*****KESÄHELMET VK 5&6*****
Kommentit (43)
Puoli väli täälläkin ylitetty. Vointi hyvä, vauva liikkuu silloin tällöin ja selviä unijaksoja sillä on. Tietysti hieman välillä huolettaa ne liikkeet, miksi ei liiku jos vaikka tökin hieman massua..onko silloin unessa, jotenkin toisin päin tms??
Vatsa on kasvanut joo, kohtu tulee jo ylemmäksi napaa elikäs eiköhän tälläkin kertaa se sf-mitta taas huitele jossain ilmoissa kuten aiemmissa raskauksissa :) Vaikka ihan normaalikokoisia lapsia on tullutkin.
Turvotustä täälläkin jo jaloissa, hieman närästystä jo alkaa pukata erityisesti kahvin jälkeen.
Neuvola on parin viikon päästä, rakenneultraan menen viikolla 24. Onko joku muu, joka menisi vasta silloin? Meillä sai valita, meneekö 18-21 viikoilla vai 24.
Jahas, nyt alkoi kaveri potkiman kun kirjoitin hänestä :)
Eipä ihmeellistä. Viikot ne vaan menee vauhdilla ja kevät onneksi tulossa.
t. p ja rv 20+2
Onpa täällä hiljaista.. Eipä kuulu itsellekään ihmeitä. Neuvolaan useampi viikko aikaa. Ihan hyvin olen voinut, masua vaan kasvattelen!!
Tervetuloa joukkoon MariaQ!!
Pönttis rv 22+5
Meillä oli rakenneultra viime keskiviikkona ja kaikki hyvin. Ihana tunne tietää että asukki voi hyvin ja kasvaa niin kuin pitää. Sukupuolta en halunnut tietää, mutta pojalta hieman näytti. Nyt on masu ruvennut kasvamaan sen verran innokaasti, että päädyin ostamaan yhden mammapaidan. Tähän asti omat paidat on riittäneet hyvin, mutta nyt alkaa olla vähän hankala olo tiettyjen paitojen kanssa.
t. Undus 20+2
eli ei mitään merkittävää raportoitavaa, masussa kamala mulina päällä koko ajan, mieskin sai eilen oman osansa kun erehtyi nojaamaan kädellään masun päältä niin vauva antoi kyllä kuulua itsestään isännän käsivarteen.
meillä vietetään tänään nuorimman 3-vuotissynttäreitä ja vielä huomenna jatkuu juhlat ku ihmiset ovat olleet ihan kauheasti kipeinä viikonloppuna. pitävät tervettä päivää välissä ennenkuin tulevat kyläileen. ihan hyvä vaan, en kyl tähän rakoon mitään vatsatautia yms haluiskaan. ja sit tietenkin mahdutaan paremmin kun ei oo kerralla ihan hurjasti porukkaa.
mutta eipä täällä tosiaan muuta. hyviä vointeja ja iloisia talvikelejä kaikille!!
bldr 23+6
Ei ole ollut mitään ihmeempää kirjoitettavaa,joka päivä olen käynyt lukemassa täällä. Kauhee mulina käy mahassa vähänväliä,selviä unijaksoja on havaittavissa. Potkut tuntuvat viikko viikolta voimakkaammin,välillä jopa yöllä valvonut ja kummastellut niitä kun olen vessassa joutunut käymään niin koita siinä sitten nukkua kun alkaa sellainen potkunyrkkeily-matsi mahassa...ja kovien iskujen ajat vasta edessäpäin,huh huh! ;) Hyvähän se on että tietää pikkuisen voivan hyvin. Hammaslääkärissäkin kävi sellainen potkiminen että alkoi hymyilyttää ne kaikki härpäkkeet suussa,kai vauva aisti äipän hermostuneisuuden ja tuskanhien... Kelan paperit pistetty etiäpäin. Otin äitiyspakkauksen vaikka vaatteita on jo monessa kassissa odottamassa,ajattelin että voin sitten karsia kuluneimmat pois ja saan jokaiselle lapselle oman makuupussin talteen tulevaisuutta ajatellen. Muistoksi sekin tai käyttön omalle ipanalle sitten joskus :) Olo on ollut ihan ok kun olen ollut vapailla,saa nähdä kuinka töissä taas jaksaa. Väsymys ollut kamala ennen vapaita,vuorotyö ei taida ainakaan auttaa asiaa. Hyviä vointeja kaikille!
