Käyvätkö teidän 15-vuotiaanne bileissä ja käyttävät alkoholia?
Kommentit (56)
Mun täytyy sanoa että mä olisin todella huolissani jos mun lapsi istuis viikonloput tietokoneella.
Mielummin vaikka kavereiden kanssa bileissä kuin tietokoneella.
Ei alaikästen kuulu juoda alkoholia. Kummallista touhua. Ei ole todellakaan normia ja tervettä; että 15-16V juovat. Laki on tehty lasten suojelemiseksi. Säälittävää kun monella nuorella niin välinpitämättömät ja laiskat vanhemmat etteivät välitä
mutta nuoremmat eivät ole vielä käyneet, eikä juoneet, hyvä niin.
Ei alaikästen kuulu juoda alkoholia. Kummallista touhua. Ei ole todellakaan normia ja tervettä; että 15-16V juovat. Laki on tehty lasten suojelemiseksi. Säälittävää kun monella nuorella niin välinpitämättömät ja laiskat vanhemmat etteivät välitä
Mutta teen sen nyt kuitenkin. Olen samaa mieltä alaikäisen ei tarttisi juoda, mutta valitettavasti melkein jokainen nuori sitä jossain vaiheessa kokeilee ennen täysi-ikäisyyttä. Enkä mä nyt tiedä onko sekään viisasta että pitää nollatoleranssin 18-vuotiaaksi asti. Mä vähän veikkaan että niissä tapauksissa on sitten piru irti kun vanhemmilla ei ole enää edes lakia puolellaan.
Meidän 16-vuotias juo joskus. Ollaan sovittu että rehellisesti kertoo milloin juo ja mitä juo, nuori on ymmärtänyt että se vähän mun huolen taakkaa laskee vaikka en pidäkään siitä että alkoholia ottaa. Tähän asti kaikki on mennyt hyvin, ottaa harvoin (viimeksi uutenavuotena) ja ei ikinä ole räkäkännissä kotiin tullut eikä kukaan ole pyytänyt lasta hakemaan sen takia että on ollut holtittomassa kännissä. Lasten kavereilta olen vaatinut lupauksen että kaveria ei jätetä, meille voi soittaa aina, oli sitten kyse mun omasta lapsesta tai vieraasta.
En ole missään nimessä laiska tai välinpitämätön.
Asumme pahamaineisessa lähiössäkin vielä ja silti poikani ei ole hunningolla. Kukaan hänen parhaista ystävistäänkään ei käy eikä juo. Kaikille kun tuo alkoholi ei ole se ainoa ilonpidon väline.
Niin, ja ollaan vielä ateistiperhe.
meillä on neljä nuorta. poika, 18 vee asuu jo oman tyttöystävänsä kanssa. hän tuli 16-vuotiaana ensimmäisen kerran humalassa kotiin ja kun olin saada hepulin, mieheni ohjasi minut nukkumaan ja sanoi hoitelevansa asian. hän oli istunut koko yön pojan vierellä ämpäri valmiina mahdollisen oksentamisen takia ja valvonut, että poika on kunnossa. kun poika aamulla heräsi, mieheni tuli nukkumaan ja sanoi, että eiköhän pojalle ole opetusta tarpeeksi siinä, että joutuu kavereille kertomaan, että isi hoiti häntä koko yön ja äiti aamulla kun oli krapula.
asiasta keskusteltiin pojan kanssa myöhemmin, ja se oli oikeastaan siinä.
17-vuotias tyttäreni ei viihdy kaupungilla, mutta kavereitten kanssa järjestävät joskus bileitä, joissa useimmiten on myös vanhemmat kotona. hän sanoo maistaneensa alkoholia, mutta väittää ainakin, että inhoaa kaikissa juomissa sitä alkoholin makua, joka tunkee läpi, joten ei ole voinut juoda. tyttö tulee useimmiten kotiin viikonloppureissuilta ennen puolta yötä tai sitten he viettävät aikaa kavereitten kanssa meillä tai jonkun ystävän kotona.
ja sitten on 15-vuotias. känkkäränkkä, tuittupää, rasittava otus, joka kulkisi viikonloput kaupungilla, pyytää kotoa olutta ja sanoo, että jos ei saa, hän ostattaa sitä jollakulla kaverilla. kerran olemme antaneet maistaa, mutta siihen se on jäänyt. tämä on tyttö, joka on moneen otteeseen haettu kaupungilta kotiin, kun ei ole tullut kotiintuloajan puitteissa ja joka kiukkuisella äänellä valittaa kavereille puhelimessa kuinka tiukkapipoja vanhemmat ovat. ja joka kuitenkin tulee illalla isän tai äidin kainaloon katsomaan televisiota ja kertoo mahdollisista sydänsuruista tai uudesta ihastuksesta. tämä on tapaus, josta en tiedä ollako huolissaan, vai uskoa, että hän jos kuka pärjää kyllä.
ja viimeinen nuori on 14-vuotias kehitysvammainen, jonka alkoholinkäyttöajat ehkä ovat edessä tai sitten eivät. sitä en vielä tiedä, enkä jaksa asiasta huolehtia.
ikinä alaikäisenä juo, voipi olla vielä karmaiseva yllätys edessään, jos ihan tosissaan niin kuvittelevat. Ja kas tässä, aiheeseen liittyvä tuore uutinen:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1897552&pos=hl…
On turha kuvitella että av-mammojen nuoriso olisi joku poikkeus säännöstä.
kuin kommentoija nr 35:llä. Turha enää kommentoida minun, kun veit sanat suustani. Tyttö on 16.
esikoinen vasta 12v7kk, mutta onneksi kököttää kiltisti kotona kaikki illat. Itse vetäisin ensikännit 12v10kk niin rajusti, että hengenlähtö oli lähellä.
