Onko jotenkin säälittävää, jos 2010-luvulla isä ei osallistu perheen arkeen?
Minusta on. Ollaan ystävystytty naapurin kanssa, heillä 3 lasta. Mies tekee pitkää päivää töissä. Viikonloppuisin ja iltaisin mies juoksee harrastuksissa tai kaveri-/työporukan saunailloissa.
Nainen on vielä kotona, koska pienin lapsista on 1,5-vuotias. Kun naisella on menoa, hänen äitinsä tulee hoitamaan lapsia. Juuri olimme viikonloppuna kahvittelemassa heillä. Miestä ei näkynyt, nukkui krapulassa. Ja maanantaina lähtee viikoksi työmatkalle Pohjois-Suomeen.
Olen tuntenut heidät nyt pari vuotta. Samanlaista on ollut koko ajan. Tämän naisen mukaan mies puhui aina kahden vanhemman lapsen kohdalla, että aikoo olla lasten kanssa sitten, kun nämä ovat isompia. Nyt isommat lapset ovat jo koulussa ja miehen lasten kanssa olo on kuulemma sitä, että vie lapset kerran kuussa uimahalliin. Apua! Rahaa heillä tietysti on, kun mies on koko ajan töissä. Mutta onko se sen arvoista? En jotenkin voi olla säälimättä noita lapsia, kun nykyään oletetaan yleisestikin, että mies osallistuu kaikkeen muuhun paitsi imetykseen. Ei näköjään kaikilla.
Kommentit (22)
Kertoo aika paljon miehestä, jos on kaikki päivät ja illatkin pitkälti töissä ja sitten vielä ravaa viikonloput ym. vapaa-ajat omissa menoissaan.
pitäisi tehdä jokin inhorealistinen opas siitä, millaista on, kun on lapsia. Ilmeisesti monet miehet aattelee, että eihän ne lapset mitään muuta. Tai sitten naiset uskottelee niille niin saadakseen ne lapset.
Meillä mies ei vain osallistu arkeen, vaan elää sitä ihan samalla tavalla täysivaltaisena perheenjäsenenä ja aikuisena kanssani. Mies ei "auta" minua tehdessään kotihommia, vaan tekee niitä ihan samalla tavalla kuin minäkin. Ehkä sitten autamme toisiamme?
Oma isäni 80-luvulla olisi enemmän mennyt tuohon kuvaukseen, ja taisi silti viettää enemmän aikaa meidän lasten kanssa kuin ap:n naapuri.
Jos joskus annatte periksi, niin siitä se lähtee. Taaksepäin ei ole menemistä. Vaatikaa miehiltänne asioita joita pidätte tärkeinä!!!
Jättäkää lapset miehelle edes joskus, miel. usein hoidettavaksi, jos aina olette apuna ja kyttäämässä miten mies vaipan vaihtaa niin mieluummin mies makaa sohvalla kuin vaihtaa vaippaa.
Kun mies tulee töistä , teette hänelle ruuan ja siiten sen jälkeen lähdette jonnekin ja jätätte lapset miehelle. Näin pitää toimia heti kun lapsia tulee, älkää uskoko että ne sitä oppii jos heitä ei pakota.
Meillä hoidamme perhettä ja asioita yhdessä, vaikka olen kotona. Yhteinen tämä perhe lapsineen on. Mies kokkaa ja siivoaa ja hoitaa lapsia. Viikonloppuisin tosi paljon, jotta minäkin saan levätä ja nukkua aamulla. Tuttavapiirissäni asiat hoidetaan tällä tavalla. Riippuus siis varmaan ihmisistä ja piireistä missä liikutaan. Ihan kaikenlaisia ihmisiä varmasti riittää ja erilaisia tapoja ajatella asioista
Jos joskus annatte periksi, niin siitä se lähtee. Taaksepäin ei ole menemistä. Vaatikaa miehiltänne asioita joita pidätte tärkeinä!!! Jättäkää lapset miehelle edes joskus, miel. usein hoidettavaksi, jos aina olette apuna ja kyttäämässä miten mies vaipan vaihtaa niin mieluummin mies makaa sohvalla kuin vaihtaa vaippaa. Kun mies tulee töistä , teette hänelle ruuan ja siiten sen jälkeen lähdette jonnekin ja jätätte lapset miehelle. Näin pitää toimia heti kun lapsia tulee, älkää uskoko että ne sitä oppii jos heitä ei pakota.
mua risoo kans ihan sairaasti mun mies. meillä on pieni vauva ja tuntuu et mä sen yksin hoidan oli arki tai vkl (mies siis arkisin päivätyössä, ei mikään "vaativa" työ, ihan perusduuni). ja niinku luulin et oltais tasavertasia hoitajia, paskanmarjat. yhtään kertaa ei mies oo yöllä herän vauvaa hyssyttämään, mikä sikäli ymmärrettävää kun syö tissiä, mutta ei oo myöskään koskaan vkl-aamuna heränny syötön jälkeen vauvan kanssa ylös että saisin ees joskus nukkua pidempään ja univelkoja pois. tai ei oo kertaakaan vieny vauvaa ulos vaunuilemaan. seurustelee ja vaippaa vaihtaa joskus jos sattuu itselle sopimaan. yleensä jos ei juokse harrastuksissa niin tuijottaa telsuu. kyllä risoo. enkä aina viittis aikuiselle sanoo et viittisitkö, kyllä pitäis ymmärtää sanomattakin. ehken oo huomannu miehen itsekkyyttä ennen vauvaa vaikka vuosia ollaa yhdessä asuttu. ja ei kai sais valittaa kun ei baareissa juokse ja ruokakaupassa käy käskemättä. enkä sillä kirjota etten haluis hoitaa vauvaa, todellakin haluan ja se on mulle kaikki kaikessa. harmittaa vaan kun toi ukko on tollanen pässi. kyllä helpotti.
Kyllä vähänkin normaaliälyiset ja tunne-elämältään tasapainoiset miehet haluavat oma-alotteisesti osallistua lapsistaan huolehtimiseen.
Muuhan olisi ihan sairasta.
joka ei ole ymmärtänyt elämänsä merkitystä ja sitä kenelle hän on kaikkien tärkein.
Lapset tuskin tilanteesta kärsivät sillä eivät tiedä muusta.
pyytää hoitamaan omia lapsiaan. Minkälaisten taukkien kanssa te niitä lapsia oikein teette...
ja nimenomaan sitä miestä kun suhde omaan lapseen jää niin vajavaiseksi jos ei ole osallistumassa ihan siihen perusarkeen.
Meillä mies hoitaa vauvaa pyydettäessä (joskus oma-aloitteisestikin). Ei oikein tykkää vauvoista. Vauvan lähestyessä ekaa vuotta syttyy mieskin lapsille ja alkaa hoitaa niitä tasavertaisena mun kanssa. Saisi musta syttyä vaan heti jo laitoksella.
saa teidät uskomaan että miehen perusluonne olis siitä mihinkään muttunut/muuttumassa. Lapset on äidin juttu, vaikka kukaan ei sitä halua/myönnä, mut niin se vaan on. Erota voi vaikka satakertaa, mut ei se niitä miehiä mihkään muuta, ja sen jälkeen äidillä on ainakin jonkun aikaa paljon enemmän töitä, ja vähemmän rahoja. Olen itse yli 50v, ja kattonu erilaisia perheitä vuosikymmenet, ihan samaa se on, jotkut äidit vaan pitää kulisseja yllä ja selittää kuinka paljon mies tekee kotitöitä, vaikka ei todellisuudessa tee mitään jollei pyydetä.
mielestäni toi on sääntö. Mies ei ole lastensa kanssa eikä tee mitään kotona.
enemmänkin sääntö kuin poikkeus riippumatta siitä, että on 2010!
Meillä mies on tänään mm. noussut esikoisen kanssa, tehnyt aamupuuron, ulkoillut ja leikkinyt. Itse olen laittanut ruuat ja pyykit. Ja mitä tuohon pyytämiseen tulee niin se koskee yleensä asioita, jotka minä teen normaalisti, esim. ruuanlaitto. Tuon aamupalan mies tekee tosin ihan pyytämättä.
saa teidät uskomaan että miehen perusluonne olis siitä mihinkään muttunut/muuttumassa. Lapset on äidin juttu, vaikka kukaan ei sitä halua/myönnä, mut niin se vaan on. Erota voi vaikka satakertaa, mut ei se niitä miehiä mihkään muuta, ja sen jälkeen äidillä on ainakin jonkun aikaa paljon enemmän töitä, ja vähemmän rahoja. Olen itse yli 50v, ja kattonu erilaisia perheitä vuosikymmenet, ihan samaa se on, jotkut äidit vaan pitää kulisseja yllä ja selittää kuinka paljon mies tekee kotitöitä, vaikka ei todellisuudessa tee mitään jollei pyydetä.
Lapsia tosin vain 2 ja ero alkaa olla lähellä kun en tuota saamatonta miestä jaksa enään paapoa.
itsekkäitä mulkkuja. Siinä on hyvä esimerkki isästä joka ei luo minkäänlaista suhdetta lapsiinsa. Millaiset suhteet muuten miehillänne on omaan isäänsä?
Luulempa että heikot.
Ihan tavallista tuo on. Meilläkin mies tekee paljon töitä ja minä hoidan kodin ja lapset. Olen siis itsekin kokopäivätöissä, mutta illat menee pyykkäyksessä, vaipanvaihdossa ja siivouksessa, joihin mies ei osallistu. Hän sitten rakentaa taloa.
paitsi että sillä erolla että meillä lapsia on 4 yhteistä ( 1 - 8 vuotiaita) ja minun esikoiseni 16v.
Välillä ottaa päähän kun mies vain istuu tietokoneella illat, viikonloput ja tuijottaa lopun aikaa telkkua siis jos sattuu kotona olemaan. Tekee työmatkoja - on viikonkin pois kotoa ja kotiin palattuaan linnoittautuu tietokoneelle.
Jos minulla olisi jotain menoa niin mies kyllä keksii jotain tekemistä/menemistä ettei vaan joudu lasten kanssa kotiin jäämään. Pyydän sitten hoitajan kotiin jollen voi lapsia mukaan ottaa.
Kotityöt: siivous, tiskit , pyykit ym, ym...
teen minä - olen aina tehnyt - ei kuulemma kuulu hänelle.
Raha ei onnelliseksi tee vaikka sitä kuinka paljon olisi!!
Toivonkin että meillä mies pikku hiljaa alkaisi tajuta että lapsiin pitäisi se yhteys luoda pieninä muuten se jää syntymättä ja murrosikäisenä se on jo myöhäistä.
Eroa mietin minäkin... olisi tuo suurin ja vaativin lapsi eli mies pois hoidettavista.
Rahallisesti pärjäisin kyllä ilman miestäkin.
no oisko vähän eri asia, koska teidän yhteinen valinta on rakennusprojekti. En sitten tiedä onko siinäkään mitään järkeä, että talon rakennuksen takia lapset eivät tutustu isäänsä.
Nainen on raskaana, synnyttää, hoitaa lapsia ja kotia ja huolehtii monesti miehenkin asiat, jottei omakin elämä menisi ihan sotkuun kaksikymmentä tai ties kuinka monta vuotta elmästään ja mies hoitaa oman rastinsa rakentamalla talon ja sitä voi sitten aina heiluttaa, jos vaippa pitäisi vaihtaa. Mä en kestätä tätä .. . . .juu kyllä pitäis 2010 olla jo aivan eri meno.