Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten saan kaksivuotiaani nukkumaan omaan sänkyyn?

Vierailija
01.02.2010 |

kaksi suotias tyttöni nukahti ennen pinnasänkyyn helposti ja itsekseen.toivoteltiin hyvät yöt ja pusut annettiin valo pois ja jäi sinne yksin nukhatamaan.ilman huutoa tai muuta sählinkiä,nyt ollaan vaihettu sänkyä ja samantien alko mahoton itmarumba,mikään ei ole muuttunut iltarutiineissa,kaikki tehdään samalla tavalla mutta ei vaan suostu jäämään yksin nukkumaan.vaatii että istuisi vieressä joskus pitää jopa maata vierellä.ollaan kokeiltu kaikki että jäisi,yhdenki illan vein vaan omaan sänkyyn takas sellanen 70 kertaa mutta siinä vaiheessa lapsi oli jo niin hysteerinen et oli pakko luovuttaa,miten ihmeesä te muut ootte saannu lapsenne nukkumaan sänkyvaihdon jälkeen?olen ihan loppu lapsi varmasti aistii sen et mietin jo tuntia ennenku tulee nukkumaanmeno aika että miten tänään nukahtaminen käy,meneekö taas tunti tai enemmänkin?tuntuu että olen epäonnistunut jossain ku en saa lastani nukahtamaan itekseen..vinkkejä kellää?kiitos

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on lapsen sängynvaihto edessä ja pelkään just samaa menoa. Ideoita?

Vierailija
2/21 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että istun siellä lastenhuoneessa niin pitkään että lapsi nukahtaa. Kuopus on nyt 1v9kk ja 2 viikkoa nukkunut lasten sängyssä. Mä luen sadun (15-20min) ja poika nukahtaa sen aikana. Isomman takia luen sadun loppuun ja sitten pois.

Esikoinen meillä aikoinaan ramppas sängystä pois koko ajan ja sen jälkeen onkin jäänyt tavaksi lukea se satu ja odotella yhdessä unta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö... Miks pitäis nukahtaa omaan sänkyyn? Tottakai muutos pientä pelottaa, uusi sänky on UUSI sänky :o)

Meillä tehdään näin, ja sujuu ihanasti: Lapsi nukutetaan meidän vanhempien sänkyyn, ja sit kannetaan omaan sänkyyn. Yöllä herää pissille, ja kysyn sit aina haluaako äitin ja isin sänkyyn, vai omaan sänkyyn, ja aina haluaa omaan sänkyyn!

Enkä kyl tiedä ketään, joka vaatis viel vähän isompanakin olla äidin ja isin vieressä. Et eiköhän nuo ehdi nukahdella ihan tarpeeks sit omaan sänkyynsä myöhemminkin :D

Meillä ollu tämä siis käytössä kans jostain 2-veestä asti. Meillä tosin aluksi halus nukkua/nukahtaa aina omaan sänkyyn. Mut kun tuli takapakkia alettiin toimimaan näin, enkä muuksi vaihda, kun tää on niin helppoa!

Vierailija
4/21 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos nyt välttämättä pitäis jotain vinkkiä nimenomaan siihen omaan sänkyyn nukahtamiseen antaa, niin ne tässä:

*Vakio unilelu joka lapsen pitää nukuttaa (olemalla hiljaa omassa sängyssä) "Unilelua väsyttää, pitää olla hiljaa" jne.

*Kaikkia valoja ei kannata laittaa pois, lapset pelkää pimeätä. Meillä esim. oli sellanen "jouluvalo" tai siis "kukkaketjuvalo", joka laitettiin aina iltasadun jälkeen päälle. Oli just sopiva nukahtamisvalo. Lapsi katseli niitä kukkia aikansa ja sit nukahti.

*Halusi, että minä olin samassa huoneessa kun nukahti, joten hyvin usein laittelin leluja paikoilleen hämyvalossa jne, eli näki siis että olen paikalla. Tai "olevinaan" siivosin. Sanoikin aina: "äiti siivoa" Tunsi siis olonsa noin turvallisemmaksi.

Luettiin iltasatu, jonka jälkeen siis valoja vähemmälle, peittelin ja siivosin tai sanoin et "äitin pitää käydä tekemässä yks pikku-juttu", jolloin neiti sit "odottaessaan" nukahti

Vierailija
5/21 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että istun siellä lastenhuoneessa niin pitkään että lapsi nukahtaa. Kuopus on nyt 1v9kk ja 2 viikkoa nukkunut lasten sängyssä. Mä luen sadun (15-20min) ja poika nukahtaa sen aikana. Isomman takia luen sadun loppuun ja sitten pois. Esikoinen meillä aikoinaan ramppas sängystä pois koko ajan ja sen jälkeen onkin jäänyt tavaksi lukea se satu ja odotella yhdessä unta.

minäkään näkisi siinä mitään ongelmaa, JOS poika nukahtaisi 15-20 minuutissa. Meillä menee puolitoista-kaksi tuntia. Ja senkin ajan kyllä voisi vielä helposti istua paikoillaan, mutta kun pitää suurimman osan ajasta nostella poikaa takaisin sänkyyn.

Vierailija
6/21 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on 4- ja 7-vuotiaat lapset, jotka silittelen illalla uneen.

Aikaa siihen ei mene kuin 5-15 minuuttia ja olen ihan tyytyväinen tilanteeseen. Ei ne enää teininä kelpuuta äitä silittelemään ;p

En tiedä miksi lapsen pitäisi nukahtaa itsekseen. En itsekään tykkää nukahtaa yksikseni vaikka siihen tarvittaessa oikein hyvin kykenen :)

Vierailija
7/21 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkään näkisi siinä mitään ongelmaa, JOS poika nukahtaisi 15-20 minuutissa. Meillä menee puolitoista-kaksi tuntia. Ja senkin ajan kyllä voisi vielä helposti istua paikoillaan, mutta kun pitää suurimman osan ajasta nostella poikaa takaisin sänkyyn.

niin kannattaisiko päiväunia lyhentää.

Lapsella on varmaan unentarve vähentynyt.

Vierailija
8/21 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että istun siellä lastenhuoneessa niin pitkään että lapsi nukahtaa. Kuopus on nyt 1v9kk ja 2 viikkoa nukkunut lasten sängyssä. Mä luen sadun (15-20min) ja poika nukahtaa sen aikana. Isomman takia luen sadun loppuun ja sitten pois. Esikoinen meillä aikoinaan ramppas sängystä pois koko ajan ja sen jälkeen onkin jäänyt tavaksi lukea se satu ja odotella yhdessä unta.

monen monta kertaa. Nyt on jo niin vanha, että ymmärtää. Mutta silloin 2-vuotiaana istuin ja silittelin uneen pahimmillaan sen 2 tuntia. Hyvällä tuurilla nukahti tunnissa. Että luksusta tosiaan on tuo kuopuksen nopea nukahtaminen.

Vierailija
9/21 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kannattaisiko päiväunia lyhentää. Lapsella on varmaan unentarve vähentynyt.

ettei ole kokeiltu? Samoin on kokeiltu herättää aamuisin aikaisemmin, ulkoiluaikojen muuttamista, silittämistä, sylissä pitämistä, vieressä nukkumista jne..

Vierailija
10/21 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten hän vaan nukkuu vähemmän! Se unen tarve vaihtelee myös näillä pikkuisilla! Turha tehdä asiasta noin isoa numeroa, lapsi nukahtaa jos on väsynyt!

Haluaisit saada hänet nukkumaan vaikkei ole väsynyt? Oman ajan puutteessa, vai mikä on ongelma?

Vierailija
11/21 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sänkyyn. Sun kannattaa pysyä johdonmukaisena yhdessä mallissa, mikä se nyt sitten onkin eikä vaihdella tyyliä illasta toiseen.

Vierailija
12/21 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sinulla on rankka urakka ja lapsi saa luultavasti tuplasti enemmän traumoja kuin vauvana.

2vuotias myös painaa vähän enemmän kuin vauva.

Vierailija
13/21 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:han sanoo, että lapsi nukkui ja nukahti aiemmin hyvin. Nyt vaan eri sänkyynsiirtyminen hankaloittanut nukahtamista.

En osaa neuvoa. Meillä sama ongelma´.

Vierailija
14/21 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aikaa. Unikoulu ei todellakaan ole mikään kertakurssi vaan vuosien mittainen opisto.

ap:han sanoo, että lapsi nukkui ja nukahti aiemmin hyvin. Nyt vaan eri sänkyynsiirtyminen hankaloittanut nukahtamista.

En osaa neuvoa. Meillä sama ongelma´.

Vierailija
15/21 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta olen "kouluttanut" nukkumaan pinniksen jälkeen uudessa lastensängyssä. Ramppaamista kesti enimmillään jotain pari viikkoa. Toki tämäkin aika saattaa tuntua pitkältä.

