Käyvätkö teidän 15-vuotiaanne bileissä ja käyttävät alkoholia?
Kommentit (56)
kundi kyllä chattailee la-iltaisin. Terveellisempää kuin bilettäminen ja dokaaminen.
Silti se välillä saattaa käydä kotibileissä, ei sulje pois toisiaan.
Tai että juominen yläkouluikäisenä olis ikäänkuin normaalia ja sen pitäis vielä jotenkin olla hyväksyttävää. Ei ikinä! Olen itse kontannut puistossa jo 13-vuotiaana ja tehnyt kaikkia hämäystemppuja kotonani, joten en taatusti ole mikään sinisilmäinen. Sen voin kuitenkin vannoa, ettei oma lapseni ole maistanut alkoholia, eikä todennäköisesti tule vielä vähään aikaan maistelemaankaan. Syy siihen on huolehtiva, mutta myös rajat pitävä koti (ei hyväksytä alkoholia eikä tupakointia alaikäisille ja tämä on tehty selväksi), lapsen hyvät harrastukset, hyvät ja luottamukselliset suhteet kotiin (kaikki mokat uskaltaa varmasti täällä kertoa ja on niin avoin, ettei jättäisi kertomatta), kaveripiiri joka ei harrasta bileitä eikä ryyppäämistä, kotiintuloajat (klo 21) ja nuoren omat mielipiteet (ei ihannoi juomista, ei halua aikuistua nopeasti ja kunnianhimo/suunnitelmat/ajatukset on jossain muualla kuin puskissa virumisessa räkäkännissä).
Varmasti houkutuksia tulee vielä eteen, mutta yläkouluiässä on vielä helppo suojella ja rajoittaa lastaan. Niin vastuullinen vanhempi toimii.
Minusta on typerää ajatella että nuorelle "ei voi mitään", jos toinen vielä vaikka alle 16-vuotias. Tottakai voi ja pitää voida! Jos niin kokee, niin peli on menetetty jo jossain varhaisemmassa vaiheessa.ikinä alaikäisenä juo, voipi olla vielä karmaiseva yllätys edessään, jos ihan tosissaan niin kuvittelevat. Ja kas tässä, aiheeseen liittyvä tuore uutinen:
<a href="<a href="http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1897552&" alt="http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1897552&">http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1897552&</a…" alt="<a href="http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1897552&" alt="http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1897552&">http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1897552&</a…"><a href="http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1897552&" alt="http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1897552&">http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1897552&</a…;On turha kuvitella että av-mammojen nuoriso olisi joku poikkeus säännöstä.
että meillä 15v poika harrastaa lastenkerhon vetämistä seurakunnan leivissä, kotiintuloaika on klo 21, vkonloppuna 21.30 ja kaveripiiri on rauhallista, mukavaa sakkia pojan kanssa on alkoholista kotona keskusteltu jo enne teini-ikää. kas kummaa, silti sen viime kesänä maistoi olutta ihan keskellä lauantai-iltaa, enne klo 21:tä ja samassa kaveripiirissä kuin missä normaalisti liikkuu. Ei nuo asiat muuta sitä miksikään, että nuoret jossian vaiheessa sitä alkoholia kokeilevat, jos siltä tuntuu.
Missä lukee, että suurin osa hyväksyy? Itse olen kirjoittanut siitä, että ne nuoret jossain vaiheessa kokeilevat, hyväksyit sitä tai et. Sitä ei täällä moni näytä uskovan, mutta faktahan se on; tiedän tämän niin omien lapisien, oman työn ja oman nuoruuden kautta.
Meidän tyttö on nyt 17 ja tilanne on huomattavasti rauhoittunut. Kun ylä-asteelle mentiin alkoi ihan hurja meininki.Tuntui siltä että kaikki pienet ja kiltit alakoululaiset muuttuivat sekavisi blondeiksi. Tärkeä oli olla bileissä ja netissä juoruttiin mitä kaverit kännipäissään tehneet.Vanhempana seurasi kyllä sydän kurkussa koko hommaa. Onneksi omalla tytöllämme oli kuitenkin järki mukana ja bailailuun kyllästyi kun uutuuden viehätys katosija alkoi vähän löytämään teini-ikäisen itsensä.
Olimme todella iloisia siitä että meillä vanhemmilla oli aina ollut läheinen suhde tyttöömme ja uskoimme hänen selviävän. Mutta hurjalta se monesti tuntui.
Jos tietäisin kuka olet niin tekisin lastensuojeluilmoituksen
14-vuotiaalla ilmeisesti alkoholinkäyttö on melko vähäistä, ei välttämättä aina bileissä ollenkaan,kun taas 13-vuotiaalla homma on karannut ihan lapasesta kokonaan. Käytännössä joka viikonloppu on jossain bileissä ja ryyppää, kuuleman mukaan joskus on mennyt enemmän kuin pullollinen kirkasta, ja se on mielestäni vaarallisen paljon.
Minä ihmettelen tuota hirveää intoa täällä tehdä noita ilmoituksia, mutta auttamishalua ja asiallista keskustelua onkin huomattavasti vähemmän.
Ja todellakin, toistanpa kysymykseni että kenelle tekisit ilmoituksen ja miksi?
t. tuon ap tekstin kirjoittanut
Lastensuojelun sosiaalityöntekijälle ja siksi koska nuori omalla toiminnallaan vaarantaa kasvun ja kehityksen...teidän perheessä kirjoituksesi perusteella myös vanhemmat vaarantavat myös.
i] Minä ihmettelen tuota hirveää intoa täällä tehdä noita ilmoituksia, mutta auttamishalua ja asiallista keskustelua onkin huomattavasti vähemmän. Ja todellakin, toistanpa kysymykseni että kenelle tekisit ilmoituksen ja miksi? t. tuon ap tekstin kirjoittanut
[/quote]
Ei alaikästen kuulu juoda alkoholia. Kummallista touhua. Ei ole todellakaan normia ja tervettä; että 15-16V juovat. Laki on tehty lasten suojelemiseksi. Säälittävää kun monella nuorella niin välinpitämättömät ja laiskat vanhemmat etteivät välitä
Mutta teen sen nyt kuitenkin. Olen samaa mieltä alaikäisen ei tarttisi juoda, mutta valitettavasti melkein jokainen nuori sitä jossain vaiheessa kokeilee ennen täysi-ikäisyyttä. Enkä mä nyt tiedä onko sekään viisasta että pitää nollatoleranssin 18-vuotiaaksi asti. Mä vähän veikkaan että niissä tapauksissa on sitten piru irti kun vanhemmilla ei ole enää edes lakia puolellaan.
Meidän 16-vuotias juo joskus. Ollaan sovittu että rehellisesti kertoo milloin juo ja mitä juo, nuori on ymmärtänyt että se vähän mun huolen taakkaa laskee vaikka en pidäkään siitä että alkoholia ottaa. Tähän asti kaikki on mennyt hyvin, ottaa harvoin (viimeksi uutenavuotena) ja ei ikinä ole räkäkännissä kotiin tullut eikä kukaan ole pyytänyt lasta hakemaan sen takia että on ollut holtittomassa kännissä. Lasten kavereilta olen vaatinut lupauksen että kaveria ei jätetä, meille voi soittaa aina, oli sitten kyse mun omasta lapsesta tai vieraasta.
En ole missään nimessä laiska tai välinpitämätön.
että mitä varhaisemmassa vaiheessa alkoholin käyttäminen alkaa, sen varmemmin se johtaa myös ongelmiin alkoholin kanssa.
Tämä siis teille, jotka olette niin kovin huolissanne 16-vuotiaasta joka ei dokaile.
Mun mielestäni on hienoa, että nykynuorista huomattavasti isompi osa kuin ennen suhtautuu kriittisesti alkoholin käyttöön. Samalla tietysti on se osuus, jotka ovat syrjäytyneitä, ja joille ongelmat ovat kasautuneet, ja jotka sitten käyttävät järkyttävissä määrin kaikkea mahdollista.
Omassa nuoruudessa n. 15 vuotta sitten kaikki ihan tavalliset ja kunnollisetkin nuoret alkoi vetää viinaa n. 13-vuotiaina. Sitten paneskeltiin puskissa jne. Ja me oltiin oikeasti hyvältä alueelta, hyvistä perheistä, ja nykyään ihan menestyneitä ihmisiä, suurimmaksi osaksi.
Toivoisin todella, että omat lapseni saisivat kokea vähän turvallisemman ja tasapainoisemman nuoruuden.
Ei kai se nyt tarkoita sitä että jos teini on alkoholia maistanut, niin se sitten siitä lähtien juo sitä joka viikonloppu? Ootte tekin varsinaisia idiootteja, taas on ääripäät vaan mielessä.
Lastensuojelun sosiaalityöntekijälle ja siksi koska nuori omalla toiminnallaan vaarantaa kasvun ja kehityksen...teidän perheessä kirjoituksesi perusteella myös vanhemmat vaarantavat myös. i] Minä ihmettelen tuota hirveää intoa täällä tehdä noita ilmoituksia, mutta auttamishalua ja asiallista keskustelua onkin huomattavasti vähemmän. Ja todellakin, toistanpa kysymykseni että kenelle tekisit ilmoituksen ja miksi? t. tuon ap tekstin kirjoittanut
voin kertoa,että itseasiassa juuri lastensuojelun sosiaalityöntekijältä kuulin millaisista määristä on kyse. Teini oli itse hänelle tuon kertonut, ja kaveriporukka sen myös vahvisti. Jos siis sosiaalityöntekijä ei näe aiheelliseksi tehdä lastensuojeluilmoitusta, niin kovasti ihmettelen että mihin instanssiin täällä yliaktiivinen palstamamma ilmoituksen tekee ja mistä asiasta?
eikä polta eikä myöskään juo. Hän harrastaa rankkaa urheilulajia eikä halua missata treenejä. Kaveripiirissä on juojia kuulemma ihan tarpeeksi, tupakkaa on sanonut maistaneensa 3 kertaa.. kuulemma ihan sika pahaa ja oksentanut sen jälkeen.
Eikä muuten tyttäreni ole ollut kertaakaan kotibileissä.
Hänelle on jo ilmoitettu lapsestanne. Lastensuojeluilmoituksen tekee joko joku muu viranomainen kuin sossu tai yksittäinen ihminen.
Tuon ikäisen ei kuulu kirkkaita viinoja juoda.
Hänelle on jo ilmoitettu lapsestanne. Lastensuojeluilmoituksen tekee joko joku muu viranomainen kuin sossu tai yksittäinen ihminen. Tuon ikäisen ei kuulu kirkkaita viinoja juoda.
Ja ei ole lastensuojeluilmoitusta tehty. Eikä todellakaan tuon ikäisen kuulu juoda yhtään mitään, ei varsinkaan kirkkaita viinoja eikä varsinkaan pullollista + muuta siihen päälle vielä, mutta niinpä vaan tuo teini on tehnyt.
ei juo eikä polta. Käyny bileissä mut tulee kotiin aikasin kun muu porukka humaltuu
viikonloput kuluu lähinnä omassa kodissani ilman alkoholia tai tupakkaa, koska raskaana olessa niillä ei mitään tarvetta ole, enkä muutenkaan tupakoi ja alkoholia juon hyvin harvoin. Ja ne jotka täällä sanovat tietävänsä mitä teininsä ovat tekemässä, niin enpä usko koska itsellä kyllä hyvin realistiset käsitykset asiasta :D
tuollaisia alkoholimääriä nauttimalla aivojaan niin pahoin, että hän ei välttämättä kykene enää opiskelemaan eikä työntekoon eli hän voi vammautua loppuelämäkseen. 13-vuotiaan alkoholin käyttö pitää saada loppumaan välittömästi keinolla millä hyvänsä , vaikka huostaanoton kautta sulkemalla laitokseen. Oli kamalaa kuulla lääkärituttavaltani, kuinka yhä enemmän vastaan tulee nuoria ihmiisä, jotka ovat eläkekunnossa teini-iässä aloitetun liiallisen alkoholinkäytön takia.
kundi kyllä chattailee la-iltaisin. Terveellisempää kuin bilettäminen ja dokaaminen.