Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitäs sitä pitää ekan tehdä, kun omainen on kuollut?

Vierailija
31.01.2010 |

Siis mitä konkreettista?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.oulunseurakunnat.fi/hautaansiunaaminen

Tässä linkki Oulun seurakuntien sivuille. Perusjutut ovat samat jokapaikassa.

Jos sinulla on joku tuttava, joka on hoitanut hautajaisia, kysy häneltä rohkeasti neuvoa. Ihmiset jotka ovat läpikäyneet saman auttavat mielellään.

Voimia.

Vierailija
2/28 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämeenlinnassa parolantie 5:ssä on hautauspalvelu calla jossa kaikki perustoimen piteet mukaanlukien kukan maksaa 300e, eikä mitään muuta hintaa. Halpa ja luotettava toimisto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
05.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varoja, niin hautaukseen voi hakea hautausavustusta sosiaalivirastosta. Ota ensin yhteys sosiaalivirastoon, ennen kuin tilaat hautaustoimistosta mitään. Jos hautausavustuksen saa, niin silloin palvelut tilataan halvimman mukaan, ei mitään ylimääräistä. Jos tilaat jotain ennen hautauavustuspäätöstä, joudut maksamaan itse.

Vierailija
4/28 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

poliisit on kutsuttava paikalle ennen kun vainaaja siirretään.

Vierailija
5/28 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa yhteyttä seurakuntaan (jos kuuluu kirkkoon), siellä neuvotaan sit "ne" jutut ja opastavat eteenpäin virallisen puolen järjestelyissä..

Otta yhteyttä hautaustoimistoon, he hoitavat taas "ne" jutut eteenpäin. Paitsi siunaustilaisuudesta ilmoittelu ja niiden järjestely pitää hoitaa tai hoidattaa jollakulla muulla.

Ilmoittaa pankkiin, vakuutusyhtiöön, lopettaa lehtitilaukset jne.

Perunkirjoitukset järjestettävä oliko se 2kk kuolemasta..

Vierailija
6/28 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja etsiä testamenttiä

Vierailija
7/28 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mä marssin hautaustoimistoo, jossa käytiin asiat läpi. Sairaalasta tarvitsee kuolintodistuksen, että ruumis voidaan haudata. hautaustoimistossa kyllä suurin osa asioista hoituu, yhteydet seurakuntaan yms. Mä otin kyllä yhteyttä myös tuttuun pappiin, mutta sairauden vuoski ei päässyt siunaamaan. Kanttorille ilmoitettiin virret, en muista, ilmoitinko itse vain hautaustoimisto. Hyvä hautaustoimisto hoitaa hienotutnteisesti ja opastaa asioissa.

Vierailija
8/28 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mä marssin hautaustoimistoo, jossa käytiin asiat läpi. Sairaalasta tarvitsee kuolintodistuksen, että ruumis voidaan haudata. hautaustoimistossa kyllä suurin osa asioista hoituu, yhteydet seurakuntaan yms. Mä otin kyllä yhteyttä myös tuttuun pappiin, mutta sairauden vuoski ei päässyt siunaamaan. Kanttorille ilmoitettiin virret, en muista, ilmoitinko itse vain hautaustoimisto. Hyvä hautaustoimisto hoitaa hienotutnteisesti ja opastaa asioissa.

Vierailija
9/28 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteyttä kirkkoherranvirastoon ennen kuin ottaa yhteyttä hautaustoimistoon. Hautaustoimisto on liikeyritys, joka luonnollisesti (ainakin monet niistä) yrittää myydä mahdollisimman paljon palvelujaan. Kirkkoherranvirastosta saat tietää, mitä oikeasti pitää tehdä ja mikä on sitten hautaustoimiston tyrkyttämää ekstraa, josta voi itse miettiä, haluaako siitä maksaa.

Vierailija
10/28 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainajaa täytyy kuljettaa, laittaa arkkuun. Toki arkun vois tehdä itsekkin, mutta se kyllä kannattaisi olla jo valmiina. Ja mites kuljetat aikuisen iosn miehen sairaalan ruumishuoneelta kappeliin, kappelista mahdollisesti toiselle hautausmaalle yms. Enkä olisi kyennyt myöskään vainajaa pukemaan ja arkuttamaan.

Mielelläni noista palveluista maksetaan. Ja hautajaiskulut menee kuolinpesän laskuun. Suurimpia menoeriähän on arkun lisäksi hautakivi, kuolinilmoitus yms, jos niitä haluaa. Ja arkkujenkin hinnoissa on suuria eroja, ei tartte ostaa silkillä vuorattua, heloitettua tammiarkkua.

Vierailija
11/28 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu mitä valitsee. Anopin kuoppaus kaikkineen oli 2000€. sisälsi arkun, vaatteet, kuljetuksen ja kukat. Saahanha tuohon tietysti kulumaan vaikka 100 000€ jos haluaa.

Tosiaan yhteys kuoppauspalveluun, ne hoitaa kaiken.

Vierailija
12/28 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs, jos kuolinpesällä ei ole, mistä maksaa? Kuka sitten maksaa?

Mietin tätä ihan tosissani, koska oma isäni saattaa oikeasti kuolla ihan mikä päivä tahansa - ja hänen kuolinpesästään ei taatusti löydy senttiäkään rahaa, korkeintaan lainoja ja velkoja. Eikä mun taloudelta ainakaan irtoa tosta noin vaan 2000 euroa kenenkään kuoppaukseen.

Vierailija
13/28 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sosiaalivirasto hoitaa kulut,halvimman mukaan. Kattaa siis kuoppaamisen, ei muistotilaisuutta.

Vierailija
14/28 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sisälsi arkun halvimmasta päästä ja kuljetukset yms. Lisäksi sitten tulee muistotilaisuuskulut, kivi maksaa helposti 1000e tosin kannattaa kysellä sitä suoraan hautakiviveistämöltä (itse ostin kiven puolet halvemmalla kuin hautaustoimistostä olisi saanut hautakiviveistämö Kaila:lta Hämeenlinnasta. Toivat kiven paikalleen sadan kilometrin päähän. Kuolinilmoitus Hesariin taisi olla 300-400e vaikka yritettiin päästä mahdollisimman vähällä. Muistotilaisuuteen meni reilu 500e joka sisälsi myös pienen lämpimän ruuan. Yhteensä meni noin 3000e jonka maksoin varattoman isäni hautaamisesta. Kunnalta hain hautausavustusta myöhemmin (jos vainaja on varaton), mutta ne kattavat vain hautaustoimiston laskun halvimman mukaan, vai olikohan sitäkään.

Vierailija
15/28 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

omaisten kannattaa soittaa hälytysnumeroon ja kertoa tapahtuneesta. Voi olla ihan rauhallisesti vaikka tunteja vainajan kanssa jos haluaa. Ambulanssi tai ruumisauto tulee ja noutaa vainajan.

Jos ihminen kuolee sairaalassa, niin yhteys hautaustoimistoon.

Kotona kuolleille tehdään kai aina ruumiinavaus, sairaalassa kuolleille ei niinkään.

Hautaustoimistosta saa neuvoja miten toimia.

Vierailija
16/28 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainajaa täytyy kuljettaa, laittaa arkkuun. Toki arkun vois tehdä itsekkin, mutta se kyllä kannattaisi olla jo valmiina. Ja mites kuljetat aikuisen iosn miehen sairaalan ruumishuoneelta kappeliin, kappelista mahdollisesti toiselle hautausmaalle yms. Enkä olisi kyennyt myöskään vainajaa pukemaan ja arkuttamaan. Mielelläni noista palveluista maksetaan. Ja hautajaiskulut menee kuolinpesän laskuun. Suurimpia menoeriähän on arkun lisäksi hautakivi, kuolinilmoitus yms, jos niitä haluaa. Ja arkkujenkin hinnoissa on suuria eroja, ei tartte ostaa silkillä vuorattua, heloitettua tammiarkkua.

Vierailija
17/28 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
18/28 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen kuolee jossain muualla kuin sairaalassa, niin yhteys poliisiin. Eli ihan konkreettisesti soitat 112.

Vierailija
19/28 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haudata

Vierailija
20/28 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja sisälsi arkun halvimmasta päästä ja kuljetukset yms. Lisäksi sitten tulee muistotilaisuuskulut, kivi maksaa helposti 1000e tosin kannattaa kysellä sitä suoraan hautakiviveistämöltä (itse ostin kiven puolet halvemmalla kuin hautaustoimistostä olisi saanut hautakiviveistämö Kaila:lta Hämeenlinnasta. Toivat kiven paikalleen sadan kilometrin päähän. Kuolinilmoitus Hesariin taisi olla 300-400e vaikka yritettiin päästä mahdollisimman vähällä. Muistotilaisuuteen meni reilu 500e joka sisälsi myös pienen lämpimän ruuan. Yhteensä meni noin 3000e jonka maksoin varattoman isäni hautaamisesta. Kunnalta hain hautausavustusta myöhemmin (jos vainaja on varaton), mutta ne kattavat vain hautaustoimiston laskun halvimman mukaan, vai olikohan sitäkään.

Minkä verran siis maksoit hautakivestä kaiverruksineen? Maksavat enemmän kuin 1000 euroa luulisin. Sait edullisesti tarjoilut, pelkät kahvitukset tulivat maksamaan saman verran, ilman ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi