Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, joilla lapsi heräilee usemman kerran yössä

Vierailija
29.01.2010 |

vielä 1-vuotiaana?

Ja siis tähän ketjuun vain ne, joilla on kokemusta, ei niitä keiden supernukkujavauvat vetelivät jo 1kk iässä 12 tunnin yöunia:)

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin.

3-vuotiaasta lähtien ehkä ovat nukkuneet pääsääntöisesti aivan itsekseen koko yön ilman minkäänlaisia itkuja tai huuteluita.

Vierailija
2/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvana nukkui paljon paremmin, mutta 1-vuotiaana alkoi tuo yöheräily.

Vinkuu, vänisee ja selostaa uniaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin neuvolasta ym saa sellaisen kuvan että lähes kaikki vauvat nukkuvat yönsä viimeistään 8kk ikäisinä. Sitten sitä miettii että missä vika. Ja kun tuntuu että muita tämä heräily vaivaa enemmäin kuin minua...

Vierailija
4/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tasan 1,5v poika ja yhtään kokonaista yötä ei ole vielä nukkunut.

Herää siis yhä vähintään kerran yössä.

Usein ei edes vanhempiaan kaipaa yöllä herätessään, mutta eihän sitä itse voi nukkua kun pojan huoneessa kuuluu "juhlimisen" ääniä pojan kikattaessa ja leikkiessä kolmelta yöllä.

Huonoina öinä taas (esim kun näkee painajaisia) poika heräilee tunnin välein ja varmistaa että äiti tai isi on vieressä. Tällöin ei auta pitää poikaa yksinään omassa huoneessan, kun ulvoisi monta tuntia putkeen ja rauhoittuisi vasta kun saa seuraa.

Vierailija
5/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvavuotena poika nukkui 7-10h vuorokaudessa, että meillä sentäs menty parempaan suuntaan!

Vierailija
6/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin neuvolasta ym saa sellaisen kuvan että lähes kaikki vauvat nukkuvat yönsä viimeistään 8kk ikäisinä.

Meillä vauvat ovat 8kk iässä syöneetkin muutaman kerran yössä.

Vierailija
7/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koko ikänsä syntymästä asti on heräilly usein.

Vierailija
8/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuule 3v3kk kaksoset herättää ja juoksuttaa sängystä ylös 8-20 kertaa yössä. Ovat olleet yhtä huonoja ellei huonompiakin nukkujia jo laitokselta lähtien. Nyt alkaa henkiset ja fyysiset voimat olla ihan finaalissa. Olen tilaamassa ensin allergiatutkimuksia, jos sitä kautta ruvetaan purkamaan tätä asiaa.

Esikoinenkin nukkui huonosti (muttei ihan NÄIN huonosti) 3-vuotiaaksi, mutta sitten helppasi.

Vierailija
9/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...poika 2 v. heräilee aina vain. Oli vähän päälle vuoden, kun nukkui ekaa kertaa elämässään yhden yön heräämättä. Sittemmin noita kokonaan nukuttuja öitä on alkanut tulla välillä, mutta useammin edelleen heräilee. Monesti useammankin kerran yössä.

Esikoistyttö alkoi nukkua yöt läpi joskus 6-kuisena. Noin pääsääntöisesti tietenkin. Hyvinkin nukkuvilla lapsilla on kausittain huonoja öitä. (Ja huonosti nukkuvilla onneksi hyviä edes joskus.)

Vierailija
10/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen asti nukkui kuin porsas, eikä pienempänä edes syönyt kuin kerran yössä.

Kun oppi seisomaan, seisoi kaiket yöt pinnasängyssä eikä neitiä saatu sinne millään asettumaan. Ei auttanut tassuttelu, ei hierominen, ei tukevat iltapalat eikä yösyötöt vellillä, ei kylpy, ei kapalo... ei sitten mikään. Vaihdettiin tavalliseen sänkyyn 1-vuotiaana, ja sieltä ramppasi kaiken yötä mun sängyn vieressä seisomassa.

Jälkikäteen ajateltuna syynä taisi olla silloin jo ekoja oireitaan antanut infektioastma. Huomasin nimittäin että kun tytölle aloitettiin astmalääkitys 1v 8 kk:n iässä, yöt rauhoittuivat huomattavasti. Heräilee nykyäänkin vielä, mutta yleensä vain kerran-kaksi, silloinkin yleensä tutti on hukassa. Aamuyöstä saattaa hiipiä mun viereen, mutta se ei sinänänsä häiritse, koska nukkuu siinä ihan nätisti. Tytöllä on ikää nyt tasan 2 v.

Olen silti luottavaisin mielin että hänenkin yöt lopullisesti rauhoittuvat, niin meidän esikoisellekin kävi siinä vähän yli 2-vuotiaana vaikka oli vielä pahempi kukkuja pienenä. Esikoinen saattoi valvoa keskellä yötä yhden ja neljän välin ja vaellella oman ja meidän sängyn väliä, eikä nukkunut, ei millään. Mutta tosiaan vähän yli 2-vuotiaana alkoi yks kaks nukkua ilman mitään erikoistoimia.

Vierailija
11/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja herää ainakin 3 kertaa yössä. Aina klo 01-03 välisen ajan on ihan virkku. Jos ei ole silloin vieressä (lussuttamassa rintaa) huutaa aivan kurkku suorana sängyssään.

En todellakaan tiedä, miten tuosta pääsisi eroon. Lapseni ei ole koskaan käyttänyt tuttia, pullo ei kelpaa, ei nokkamuki ei mikään muu kuin tissi.

Vierailija
12/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli tuollainen, heräsi koko ekan elinvuotensa 5-12 krt/yö, kun täytti 1 rupesi nukkumaan hiukan paremmin, mutta edelleen heräili. Meillä auttoi vasta kun meni kouluun (tosin asuinmaassamme mennään kouluun 4-vuotiaana, eli ihan niin pitkään kuin Suomessa ei tarvinnut odottaa) eikä saanut enää nukkua päiväreitä. Nykyään simahtaa illalla alta aikayksikön, ja nukkuu kuin tukki koko yön. Minä olin kuulemma samanlainen tapaus vauvana, eli ehkä jotain perinnöllistäkin tuossa. Kaikki allergiat tms. elimelliset ongelmat suljettiin jo varhaisessa vaiheessa pois, tyttö "oli vaan tuollainen" eikä sille mitään voinut. Kamalaa aikaa se silti oli, siis minulle. ;-) Nyt jo voi vähän hymyilläkin kun tyttö on 6v. Ja muut lapsemme eivät siis ole olleet vastaavia kukkujia.

Vierailija
13/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö 13kk heräilee n5 kertaa yössä ja huutaa kunnes saa rintaa.. Tätä ollut alusta asti ja mun pitäisi kohta työtkin aloittaa. Vierottaminenkaan ei ole onnistunut kun herättää huudollaan koko perheen ja naapuritkin. Mieluummin on tyynnytetty tissille. Kaippa tää joskus loppuu, toivottavasti. Esikoinen nukkui pajon paremmin.

Vierailija
14/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräävät kumpikin joka yö 1-6kertaa ja aamulla kokonaan kello viisi. Ovat aina olleet vähäunisia ja heräileviä, tämän hetkinen tilanne on jo hyvä vrt. aiempaan.

Vierailija
15/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että siis tosiaankin lapseni syö myös rintaa joka kerta yöllä kun herää. Eli n. 4-6 kertaa/yö. Tissi on nopein tapa päästä itsekin takaisin nukkumaan, muuhun ei lapsi tyydy.

Vierailija
16/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

herää hyvänä yönä 1-2 kertaa ja huonompana 3-4 kertaa. Välillä karjuu myös unissaan sängyssään (istuallaan tai seisaallaan), silloin rauhoittuu, kun palauttaa makuuasentoon mahalleen, laittaa toisen käden pepun päälle ja toisella kädellä silittää selkää. Mutta kun oikeasti herää, ei nukahda kuin tissillä.

Tytöllä oli pitkä vaihe 8-10 kk iässä, jolloin heräsi vain kerran yössä (klo 4-5 aikoihin), söi rintaa tehokkaasti pari minuuttia ja jatkoi saman tien unia. Yleensä onneksi nukahtaa edelleen syötyään, mutta toisinaan saattaa jäädä tunniksikin keskellä yötä riekkumaan. Juttelee ja leikkii, ei itke, mutta eihän siinä silti saa itse nukuttua.

Vierailija
17/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synttäreihin aikaa kaksi viikkoa, ja vielä herää ehkä 4-10 kertaa yössä. Toivossa on hyvä elää, että tässä parissa viikossa tilanne muuttuisi. Taitaa tosin olla turha toivo...

Vierailija
18/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli todella hankala tapaus, yöimetykset lopetinkin osittain, kun huusi vaikkei ollut edes nälkä.Pakko oli vain antaa huutaa sängyssään, kun ei huolinut juomista.Meidän vanhempien vieressä vielä huonommin nukkui.Muistaakseni 1- vuoden jälkeen alkoi helpottaa ja nyt 1,5 vuotiaana nukkuu kuin tukki.Nyt niin mielellään nukahtaa omaan sänkyynsä,vetää peiton oikein korviin,ei enää ongelmia.Tsemppiä!

Vierailija
19/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen heräsi. Samoin heräsi vielä 2-vuotiaana, sekä vielä 3-vuotiaana, ja jopa vielä nyt 4-vuotiaanakin herää 3-10 kertaa yössä. Ei nukahda omia aikojaan, vaan pitää rauhoitella uneen uudelleen, hakea vettä, käydä pissalla, laulaa, silittää, hieroa... sitä ja tätä. Kaikki keinot on kokeiltu, mutta mikään ei auta. Reilun vuoden ajan olen yrittänyt häntä saada tarkempiin tutkimuksiin, jotta voitaisiin selvitellä oikeita syitä, mutta kun neuvolan mukaan "ei ole mitään ongelmaa, jotkut nyt vaan on herkkäunisempia kuin toiset". Yksityiselle puolelle meillä ei ole varaa, ja julkiselle puolelle ei kuulemma ole asiaa, ellei tule lähetettä jostakin.

Meidän kuopus 9kk herää kerran tai kaksi, mutta nukahtaa aika pian itsekseen taas. Veikkaan, että tältä vauvalta tulee ensimmäinen kokonaan nukuttu yö ennen kuin esikoisen kanssa päästään edes siihen, että herättäisiin vain kerran tai kaksi yössä.

Vierailija
20/25 |
29.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kohta 1v 2kk tyttö ja edelleen heräilee yöllä. Satunnaisesti nukkuu koko yön, mutta se on aika harvinaista herkkua. Viime yö oli kamalin pitkiin aikoihin, koko perhe valvoi monen tunnin pätkiä pariinkin otteeseen yöllä.

Jaksan sillä ajatuksella, että ehkä 20 vuoden päästä saan taas nukkua. =)