G: Säästätkö Eläkevakuutusta? Paljon/kk? (ov)
Ja paljon on kertynyt tähän mennessä?
Ikäsi?
Oma vastaus:
Säästän
noin 110€/kk
noin 6000€
27v
Kommentit (28)
Tässä tätä syrjäyttävää mekaniikkaa parhaimmillaan.
Tulosta niitämme parin vuosikymmenen päästä...
Huhhuh...
40eur/kk, en ole kerennyt pitkään säästää, otin just ennen kuin laki muuttui, säästössä jotain 160 eur. Ikä 32vee.
Kulut pienet, eikä huoleta, on vain yksi tapani muiden joukossa säästää vanhuuden varalle.
tai se että ennen sai alkaa nostaa 58v ja nyt vasta 63v. Ihan hullua silti laittaa rahaa sinne asti kiinni kun niihin aikoihin toden näköisesti alkaa saada jo perintöjä. Meillä ainakin tulevat perinnöt eläketurvana ja omat säästöt voi kuluttaa nyt ruuhkavuosissa...
Kiitos ,että pääsin eroon,alkupääoma oli 8500 e.En muusta maksoinko muutaman vuoden 80 e kk.Sitten jäin työ markkina tuelle, sovimme virkailijan kanssa että on liian suuri maksu kk,sain lykkäystä .Oli aika perustelut ,että sain peruttua koko vakuutuksen.SITÄ OLI KERTYNYT NOIN 11.000 E,.Sain vuoden päivät jotain 400e,puhtaana Veroa meni 29% pääomatuloa .SIIS YHTÄ TYHJÄN KANSSA,sUOSITTELEN ÄLKÄÄ OTTAKO MISSÄÄN NIMESSÄ .Sijoittakaa muuhun ,vaikka minkälaisia hoitokuluja oli.Mielestäni huijausta.
jos ne menee keskeyttämään, voi sua hölmöä! Olisit laittanut omasi ns."vapaakirjalle" eli et vaan maksa enää mutta raha jää odottamaan sun eläkeikää. Siellä olisi ollut hyvässä tallessa!
Mulle on lapsena tehty säästövakuutus, josta saan rahat kun täytän jotain...olikohan 50v.. Summa ei oo suuren suuri, mutta sitä ei kannata välillä ottaa pois, häviää reippaasti.
Lisäksi mulla on kaksi eri eläkevakuutusta eivätkä ne ole mitään huijausta. Asioihin pitää vain tutustua kunnolla. Ehdin hyötyä hyvän tovin verotusoikeudestakin toisen kanssa. Toinen on tehty myöhemmin. Pääasia, että eläkevakuutuksissa on henkivakuutus-osuus, joka takaa kuolemantapauksessa, että omaiset saavat jo kertyneen summan sieltä.
Olen tyytyväinen eläkerturvaani. Jos niin käy, että syystä tai toisesta menetän kaiken muun omaisuuteni, eläketurvalla pystyn elämään silti normaalia elämää.
Minä olin jo 62 vuotias ,ei ollut mitään järkeä enää säästää.
Eläketurvasta vielä sen verran... Eli en tiedä miten suuri riski on, mutta jos eläkevakuutusyhtiö menee konkkaan, niin mitään rehoja ei saa. Kuinkakohan moni eläkefirma on vaikka 30 v päästä pystyssä?
sen asiakkaat ja eläkkeensaajat jaetaan muille työeläkyhtiöille. Esim. 1980-luvulla eläkeyhtiö Kansa teki konkurssin, ja sen eläkkeitä makselevat nyt muut yhtiöt.
Jos vapaaehtoisia eläkkeitä tarjoava henkivakuutusyhtiö tai pankki menee konkurssiin, niitä rahoja tuskin mistään saa takaisin.
Eläketurvasta vielä sen verran... Eli en tiedä miten suuri riski on, mutta jos eläkevakuutusyhtiö menee konkkaan, niin mitään rehoja ei saa. Kuinkakohan moni eläkefirma on vaikka 30 v päästä pystyssä?
Niin, käsitin, että tässä ketjussa oli tosiaan kyse juuri niistä vapaaehtoisista eläkesäästöistä.
Niin, käsitin, että tässä ketjussa oli tosiaan kyse juuri niistä vapaaehtoisista eläkesäästöistä.
Silloin sun olisi varmaan pitänyt puhua henkivakuutusyhtiöistä ;) Eläkevakuutusyhtiöissä hoidetaan lakisääteinen eläketurva.
Suomen historiassa on kaksi henkiyhtiötä mennyt konkurssiin 90-luvun lamassa, mutta sieltäkin on lopulta saatu kaikki vakuutukset hoitoon alan sisäisin järjestelyin. Toki on yhtiöitä, jotka ovat lopettaneet toimintansa, mutta sitä ennen vakuutuskannat on toki myyty jollekin muulle yhtiölle jossa vakuutukset ovat nykyään hoidossa. Ja yleensä näiden kannansiirtojen yhteydessä ne vakuutetutkin saavat jotain hyvää, kannat ovat nimittäin aika kilpailtuja toimintaansa jatkavien yhtiöiden keskuudessa.
T: Alalla työskentelevä asiantuntija
vuosikymmenien päästä, kun pääoma ei kasva ja isot kulut vaan pyörineet siinä. Okei, ehkä se olisi pysynyt omillaan tai lievästi plussalla osakekurssien nousun takia, mutta inflaatio sen olisi syönyt.
Eläkevakuutukset tälläisenään on huono sijoitus. Tietysti se hyvä puoli on, ettei rahoja voi päähänpistosta nostaa, mutta muuten kukaan oikeasti sijoittamiseen perehtynyt ei eläkevakuutusta suosittele. Lisäksi eläkevakuutus on omituinen systeemi, jossa ulkopuolinen (valtio) voi muuttaa sääntöjä ja silti et pääse siitä eroon. Tämä verotuskohtelu oli siitä malliesimerkki. Ensin ostat eläkevakuutuksen sillä idealla, että saat takaisin tuloverojen mukaan, mutta sitten valtio muuttaakin verotuskäytäntöä ja olet edelleen jumissa sopimuksessa.
minulla osakkeita ja olen ostanut sijoitusasunnon Helsingin keskustasta turvataksen vanhuuteni... Ostan varmaan vilä toisenkin sijoitusasunnon ;-)
Taitaa olla sijoitusasunnot hieman yli maksukykyni vielä tällä erää :) Mutta joo, ehkä täytyisi sitten perehtyä uudelleen noihin selektan ehtoihin.
Lisää kommentteja?
Ap
ja vuokralla lyhennetään asuntoa, tietysti alupääomaa tarvitsee hiemen olla, mutta suosittelen lämpimästi ;-) t.10
olen kyllä vähän vanhempikin kuin sinä, jo 40v.
Mulla olisi noin 10000€, jos likvidoisin kaikki säästöni tällä hetkellä rahaksi.. Täytyykin alkaa pyöritellä vähän lukuja, jos jonkun pikkuyksiön, -kaksion jostain lähiöstä, joskus. Tuo olisikin ehkä hyvä ajatus.
Ap.
Sitähän on vuokranantaja ja kaikkea sattuu ja tapahtuu. Itse en ainakaan jaksaisi sitä pelkoa, että vuokralainen hajottaa paikkoja, tapahtuu putkivuotoa tai sattuu epäluotettava maksaja vuokralaiseksi. Kaikenlaista harmiakin varmaan riittää...
Mutta ei mikään kunnon sijoitus ole harmiton! Osakkeitakin pitää seurata, samoin kannattaa tehdä rahastojen kanssa. Meillä on tuotto jotain 8 % ja tietysti ne asuntojen arvot päälle, sitten jos joskus myydään.
terveisin kakkonen/kolmonen
niiden ehdot on niin syvältä. Paljon kannattavampaa on säästää vanhuuden varalle muunlaisilla sijoituksilla. Tällä hetkellä en sijoita kuukausittain (olen hoitovapaalla, kotihoidontuesta ei paljon sijoitettavaa jää), mutta olen sijoittanut tähän mennessä osakkeisiin ja rahastoihin n. 10000 euroa. Ikää mulla on 30.
Ei ole mulla eläkevakuutusta, miehellä valitettavasti on. Mutta lisää ei todellakaan enää laiteta.
Kuussa laitetaan rahaa noin 10-20% nettotuloista sijoitukseen, osa on tosin vanhan rahan vähittäistä siirtämistä riskialttiimpiin, mutta tuottavampiin kohteisiin.
Muita sijoituksia (osakkeita, rahastoja) on meillä muutama tonni ja lisäksi mulla on yksi asunto, joka ei ole sijoituskäytössä vaan omassa käytössä ja samoin meillä on tontti, nämä kai jotain puskuria mahdollista inflaatioa vastaan??? Lisäksi rahaa on tileillä ja määräaikaistalletuksissa, näitä on kymmeniä tuhansia, mutta asuntohan ei ole meillä oma.
Ikää mulla on 36, mies on vuotta nuorempi.
Mitä noihin sijoitusasuntoihin tulee, niin 8% tuoton saaminen jopa pienemmältä paikkakunnalta on TODELLA vaikeaa. Nostan hattua, jos tuo edellinen todellakin sellaisen saa. Usein kuitenkin tuommoisessa 8% tuotossa on kyse siitä, että tuoton laskennassa käytetään esim. ostohintaa jostain vuodelta 2004 vaikka eikä nykyistä arvoa, jolloin tuottoprosentti on suuri. Usein myös kaikki taloyhtiön remonttikulut jää huomioimatta, samoin asunnon remonttikulut. Usein kun kaava lasketaan vaan ihan niin, että vuokra-vastike/asunnon hinta. Lisäksi toki siitä voitosta menee vielä verot, mutta niin menee toki kaikista muistakin sijoitusmuodoista ennemmin tai myöhemmin.
Itse katselin vasta yhtä sijoitusasuntoa 7% tuotolla, mutta totesin, ettei se ollut pitkässä juoksussa kestävä tilanne ja jäi koko juttu nyt sitten. Asuntojen hintojen pitää tippua ennen kuin sijoitusasuntoihin pistän rahaa ellei nyt sitten omaa asuntoa tule pistettyä vuorkalle.
Tämä henki vakuutusyhtiön ,.eläkevakuutus ,.Sampopankinkautta.