Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muka äidin tehtävä opettaa vauva liikkumaan ja kääntymään?

Vierailija
04.02.2010 |

Jos 6kk ikäinen ei lattialla ollessaan ole pätkääkään kiinnostunut liikkumaan, niin pitääkö muka äidin toimia jumpparina ja opettaa?

Ajattelin odottaa että neuvola laittaa 8kk ikäiselle lähetteen fysioterapiaan. Vauva nyt 6kk eikä halua kääntyä tai ryömiä.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähti liikkeelle vasta 9 kk iässä ja nyt 10 kk iässä etenee vauhdikkaasti ja yrittää seisomaan. Jotkut vaan oppii myöhemmin. Itse en ole jumppauttanut vauvaani, mutta kannustanut kyllä liikkeelle.

Vierailija
2/7 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat kyllä jossakin vaiheessa alkaa kääntymään itekseenkin. Itse siihen ei pysty vaikuttamaan. Ainoastaan se että pitää vauvaa lattialla.

Meillä on joku vauvoista kääntynyt vasta 7kk:n iässä eli älä hätäile. Ei välttämättä ole edes mitään vikaa. Toisilla vaan ei ole kiire:)

T: viiden äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ainakaan minä ole koskaan opettanut, ihan hyvin ovat oppineet ilmankin. Ei meilläkään tämä viimeisin 6 kk vanhana halunnut ryömiä, kääntyä tosin osasi. Tietysti jos epäilee, että on jotain häikkää, niin ehkä silloin kannattaa kotikonstejakin kokeilla, fysioterapeutilla ramppaaminen (kokemusta siitäkin, mutta muusta syystä) on nimittäin aika rankkaa verrattuna siihen, että homma hoituisi kotona muun elämän mukana...

Vierailija
4/7 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jumppaamaan ja mennä itse sillä aikaa vaikka kauppaan?

Vierailija
5/7 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jumppaamaan ja mennä itse sillä aikaa vaikka kauppaan?

mutta ainakin meidän vauvaa pelotti fyssari, kun ei kuitenkaan tullut niin tutuksi. Eli itkusta olisi tullut vielä isompi, jos olisin jättänyt hänet yksin sinne (ikää oli silloin kun me fyssarilla käytiin 8 kk). Ja minusta oli rankkaa ne matkat (sopivaa fyssaria ei välttämättä löydy läheltä) ja aikataulujen sovitteleminen fyssarin takia (meidän täytyi käydä siellä joka päivä, kyseessa ei ollut liikkeellelähdön ongelmat, vaan sairaus), kun meillä on myös 2 muuta lasta, jotka on haettava koulusta...

Vierailija
6/7 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä voi vauvalle opettaa. Täytyy vain antaa olla lattialla (eikä esim. sitterissä), jotta on mahdollisuus oppia. Esikoiseni kääntyi 1. kerran liki 6 kk iässä (mutta sekin suuren vaivan jälkeen), ryömi 8 kk ja käveli 1 v 3 kk ja nykyisin hän on aivan normaali, liikunnallinen 9 v tyttö. Vauvana oli todella pulska - saattoi ehkä vaikuttaa liikkumishaluihin?

Onko ap:lla kyseessä esikoinen? Ainakin omasta ja muutaman muukin kokemuksesta näyttäisi että monet kuopukset ovat innokkaampia lähtemään liikkumaan kun yrittävät päästä vanhemman sisaruksen perässä.

Vierailija
7/7 |
04.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimillaan vauvan liikkumaan oppimista ja toisaalta edistää sitä.

Tarkoitan, että vauva saa vapaasti olla lattialla ja esim. äiti innostaa vauvaa kääntymään leluilla jne. ja viihdyttää siellä, eikä pidä vauvaa liikaa sitterissä tms. jossa ei ole mahdollista liikkua ja harjoitella. Runsas sylissäpitäminen ja kantaminen edistää liikkumisen oppimista. Kävelytuolit voivat lisätä varvastamista ja hidastaa kävelemään oppimista.

Fysioterapeutilla kävisin ilman muuta opettelemassa keinoja joilla tukea vauvan kehitystä, eihän se vauva lyhyellä käynnillä vielä mitään ns. opi, paljon on varmaankin kiinni siitä mitä kotona tehdään. Lisäksi vauvan turvallisuudentunnetta ajatellen tutun vanhemman läsnäolo on varmaan suotavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän