Karjuuko ja paiskeleeko eskari-ikäisesi suutuspäissään?
Meidän eskari on kuin uhmaikäinen, kun ei saa tahtoaan periksi: huutaa, karjuu, itkee ja paiskoo nyrkillä esineitä tai viskoo esineitä maahan. Huolestunko nyt vai odottelenko, joska vaihe menisi ohi?
Kommentit (8)
se on asia mikä opitaan ja sille heti stoppi. Sanot vaan jos et nätisti osaa pyytää ei tipu mitään, etkä todellakaan sit suostu.
Voit näyttää asian käytännössä, jos ei lapsi tee niinkuin pyydät ala karjua asamalla tavalla. Siitä voi sitten keskustella. Täytyy olla huumoriakin välillä pelissä.
Eskari-ikäisille tulee tällainen "esimurrosikä", mikä on ihan normaali vaihe. Syksyllä meidän poika oli jo tuollainen ja silloin eskariopet vaan sanoivat, että yleensä kevääseen mennessä kaikki lapset ovat käyneet tuon vastaavan läpi.
Meillä rupeaa jo pahimmat uhmaamiset olemaan takana, vaikka onhan noita huonoja päiviä välillä myös.
Vanhempi lapsi ei ole moista ikinä harrastanut, emmekä me vanhemmat tietenkään. -ap
6v poikamme on mini-murkku, hermostuu ihan käsittämättömistä syistä, loukkaantuu herkästi jne, ja silloin huudetaan, karjutaan ja rähistään - myös meille vanhemmille. Kaikki kuitenkin aina päättyy sydänsärkevään itkuun ja anteeksipyyntelyyn. PIeni rakas poikamme :-)
Minä annan meidän pojan raivota, kunhan ei satuta ketään. Pahaa oloa on joskus hyvä purkaa, se puhdistaa kummasti ilmaa ja mieltä;) Tietysti kannattaa keskustella lapsen kanssa ja kysellä, jos mieltä painaa joku isompi asia. Voi joutua vähän lypsämään kylläkin...
viskannut lattialle ja paukuttaa nyrkeillä sohvaa. Olenko tehnyt väärin, kun olen laittanut karjujan pari kertaa jäähylle? Siis silloin, kun hän karjumalla vaatii jotain tiettyä asiaa. Tukahdutanko hänen tunteensa sillä tavalla? Joka kerta kyllä koitan rauhoitella ja kyselen ja otan syliinkin. ap
Ja minusta hienoa, et on voimakkaasti tunteva ihminen. Eipä tuu harmaata hiirulaista jolle sopii aina kaikki vaan kehittyy oma mieli.
Noissa tilanteissa ei saa itse hermostua, olet vain kuin viilipytty. Tavaroiden paiskomista ei saa hyväksyä, mutta huutaminen kyllä sallittua. Voimakas suuttumisen tunne on hyväksyttyä ja pienellä ei vielä konsteja sen hallitsemiseen, kehittyy kyllä.
Oisko hyvä idea laittaa kattoon nyrkkeilysäkki, sais siihen raivonsa purkaa.