Lapseni on kärsinyt vatsakivuista koulussa
9 v nyt viime syksyssä asti. Mitään vikaa ei ole löytynyt, keliakia, laktoosi-intoleranssi on tutkittu, eikä mikään ruoka-aine tunnu olevan osallisena. Kotona vatsan ei koske, mikä viittaa psykosomaattisiin oireisiin.
Tänään oli mennyt sohvalle lepäämään ja nukahtanut sinne. Oli nukkunut yli tunnin ja heräänyt 10 minsaa ennnen koulunloppua.
Onkohan psyykkistä vai voisko olla jotain muuta.
Kommentit (5)
Mielestäni kuitenkaan ei ole mitään ainkaan selkeää ongelmaa. Lapsi on aika avoin ja seurallinen, ei yleensä jännitä uusia tilateita yms. Olen myös jutellut lapseni opettajan kanssa, ja hän on luvannut pitää tilannetta silmällä. Ei ole huomannut kiusaamista, eikä lapsikaan ole sellaisesta puhunut. Osa luokkakavereistaon lapsen mielestä tyhmiä, ja valittaa muiden poikien rajuista leikeistä. Mutta nämä kohteet vaihtelee, ja välillä ovat hyviäkin kavereita. Opettaja pitää nyt kirjaa mun kanssa siitä, milloin kivut esiintyy, ja on luvannut merkat ylös ruuat (kuntamme nettisivuilta ei koulujen ruokalistoja löydy, ja lapsi sanoo vain "jotain lihasoosia" tai "ehkä ruokan oli kalapullia tai kanapliia" yms). Kirjaamme myös ylös, millä tunneilla kivut alkaa.
Jos lapsi kärsii ihmissuhteista ja oirehtii niin ei tasan nuku! ainakaan koulussa!! Oma lapsemme oirehtii mahakivuilla palkokasveille, esim.soija, herneet, pavut ja palkokasviperäiset lisäaineet E41... sarjaa. Varsinkin guarkum, jota on joka ruoassa. Oletteko käyneet siitepöly-prick-testeissä?
mutta en itse suhtaudu niihin kauhean luottavaisesti. Jotain lisäaineita itse HIUKAn epäilen, koska meillä kotona ei juuri käytetä eineksiä, eikä lihaliemiä yms. Se on ainoa selkeä ero kodin ja koulun väälillä.
Olen opettaja ja aina, kun käyn syömässä kouluruokaa, kärsin iltapäivän vatsakivuista. Omilla eväillä tätä ongelmaa ei ole. Joten saattaa vatsakivut johtua aivan hyvin siitä, että kouluruoka on mitä on.
Jutelkaa koulusta. Miten viihtyy? Mikä on kivaa/tylsää? Jännittääkö jotain?....