "mitäs lääkkeitä sinä suostut ottamaan". Tosi vastenmielinen sairaalareissu, huhhuh.
Sain sairaalasta mukaani myös jonkun sairaanhoitajan kirjoittaman paperin, missä diagnoosikin oli päin p:tä, en tiedä, mistähän sekin oli siihen keksitty.
Kommentit (9)
En ymmärrä, miksei annettu sitä kautta, en lääkeasioista itse tiedä. tämä tapahtui kesällä 2005, tuntuu aika omituiselta.. Varsinkin se, kun minua ei herätetty ensin, hoitaja oli vain piikki ojossa pistämässä.
kipulääkitys on tietysti olennaista kuntoutumisen kannalta, jotta jalalla pystyy kävelemään yms, ja on parempi annostella kipulääkettä jo siinä vaiheessa kun kipu ei ole vielä kovaa. Jos kuitenkin lihakseen annettuna lääke teki kipeää, hyvää hoitoa olisi ollut antaa lääke suoneen, tavallisesti leikkauksen jälkeen on kanyyli varmuuden vuoksi. Jos sinulla ei sitä ollut, ehkä yöhoitaja ei halunnut vaivautua laittamaan kanyylia kipulääkettä varten.
oli suun kautta/suoneen annettu maksimimäärät kipulääkkeitä, onko eri asia antaa kipulääkettä vielä suoraan lihakseen??
ja meille on kyllä aika tarkkaan aina toitotettu, että nukkuvaa ei saa pistää, tai pitää ainakin yrittää herättää ensin. Tietysti sitten jos ei pieneen tönimiseen ja huhuiluun herää niin tuskin sitten piikkiinkään...
sääriluu poikki, polvijänne katki ja polvilumpio murtunut, ruuveja+levyjä "asennettu". Ei ollut vielä kipsiä, joten olin ihan autettava vuodepotilas joitakin päiviä.
minua vaan sairaalassa herätetty verikoetta varten. Heräsin aamulla siihen kun hoitaja puhdistaa kättäni ja taputtelee suonta neula kädessä. Totesi vaan että "Nuku ihan rauhassa, minä tässä vaan verinäytteen otan"
Juu, kylläpä nukuttikin sen jälkeen :O
Se on tietty tympeää, mutta kaikilla ei ole käytöstapoja eikä alkeellisinta käsitystä ihmisen kunnioittamisesta. Sellaiselle täytyy ihan sanoa suoraan, ettei tuo käy ja perustella miksei. Meitä hoitajia on niin monenlaisia.
Joillain vuodeosastoilla sh:t ei saa laittaa kanyyliin kipulääkettä, vaan suoneen sen saa laittaa ainoastaan leikkurissa/heräämössä, missä potilas on kytketty valvontalaitteisiin. Että sillä selittyisi tuo lihakseen pistäminen.
Mutta tosiaan, mitään lääkettä ei saa ilman potilaan lupaa antaa, ellei potilas tietty olis tajuton tms.
Ja luulis että sulla ei silloin ollut niin kovia kipuja että kipupiikkiä olis tarvinnu antaa, jos kerran pystyit nukkumaan..
Oliko sulla kanyyli, siis se "tippahana"? Miksei kipulääkettä annettu sitä kautta?
Yleisesti ottaen, potilaan ei ole ikinä mikään pakko ottaa mitään lääkkeitä.
Tuollaisista tapauksista kannattaa kertoa heti osastonhoitajalle ja tehdä valitus potilasasiamiehen avulla hoitajan käyttäytymisestä.
t. sh