valkosipuli 23+4
Heippa, eipä täälläkään oikein uutta ole tapahtunut. Huimaus pysynyt nyt muutaman päivän ajan kurissa, onneksi. Liikkeet tuntuvat välillä paremmin potkuina, välillä taas muljahteluna, kun pikkuinen tekee ilmeisesti kuperkeikkoja. :)
Vessassa joutuu kyllä useasti käymään, ihme kyllä olen selvinnyt vielä toistaiseksi yöt vain yhdellä vessa reissulla. Muuten kyllä olen alkanut heräilemään välillä öisin, varsinkin jos mies tulee myöhemmin nukkumaan, herään siihen kun hän hiippailee vierelle. Aikeisemmin en herännyt.
Töissä saatiin tänään laitettua paperit eteenpäin, joten odotan että saan tarkemmat päivät tietoon, että voin laittaa hakemukset menemään. Odotan jo innolla että pääsen tutkiskelemaan äitiyspakkausta. :)
Hyviä vointeja kaikille!!
Tyttö87 rv 24+0
Tuosta huimauksesta. Minulla oli alkuraskaudessa kovaa huimaamista ja hakeuduin lääkärille. Diagnoosiksi sain : Hyvänlaatuinen asentohuimaus. Ajattelin eka et kyllä tää on nyt jotain vakavempaa, mut ei onneks ollu... Minulla kyllä meni ohi jo parissa päivässä...
Raskaus menee ja puolessa välissä... Miten tämä aika onkin mennyt nopeasti!
Maha on jo komea!
Eilisessä rakenneultrassa näkyi terve 400g painava tyttölapsi. Olin aivan varma, että tämä kaveri olisi poika... Tein edellisenä iltana esikoisen kanssa sorumustestin kolmeen kertaan ja joka kerta näytti poikaa... =D Eli tuokin "takuuvarma" testi voi osoittautua vääräksi=D
Eli tyttökatraamme kasvaa!
Painoni on laskenut muutaman kilon lähtopainosta, enkä ole onnistunut saamaan niitä takaisin. Minulla todettiin raskausdiabetes, jonka takia olen joutunut muuttamaan ruokavaliotani aika tavalla. Esim. jättänyt valkoiset jauhot, herkut ja sokeriset jogurtit ja mehut kokonaan pois. Olo on ollut nyt muutenkin paljon parempi.
Pöntis:
Myoomasta. Minulla todettiin jo alkuraskaudessa 3cm läpileikkaukseltaan oleva myooma. Se ei ole onneksi kasvanut raskauden edetessä eikä se vaadi mitään toimenpiteitä. Myooma saattaa aiheuttaa kuitenkin kipuja, esim. minulla on aika napakat liitoskivut sillä puolella, missä tuo kasvain on. Sain neuvoksi, että jos tulee äkillistä kipua, täytyy hakeutua hoitoon. Mutta niinhän nyt normaalistikin raskaudessa tulisi menetellä.
Äitiyspakkauksesta:
meinaatteko ottaa sen? Minulla vielä tallella kaikki 01-pakkauksen tavarat ja vaatteet ja pohdin tässä, että menisikö ne vielä tälle uudellekin. Samaa sukupuolta nyt kuitenkin näyttäisi olevan tulossa.
Eikös tuo 2010 avustus tule vasta aika myöhään jakoon, joten meille kesähelmille se ei taida vielä ehtiä...
Mitä parhainta vointia kaikille!
Tahdon asia (rv22)
Ilman riesoja en näköjään selviä, kun maanantaina alkoi yhtäkkinen iskiaskipu joka on todella invalidisoinut.. aiemmissa raskauksissa oli sama homma että iskias vaivasi ja se on tosi ikävää.
Joku kysyi ä-pakkauksesta. Mullahan on vuosina 04 ja 06 syntyneet lapset joten kaksi pakkausta on. Tilan vähyyden takia en saisi sitä mahtumaan mihinkään kaappiin enää ja mietin että noita vaatteita kuitenkin on hirveesti.. toisaalta olisi ihanaa saada tällekin omansa, mutta... rahamäärä ei nyt kovin iso ole mutta sillä kyllä ostaisi jotain tarvittavaa vaikka vaippoja ja sellaista.
Tytön kans oltiin eilen 4-vuotisneuvolassa. On se hauskaa miten lapset jo kasvaneet ja odottavat tätä tulokasta innoissaan. Tosin uskon että ainakin nuoremmallani saattaa sitä mustista esiintyä. Mutta tyttö kun on niin varmasti hoivaakin. Miten teillä muilla sisarukset suhtautuneet odotukseen?
t. p ja rv 20+5
Täällä vaan kulutetaan viikkoja ja välillä kauhistuttaa, kun tajuaa, miten nopeasti aika kuluu. Näin siis ainakin toistaiseksi ;).
Jatkuvaa närästystä ei ole ollut, vain muutaman kerran tuntunut ikävältä. Minua ei ole normaalistikaan juuri närästänyt, joten melko uusi vaiva tämä on. Pohkeet on olleet parina aamuna kipeät ilman, että on jokin liikuntasuoritus sen takana, joten kohta varmaan yöllä herätään suonenvetoonkin..
Äitiyspakkakusista kun viimeksi puhuin, niin olin päätynyt samaan tulokseen kuin tyttö87, eli vanha pakkaus on todennäköisesti tulossa, koska uutta ei ole vielä julkistettu. Kelan sivuilla sitä olen käynytkin katsomassa, mutta ei niistä tavaroista paljoa irti saa ennen kuin voi niitä hypistellä.
Onneksi on kevät tulossa, on niin paljon energisempi olo! Auringonpaiste laittaa siivoamaan ja touhuamaan. Toivottavasti on yhtä hyvät kevätkelit, kuin on olleet talvikelitkin!
Lilium rv 22+2
täällä olis sitten istukka alhaalla takaseinässä... eli joudun vielä 10viikon päästä uudestaan ultraan tutkimaan et onko noussut.. eli nyt pitänee sitä sit jännittää/murehtia et voiko synnyttää alakautta.
Heippa vaan kaikille...
Äitiyspakkauksesta...ajattelin ensin että odottelin mahdollisimman pitkälle ennenku laitan hakemusta menemään jos sattuis saamaan sen uuden, mutta sitä vanhaa taitaa olla liian paljon vielä jaettavissa :( täytyy vaan toivoa et 2010 pakkaus on huonompi kuin 2009 niin ei harmita niin paljoo...en kauheesti ole innostunut tuosta vanhan pakkauksen sisällöstä.
Turvotusta ollut jaloissa hieman ja kovasti aina särkee jos joudun paljon olemaan jalkojen päällä. "Lentosukat" sain äidiltä ja ne on hieman auttanut ainakin tuohon suonenvetoon. Koulussa joiduin pyytämään hissilipun kun tunnit on aina kolmannessa kerroksessa ja sinne kiipeäminen vie aivan liian kauan aikaa ja voimia ja tekee supistuksiakin aina välillä. Lenkillä tms. ei jalat särje eli on varmaan myös kengistä kiinni.
Vesijuoku on nyt mun uus juttu ja aivan mahtavaa liikuntaa odottaville! Ei ala supistella ja muutenkin miellyttävintä liikuntaa mitä voi kuvitella =) suosittelen lämpimästi!
Masukaveri potkii ihan kauheasti ja piti mua viime yönä hereillä melkein kaks tuntia. Yritin silitellä masua ja rauhoitella mut ei loppunut millään...ihanaa kun kaveri liikkuu ja on touhukas mutta olisi kiva itsekin nukkua vielä tässä vaiheessa =)
Terkuin Annamaria ja masuasukki 23+3
Tänään tuli sit laitettua noi äitiysraha yms hakemukset menemään. Nyt sit vain odotellaan että tulee jotain päätöksiä ja äitiyspakkaus. :)
Sain tietää et mun äippäloma alkaa 23.4. eli vielä muutama kuukausi olis töitä. :)
Omaan napaan ei muuten mitään ihmeellistä uutta ole tapahtunut. Vessassa saa käydä useammin, ku aikasemmin. Heräilen helpommin yöllä, esim. jos mies tulee myöhemmin nukkumaan, herään siihen kun hän hiippailee viereen. Normaalisti en herää tähän. Niin ne asiat vaan muuttuvat.
Jalko täälläkin hieman turvottelee iltasin ja jos on paljon jalkojen päällä. Kerran olen nyt yöllä herännyt, kun pohkeesta veti suonta.
Tyttelille jaksamisia jännityksen kanssa!
Tyttö87 rv 24+4
Ajattelin kirjoitella tänne nyt ensimmäistä kertaa. Viime viikolla käytiin rakenneultrassa rv 20 oli silloin ja poika on tulossa.Painoarvio 300g,kaikki kunnossa :) !!!
En vielä hirmu hyvin tunne pikkuisen potkuja ja hieman jo olen huolestunut asiasta...mutta eiköhän ne kohta ala tuntumaan :) esikoista siis odotan.
Martsa&Patukka rv 20+6
pikaiset terkut vaan naisille laitan tulemaan, ei ehdi näin lomalla paljoa koneella istumaan joten on kommentointi jääny pitkäksi aikaa.
uusille tervetuloa joukkoon, kiva että aina vaan löytyy uusia joukkoon.ittelle ei kuulu muuta ihmeellsiempää, kuin että sokerit ovat alkaneet heittelee ja joudun nyt mittaan niitä 4krt päivässä ja sit pitää ens viikolla jutella taysis lääkäreiden kans jatkosta, tuntuvat kuitenkin liikunnalla ja ruokatavoilla pysyvän kurissa ja alle raja-arvojen. jos ei koko päivänä pääse aktiivisesti liikkumaan niin heti pukkaa kyllä reippaasti yli rajojen.
ai niin joo, viime viikolla oli neuvola ja kaikki ok, ainoastaan se tää sokereiden mittaaminen tuli kuvioon ja ekaa kertää 4 raskadessa sf-mitta pomppas yli käyrien, oli tasan 24cm rv 24. herra myös on tiukassa jalkatarjonnassa ja ei oo asentoaan muuten muuttanu kuin vaihtaa selän puolta vasemmalta kyljeltä oikealle. liikkeet siis tuntuu sivuilla ja iloisena pomppimisena rakon päällä:)
eipä muuta tällä erää, voikaa kaikki hyvin ja nauttikaa ihanista pakkaspäivistä!!!
bldr 25tasan
Martsa8: Tervetuloa mukaan!! Älä suotta vielä huolestu jos et ole kunnon potkuja tuntenut. Liikkeiden tuntemisee/tuntumiseen vaikkuttaa niin moni asia. Itse olen ainakin huomannut että istukan paikka vaikuttaa paljon siihen kuinka aikaisin liikkeet tuntuvat.
Tytteli: Onneksi sentään nykyisin on ultrat ja muut jotta esim. tuo istukan paikka tiedetään ennen synnytystä ja voidaan sitten tarvittaessa leikata! Mutta eiköhän sinulla ole vielä toivoa että se istukka nousee vielä ylemmäs kohdun kasvaessa!!
Tahdon asia: “Kiva” kuulla etten ole ainut! Ei kai se kovin vaaraallista ole jos siis on myooma. Minähän en edelleenkään tiedä mikä patti se on. Lääkärin aika mulla on vasta ensi viikolla. Mun mielestä se mun patti on vaan kasvanut tai ainakin tunnen sen selvemmin. Kipeä se ei kuitenkaan edelleenkään ole. Ite oon myös miettinyt että voisiko se olla tyrä? En kyllä tiedä voiko niitä tulla näin aikuisena ja ihan yht´äkkiä.
Äitiyspakkauksesta: Ihana se olisi ottaa! Ihan vaan sen takia että saisi kastella ja hipelöidä niitä niin söpöjä vaatteita!! Mutta ihan oikeasti en kuitenkaan taida. Meillä esikoiselle ja keskimmäiselle on pakkaukset otettu ja niistä on vielä vaikka mitä tallella. Toppapukuja, -töppösiä, välikausipukuja jne. Meillä on vaikka kuinka monta. Mieluummin sitten ostan sillä rahalla jotain mitä oikeasti tarvitsee!!
ON: Omassa voinnissa ei ihmeitä!! Kovasti olen käynyt tuolta urkkimassa ja mukana jännittämässä ensin tammikuisten ja nyt helmikuisten lähestyviä synnytyksiä!! On se niin jännää aikaa!! Vaikka myös riesana kaikenlaista vaivaa sekä niin hitaasti matelevat päivät.. ainakin mun kohdalla kakkosta ja kolmosta varttuessa olleet.. Eka odottaessa olin loisto kunnossa loppuun asti ja synnytyskin alkoi ihan yllättäen heti säännöllisillä supistuksilla.
Pönttis rv 23+6 (muistaakseni..?!)
Kauheaa, miten nopeasti raskaus etenee! Sain juuri äitiysavustus päätöksen ja rahat tulevat tilille tällä viikolla. Täytyy lähteä heti lauantaina ostamaan turvakaukaloa, ennen kuin rahat kuluvat johonkin muuhun:) Tekisi niin mieli jo kaivaa pinnasänkykin varastosta ja kasata ja pedata se:)
Oma olo ja vointi on ollut tosi hyvä. Hyvin jaksan vielä jumppia vetää ja omakin jalka nousee vielä kepeästi. Mitään supistuksiakaan ei ole vielä ollut, joten voin jatkaa samalla tahdilla niin pitkälle kuin hyvältä tuntuu.
Vauva potkii tosi paljon. Mulla sama juttu kuin edellisellä, että vahvasti on jalkatarjonnassa ja potkut tuntuvat alhana ja sivuilla. Aikaisemmissa raskauksissa muistaakseni molemmat ovat olleet jo tosi varhaisessa vaiheessa pää alaspäin. No onneksi tässä on vielä aikaa ja vauvalla tilaa kääntyillä:)
Seuraava neuvolakäynti on maaliskuun ekalla viikolla ja se on lääkärintarkastus.
Hyviä vointeja kaikille!
Katja33 24+4
Eipä ole tullut tänne kirjoiteltua pitkään aikaan... Täällä voidaan hyvin, nyt viikkoja 22+4. Alkuraskauden hurja väsymys meni jo välillä ohi ja oli hyvinkin energinen aika tässä mutta nyt sit väsy taas iskenyt ja sille löytyi eilen neuvolassa syykin..hemppa oli laskenut 106:een :/ Rautakuurille jouduin siis jo nyt. Viime viikolla pari kertaa huimasi kaupungilla ollessa ja epäilin verenpaineen heilahteluja mut kaipa se on tästä raudanpuutteesta johtunut. Obsidania aloin syömään ja nyt alkuun 1tbl päivässä.
Rakenneultrassa kävin jo myös ja kaikki vauvalla hyvin :) Tyttöä me nyt todennäköisesti odotellaan, aikalailla selvä tapaus oli. Ennestään meillä poika 5v ja tyttö kohta 4v.
Odotan niiiin innolla kesää!! Motivaatiopula työtä kohtaan vaivannut mut vielä pitää 3kk sinnitellä. Kiva kuitenkin et työtä nyt ylipäätään on tuonne äippälomaan saakka, meinaan äippärahoja hakea 6kk tulojen perusteella.