Puolien lapset kyllä juo vaikka "vastustaakin" sitä. Nykyään nuoret ovat tosin viisaampia eivätkö tupakoi yhtä paljon kuin vielä 10vuotta sitten.
Mutta voin kertoa, kaikki juovat. Ja kyllä, vaikka olisi 100% luotettavast vanhemmat.. Sitä ne ei todellakaan aina ole.
nim. kokemusta on.. ja paljon.
Tarkoitukseni ei ole v*ttuilla, mutta älkää oikeesti olko kovin sinisilmäisiä.. Teini kyll keinot keksii, ovat jo sen ikäisiä, että osaavat höynäyttää ja kunnolla.
Tai että juominen yläkouluikäisenä olis ikäänkuin normaalia ja sen pitäis vielä jotenkin olla hyväksyttävää. Ei ikinä! Olen itse kontannut puistossa jo 13-vuotiaana ja tehnyt kaikkia hämäystemppuja kotonani, joten en taatusti ole mikään sinisilmäinen. Sen voin kuitenkin vannoa, ettei oma lapseni ole maistanut alkoholia, eikä todennäköisesti tule vielä vähään aikaan maistelemaankaan. Syy siihen on huolehtiva, mutta myös rajat pitävä koti (ei hyväksytä alkoholia eikä tupakointia alaikäisille ja tämä on tehty selväksi), lapsen hyvät harrastukset, hyvät ja luottamukselliset suhteet kotiin (kaikki mokat uskaltaa varmasti täällä kertoa ja on niin avoin, ettei jättäisi kertomatta), kaveripiiri joka ei harrasta bileitä eikä ryyppäämistä, kotiintuloajat (klo 21) ja nuoren omat mielipiteet (ei ihannoi juomista, ei halua aikuistua nopeasti ja kunnianhimo/suunnitelmat/ajatukset on jossain muualla kuin puskissa virumisessa räkäkännissä).
Varmasti houkutuksia tulee vielä eteen, mutta yläkouluiässä on vielä helppo suojella ja rajoittaa lastaan. Niin vastuullinen vanhempi toimii.
Minusta on typerää ajatella että nuorelle "ei voi mitään", jos toinen vielä vaikka alle 16-vuotias. Tottakai voi ja pitää voida! Jos niin kokee, niin peli on menetetty jo jossain varhaisemmassa vaiheessa.
ikinä alaikäisenä juo, voipi olla vielä karmaiseva yllätys edessään, jos ihan tosissaan niin kuvittelevat. Ja kas tässä, aiheeseen liittyvä tuore uutinen:
<a href="http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1897552&pos=hl…" alt="http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1897552&pos=hl…">http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1897552&pos=hl…;On turha kuvitella että av-mammojen nuoriso olisi joku poikkeus säännöstä.
14-vuotiaalla ilmeisesti alkoholinkäyttö on melko vähäistä, ei välttämättä aina bileissä ollenkaan,kun taas 13-vuotiaalla homma on karannut ihan lapasesta kokonaan. Käytännössä joka viikonloppu on jossain bileissä ja ryyppää, kuuleman mukaan joskus on mennyt enemmän kuin pullollinen kirkasta, ja se on mielestäni vaarallisen paljon.
Puolien lapset kyllä juo vaikka "vastustaakin" sitä. Nykyään nuoret ovat tosin viisaampia eivätkö tupakoi yhtä paljon kuin vielä 10vuotta sitten. Mutta voin kertoa, kaikki juovat. Ja kyllä, vaikka olisi 100% luotettavast vanhemmat.. Sitä ne ei todellakaan aina ole. nim. kokemusta on.. ja paljon. Tarkoitukseni ei ole v*ttuilla, mutta älkää oikeesti olko kovin sinisilmäisiä.. Teini kyll keinot keksii, ovat jo sen ikäisiä, että osaavat höynäyttää ja kunnolla.
Tähän on pakko sanoa, että juohan se meidän nuori! Luvan kanssa ja koulussa! ja miten niin? no, on ravintolakoulussa opiskelemassa ja vanhemmilta on kirjallinen lupa että nuori saa koulussa maistella ja juoda tarjottuja alkoholijuomia. Kotonakin on saanut maistaa mutta niin paljon ei tykännyt mausta, että olisi lisää pyytänyt. Koskaan ei ole kännännyt kaupungilla tai kavereiden luona.
14-vuotiaalla ilmeisesti alkoholinkäyttö on melko vähäistä, ei välttämättä aina bileissä ollenkaan,kun taas 13-vuotiaalla homma on karannut ihan lapasesta kokonaan. Käytännössä joka viikonloppu on jossain bileissä ja ryyppää, kuuleman mukaan joskus on mennyt enemmän kuin pullollinen kirkasta, ja se on mielestäni vaarallisen paljon.
Minusta tuo on lastensuojelun asia.
Enkä mä ole asiaa vastaan kunhan ottaa kohtuudella ja pitää sovituista asioista kiinni. Koulu sujuu hyvin, on harrastuksia, on kavereita ja asiat kotona hyvin. Mielummin näin että mä tiedän missä on, kuin että se salaa joisi ja valehtelisi mulle.
Mä tunnen paljon fiksuja kivoja nuoria jotka sillointällöin ottavat muutaman sidukan.
Esikoisella on siihen vielä 6 vuotta aikaa. Ollaan mukana helluntaiseurakunnan toiminnassa ja toivottavasti lapset ovat teininäkin sen piirissä.