G: Mitä tekemisiä ehdottat kun lapsesi valittaa tylsyyttä?
Kommentit (14)
jos ei keksi leikkimistä, niin sitten voi tehdä jotain muuta
yritän houkutella lukemaan, tekemään palapelejä, pelaamaan lautapalejä yhdessä, askartelemaan..
yleensä mikään ei kyllä tehoa, vaan kaikki on silloin tylsää, ihan sama, mitä ehdottaa..
Jos naperot valittaa, että on tylsää, ei mitään tekemistä, sanon aina, että on ihan hyvä välillä ollakin tylsää ja jos ei ole tekemistä on hyvä olla tekemättä mitään.
Kummasti nuo itse keksivät tekemistä heti sen jälkeen.
En minä ole mikään huvimestari, jonka tarkoitus on järjestää jatkuvasti lapsilleen mielekästä tekemistä!
kerron että siivottavaa olisi. Tai voisi lukea kirjaa. Sitten yleensä kuulee:
-äitiii äläää!
Etsimaan netista tietoa sormenjalkien historiasta. Ja suurennuslasi kouraan.
4v poika: Junarataa, legoja, piirtämistä/vesivärejä.
ei (vielä) valita tylsyyttä. Tuolle pian 6-v:lle sanon, että sopii mennä vaikka sohvalle/puiston penkille istumaan. Tai saa siivota.
Tai että kyllä sitä sopii joskus olla tylsääkin.
Tai että turhahan mun on mitään keksiä, kun et sinä sitä halua kuitenkaan tehdä (joskus nimittäin yritin keksiä tekemistä, nyt olen huomannut em. keinot paljon paremmiksi).
Mulla lapset vielä niin pieniä (2,5v, 4,5v ja 7v) etteivät kait ole tajunneetkaan, että elämässä voisi olla tylsää/tekemisen puutetta tai ettei voisi olla ihan vaan tekemättä jotakin.
Tai onkohan tuo nyt iästäkään niin kiinni? Ei mullakaan koskaan ole!
ja nuorimmat päiväkodissa. Ei ole tainnut kukaan koskaan valitella sitä, että olisi tylsää. Eikä ole varmaan ollutkaan, kun aina keksivät tekemistä.
ja kerron lapselle, että on hyödyllistä että on välillä tylsää. Silloin mielikuvitus saa töitä. Yleensä ei mene montaakaan sekuntia tuon jälkeen kun lapsi jo keksiikin jotain uutta ja mielenkiintoista. tätä olen käyttänyt 5-10 -vuotiaalle. Nykyään ei enää valita, kun tietää mitä vastaan :)
jos valittaa tylsyyttä. senjälkeen mulkaisee pahasti eikä valituksia enää kuulu....
lapset 6, 9, 10. EIvät juuri koskaan helposti suostu..
tuutko siivoomaan äitin kanssa... ;o9