Nyt saisin äitiyspakkaushakemuksen laittaa etiäpäin mut ajattelin hetken vielä viivytellä josko jostain sais tietoa mimmoinen se 2010 pakkaus on..Mut voi olla et jokatapauksessa 2009 vuoden pakkaus tulisi vielä meille kesäkuisille, kun ne kerran eka jakavat pois vanhat pakkaukset.
Vauva on kova liikkumaan mutta toistaiseksi vain minä liikkeitä tunnen. Mies ja lapset eivät ole onnistuneet tuntemaan potkuja vielä vatsan pinnalta. Noh, sekin aika vielä tulee, et saavat vauvan kantapäästä kiinni miltei napata vatsan pinnalta :)
Tässäpä päällimmäisiä kuulumisia, hyviä vointeja kaikille ja nautitaan massun kasvusta! :)
Mansikkamarja10
Tulee nykyisin kirjoiteltua aika harvakseltaan, kun on ilmeisesti ollut sellainen tylsä ja mukava keskiraskauden vaihe. Ei ole yksinkertaisesti ollut juuri mitään, mistä kertoa. :) No nyt sitten on alkanut tulla muutosta tähän tylsyyden tyyssijaan, vaikkakin melko vähäistä. Maha alkaa olla jo aika iso tai lähinnä sukkien laitto ja pukeminen yleensä on alkanut hengästyttää. Lenkillä huomaan loppuvaiheessa, että meinaa keuhkot pettää ja maha alkaa tuntua aika raskaalta. Kovasti haluaisin kuitenkin lenkkeilyä jatkaa ihan viimeisille viikoille asti... Sitten vielä ruokailu on muuttumassa siinä mielessä, ettei ihan täysin kylläiseksi viitsi itseään enää syödä. Sen verran masu jo painaa jopa vatsalaukkua, että oikein ähkyssä on välillä vaikea pitää se ruoka siellä mahassa! :D
No mutta se nyt meikäläisestä taas tältä erää.
Tervetuloa uusille! :)
Huimauksesta: aika pelottavaa tuollainen selittämätön huimailu ja etenkin pyörtyily! Kai se keho sitten vähän varoittelee, joskin ehkä pelottavalla tavalla. Mulla on ollut nuorempana paljon vaikeuksia tuon hempparin kanssa, joten yllättäen nytkin joudun itse vetelemään vähän ekstrarautaa, vaikka syön hyvin ja paljon! :D Mutta ei mulla nyt ole ihan tuonne satasen kieppeille laskenut, kuten jollain oli (en muista nimimerkkejä...).
Äitiyspakkauksesta: itse en ota pakkausta, koska vaatetta tulee tuutin täydeltä joka suunnasta. Ajattelin sitten rahan pistää joko turvakaukaloon tai johonkin tarpeellisempaan.
Painonnoususta: paljonkos teillä on paino tähän mennessä noussut? Tänne on tullut noin 9kg. :D Kai tässä vaiheessa saa niitä kiloja jo ollakin...? Vähän on kyllä alkanut jännittämään vauvan koko, koska monet ovat ihmetelleet jo nyt mahan kokoa. Onko mahan koko siis suoraan yhteydessä vauvan kokoon vai onko se yksilöllistä? Pienikokoisena ihmisenä ei olisi kiva yrittää pusata nelikilosta muksua, ainakaan näin ensikertalaisena.
Mutta joo. Kovasti olisi kai muutakin sanottavaa, mutta eipä sormet jaksa enää kirjoittaa.
Masukasvuja kaikille! :D
blitza ja pötsi tasan 23
onkos muilla alkanut suonenvedot?? mä luulin et tää on loppu raskauden riesa mutta on kyl saanut parina viime yönä herätä nousemaan ylös kun niin pirusti veti suonta..argh..
olo on ollut nyt onneksi hyvä jopa ihan erinomainen =) paitsi pitkät työpäivät tuntuu vähän selkää rasittavan, saa nähdä pystynkö tekeen töitä äippälomaan asti.. toivottavasti =)
pakko lähtä ulos kun ilma näyttää niin ihanalta!