Eikös supernannyn ohje ole juuri tuo, iltapala, pesut, lukeminen, halit ja valot pois. Lapsi nukahtaa itsekseen. Jossain vaiheessa meillä keskimmäinen yritti, että jäädään silittelemään tai viereen makaamaan, mutta siihen kun suostuttiin lapsella meni reippaasti yli tuntikin nukahtamiseen. Palattiin äkkiä takaisin vanhaan, vaikka kyllähän lapsi sitä jonkin aikaa protestoi.

Lapsesi on vielä pieni, mutta systemaattisesti toimimalla sinä osoitat hänelle kuka päättää. Mitä kauemmin lapsi saa olla pomo, sitä kauemmin kestää unohtaa huono tapa. Toimit samoin joka ilta, niin luulen, ettei lapsi jaksa kovin pitkään. Myös joku kiva himmeä univalo voisi olla mukava huoneessa, meillä on kaikilla lapsilla sellaiset Ikean, jotka laitetaan pistorasiaan. Näkevät yöllä pissallekin.

Vierailija
16/21 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vein keittiöön istumaan tuolille ja sanoin että nyt sun pitää istua siinä ja valvoa koko yö. Johan tuli kiire omaan sänkyyn...

Vierailija
17/21 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäisen lapsen kanssa oli 2-4v aika vaikeaa. Vauvana nukku heti omaan sänkyyn. Sänky vaihdettiin, uni ei tullut. Kaksi tuntia kesti nukutus, kaikki neuvot kokeiltiin. Päikkärit vähennettiin tuntiin. Tyttö nousi väkisin aina ylös.Kysyin unikoulun pitäjältä mitä pitää tehdä jos toisella lapsella sama juttu:sanoi että aikasemmin nukkumaan eli klo 20. Kauhulla odottelen mikä edessä, poika 1v 5kk.

Vierailija
18/21 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta olen "kouluttanut" nukkumaan pinniksen jälkeen uudessa lastensängyssä. Ramppaamista kesti enimmillään jotain pari viikkoa. Toki tämäkin aika saattaa tuntua pitkältä. Eikös supernannyn ohje ole juuri tuo, iltapala, pesut, lukeminen, halit ja valot pois. Lapsi nukahtaa itsekseen. Jossain vaiheessa meillä keskimmäinen yritti, että jäädään silittelemään tai viereen makaamaan, mutta siihen kun suostuttiin lapsella meni reippaasti yli tuntikin nukahtamiseen. Palattiin äkkiä takaisin vanhaan, vaikka kyllähän lapsi sitä jonkin aikaa protestoi. Lapsesi on vielä pieni, mutta systemaattisesti toimimalla sinä osoitat hänelle kuka päättää. Mitä kauemmin lapsi saa olla pomo, sitä kauemmin kestää unohtaa huono tapa. Toimit samoin joka ilta, niin luulen, ettei lapsi jaksa kovin pitkään. Myös joku kiva himmeä univalo voisi olla mukava huoneessa, meillä on kaikilla lapsilla sellaiset Ikean, jotka laitetaan pistorasiaan. Näkevät yöllä pissallekin.

ei kestä montaa iltaa? Puoli vuotta sitten aloitettiin ja tänäkin iltana vielä sama juttu. En ole ap.

Vierailija
19/21 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten hän vaan nukkuu vähemmän! Se unen tarve vaihtelee myös näillä pikkuisilla! Turha tehdä asiasta noin isoa numeroa, lapsi nukahtaa jos on väsynyt! Haluaisit saada hänet nukkumaan vaikkei ole väsynyt? Oman ajan puutteessa, vai mikä on ongelma?

on kyllä oman ajan puutettakin. On se jännä juttu, että sinä päivänä kun vaihdettiin pinnasängystä toiseen sänkyyn, unen tarvekin muuttui kertaheitolla 14 tunnista 9 tuntiin vuorokaudessa. Enkä ole siis ap.

Ja nyt olen oikeasti niin romuna tämän asian kanssa. Itkua väännän täällä tuon pojan takia. Onneksi mies tuli juuri kotiin..

Vierailija
20/21 |
01.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sentään omassa sängyssä mun sängyn vieressä, mutta vain, kun minäkin olen siellä nukkumassa. Nukkui hyvin 5,5-vuotiaaksi omassa sängyssä ja omassa huoneessa. Stten se loppui. Kaikenlaista on kokeiltu mutta lopputulos on se, että samassa huoneessa nukutaan. Perheemme muut lapset nukkuvat omissa sängyissään omissa huoneissaan. Erilaisia ovat. EIköhän tuokin tuosta katoa, kunhan kasvaa. No panic!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi