Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hassua kun jotkut vie lapsen lääkärille pelkän ihottuman takia

Vierailija
28.01.2010 |

ja en nyt tarkoita mitään tosi laajaa tsi hankalaa, vaan ihan "perus"ihottumaa. Että tulee jotain röhelmää jalkaan tms. Itsellä kun on ollut aina taipumusta ihon kuivumiseen ja ihottumaan, niin mun on vaikea käsittää, miten jotkut huolestuu niin kauheesti.

Selvähän se on, että tällaisilla pakkasilla iho helposti kuivuu. Ja jotkut ruoka-aineet voi tietysti aiheuttaa jotain, mutta älytöntä ylireagoida. Esim. vaikka suklaa aiheuttaa mulle ihottumaa, niin kyllä minä sitä syön, kunhan en vaan syö liikaa. Jos lapselle tulee jotain pientä jostain ruuasta, niin ei sitä vielä sen perusteella kannata kiikuttaa allergiatesteihin tai alkaa välttää täydellisesti ko. ruoka-ainetta.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en viitsis bensaa ja aikaa tuhlata moiseen, kun muutamalla eurolla saa sen rasvatuubin...

Kyllä se puolen kilon pänikkä sentään vähän enemmän maksaa kuin muutaman euron ja se riittää vauvalla pariksi viikoksi. En silti laskisi meidän vauvan ihottumaa pahaksi, kun kerran pysyy kurissa perusrasvalla (3 krt päivässä) eikä tarvitse kortisonia kuin hyvin harvoin poskiin.

Varsinaisesti halusin kuitenkin lääkäriin ja allergiatesteihin esikoisen kokemuksista viisastuneena. Ei ole kivaa päästää ihottumaa siihen kuntoon, että hydrokortisonia saa käyttää säännöllisinä 3pv jaksoina kuukausia (ja samalla perusrasvaukset) ennen kuin ruokavalio saadaan kohtuulliseen malliin, ja taukoja voi pidentää edes päivällä. Parempi kokeilla ajoissa välttämisdieetin vaikutusta ja varmistaa tulos altistuksella/testeillä asiantuntevan lääkärin luona.

Meillä muuten tokan lapsen maitoaltistus oli sittenkin negatiivinen, joten ylireagoin tosiaankin lääkäriin mennessäni, kun saatiin pelkkä atopiadiagnoosi. Ei silti harmita 'turha' maitoaltistus, niin paljon tuli itkettyä esikoisen kanssa sitä, että kuuntelin neuvolan ohjeita :( Jos allergiaa epäilee, niin mielestäni kannattaa todellakin ensin itse kokeilla välttämisdieetiä kaksi viikkoa ja ehkä imetyksen kautta altistustakin ja sitten mennä allergologille pelkän ihottumankin takia. Tai pelkän pulauttelun tai itkujen. Turhaa rääkätä vauvaa, kun se pahenemisvaihe voi olla aika nopea ja parissa viikossa ei julkisella saa edes lähetettä tarkempiin tutkimuksiin.

Omatoimisesti on kyllä turha ylläpitää laajoja dieettejä pelkän poskien punoituksen tai pienen ihon talvikarheuden takia. Parempi käydä kysymässä asiantuntijan mielipide eli kiikuttaa sinne (hyvään) lääkäriin.

Vierailija
2/20 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurasin vierestä, kun ystävä esikoisensa kanssa panikoi ihan totaalisesti muutamasta vauvan poskessa ja kaulassa olevasta ihottumaläiskästä ja ravas ties missä spesialisteilla. Tietenkin sitten alettiin karsia ruoka-aineita mahdollisten allergioiden vuoksi ja lopulta ystäväni ei oikeasti voinut syödä juuri mitään, kun halusi kuitenkin jatkaa imettämistäkin. Paino putosi muutenkin hoikalla äidillä ja olo oli vissiin sen oloinenkin. Noh, ajan kanssa ihottuma katosi ja äitikin rauhoittui.

Itse olen atoopikko ja katselin vähän kauhunsekaisen huvittuneena tätä toimintaa. Tuo ihottuma selvästi häiritsi äitiä tuhat kertaa enemmän kuin vauvaa, joka ei todellakaan siitä kärsinyt. Nyt jälkikäteen ystävänikin on tosin todennut, että taisi vähän hysterisoida turhaan parista punaisesta läikästä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö se kuitenkin jokaisen oma asia meneekö ja mistä menee.?? minusta turha koko keskustelu jokainen sen kuitenkin päättää itse kyllä minäkin vain oman "normi" ihottuman takia menin kun ei normi rasva auttanut. ja kyllähän se järkevää on käyttää vakuutusta kun kerta sellaisesta kuitenklin maksaa.!

Vierailija
4/20 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siinä vain häviää aikaa ja vaivaa. Ja lääkäritäti saa hyvät rahat.

Mutta jos jo muutenkin tukkoista kunnallista terveydenhuoltoa rasittaa parin nypyn takia, niin silloin se muuttuu meidän kaikkien asiaksi. Me kaikkihan siitä silloin maksamme.

eikö se kuitenkin jokaisen oma asia meneekö ja mistä menee.?? minusta turha koko keskustelu jokainen sen kuitenkin päättää itse kyllä minäkin vain oman "normi" ihottuman takia menin kun ei normi rasva auttanut. ja kyllähän se järkevää on käyttää vakuutusta kun kerta sellaisesta kuitenklin maksaa.!

Vierailija
5/20 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta valitettavasti ulkomaalaiset jotka hakevat terveinä sairaslomaa ja mummot jotka tulet vaan muuten vaan niin niitä jonoja kasvattaa. kyllä sen tuolla huomaa mikä meininki on kun joutuu lapsen kanssa ravamaan monta kertaa kuussa.

Vierailija
6/20 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska lääkäri kirjoittaa reseptin rasvapöniköille, joita saa sitten halvemmalla apteekista.

Vierailija
7/20 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä lääkärinkäynnit myös yksityisellä, mutta etenkin hankittavat rasvat/lääkkeet.

Vierailija
8/20 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku persaukinen, jolla ei ole varaa laittaa seitsemääkymppiä yksityislääkärille. Onneksi ei ole rahasta noin tiukkaa. Kyllä meillä ihottuman takia lähdetään lääkärille.

Vierailija
9/20 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku persaukinen, jolla ei ole varaa laittaa seitsemääkymppiä yksityislääkärille. Onneksi ei ole rahasta noin tiukkaa. Kyllä meillä ihottuman takia lähdetään lääkärille.

Mutta MIKSI? Ite taidat olla persaukinen, jos sulla ei ole varaa ostaa normaalihinnalla rasvaputelia apteekista.

Vierailija
10/20 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsilla kuivuu poskien ja kämmenselkien iho kovilla pakkasilla. Niitä rasvataan joka ilta mut kuivia kohtia on silti. Yllättävän moni on ollut to-del-la huolissaan ja kysynyt, miksen ole vienyt lapsia lääkäriin. Siis miksi pitäisi??? Rasvailu auttaa minkä auttaa ja tiedän että tuo menee ohi kun pakkaset loppuu.

ja en nyt tarkoita mitään tosi laajaa tsi hankalaa, vaan ihan "perus"ihottumaa. Että tulee jotain röhelmää jalkaan tms. Itsellä kun on ollut aina taipumusta ihon kuivumiseen ja ihottumaan, niin mun on vaikea käsittää, miten jotkut huolestuu niin kauheesti.

Selvähän se on, että tällaisilla pakkasilla iho helposti kuivuu. Ja jotkut ruoka-aineet voi tietysti aiheuttaa jotain, mutta älytöntä ylireagoida. Esim. vaikka suklaa aiheuttaa mulle ihottumaa, niin kyllä minä sitä syön, kunhan en vaan syö liikaa. Jos lapselle tulee jotain pientä jostain ruuasta, niin ei sitä vielä sen perusteella kannata kiikuttaa allergiatesteihin tai alkaa välttää täydellisesti ko. ruoka-ainetta.

Vierailija
11/20 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en tod. maksa rasvoja itse, jos vakuutus ne korvaa. Ja lääkärikäynnitkin.

Mutta MIKSI? Ite taidat olla persaukinen, jos sulla ei ole varaa ostaa normaalihinnalla rasvaputelia apteekista.

Vierailija
12/20 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitko itse kutisevan ihottuman kanssa? Kun mitkään tavalliset rasvat ei noihin ihottumiin tehoa.

Vierailija
13/20 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en viitsis bensaa ja aikaa tuhlata moiseen, kun muutamalla eurolla saa sen rasvatuubin...

Vierailija
14/20 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitko itse kutisevan ihottuman kanssa? Kun mitkään tavalliset rasvat ei noihin ihottumiin tehoa.

jo eka viestissä sanoin, että tarkoitan perusihottumia, jotka tulee ja menee ja häviää kun muutamana päivänä sipaisee perusrasvaa. Mulla itselläni on kyllä perusrasvat tehonneet myös kutiaviin ihottumiin, ei ole tarvinnut lääkärissä käydä.

Vierailija
15/20 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ollaan vanhemmat itse atoopikkoja, ei olla ihan herkkiä lastenkaan ihottumille.

Allergiatesteistä ei ole yleensä atoopikoille mitään hyötyä ja lievissä ihottumissa auttaa perusvoide ja mieti kortisoni, jota saa ilman reseptiä.

Kaikki kolme lastakin kärsivät jonkin asteisesta atopiasta.

Vierailija
16/20 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäriin ihottuman takia tai ei, mutta meidän kolmen hengen perheessä kuluu perusrasvoja atooppisten ihojen hoitoihin noin 7kg kuukaudessa. Meillä ei siis ainakaan ole kyse yhdestä 50 ml rasvatuubista! Olisi taloudellinen rasite ilman kelakorvausta, jonka saa lääkärin resepteillä pitkäaikaisen ihotaudin hoitoon.

Vierailija
17/20 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle yksivuotiaan lääkärille, kun ihottuma alkoi rokotuskohdasta viikko rokotuksen jälkeen ja levisi siitä muutamassa päivässä koko kroppaan. Me ainakin jouduttiin allergiatesteihin ja saatiin kaksi tuubia ja pumppupullo reseptilääkettä.

Toisaalta, liekö olisi kuitenkin ollut sitten joku valelääkäri kun ihan testeihin laittoi? Av-diagnostiikalla oltais vaan ostettu tuubi rasvaa Anttilasta :D :D :D

Vierailija
18/20 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle yksivuotiaan lääkärille, kun ihottuma alkoi rokotuskohdasta viikko rokotuksen jälkeen ja levisi siitä muutamassa päivässä koko kroppaan. Me ainakin jouduttiin allergiatesteihin ja saatiin kaksi tuubia ja pumppupullo reseptilääkettä.

Toisaalta, liekö olisi kuitenkin ollut sitten joku valelääkäri kun ihan testeihin laittoi? Av-diagnostiikalla oltais vaan ostettu tuubi rasvaa Anttilasta :D :D :D

Vierailija
19/20 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäriin ihottuman takia tai ei, mutta meidän kolmen hengen perheessä kuluu perusrasvoja atooppisten ihojen hoitoihin noin 7kg kuukaudessa. Meillä ei siis ainakaan ole kyse yhdestä 50 ml rasvatuubista! Olisi taloudellinen rasite ilman kelakorvausta, jonka saa lääkärin resepteillä pitkäaikaisen ihotaudin hoitoon.

Vierailija
20/20 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan per kroppa :DDD

Mutta kyllä pelkästään omiin kasvoihini kuluu 500g rasvaa kuukaudessa.

Toiset raijaa kaupasta ruokaa, mutta me rasvoja apteekista!