Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

synnytin kuukausi sitten pojan rv 42+0, 3,3kg ja tuttava

Vierailija
28.01.2010 |

sanoi että vauva taitaa olla sga(?) ja kun kysyin mitä se tarkoittaa niin sanoi että liian pieni siihen nähden millä viikolla syntyi. miksi minulle ei sanottu sairaalassa mitään? ei siis yhtään mitään, eikä papereissakaan lue mitään tuosta vaikka tarkistin. olen päihteetön terveellisesti elävä äiti. pitääkö mun viedä lapsi johonkin tutkimuksiin :( ?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ne kaikki isompikokoiset mitään sokerivauvoja ole; itselläni ei ole sokeritautia, eikä mitään muutakaan ja 4 kg pojan sain rv 42.

Vierailija
2/18 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvasi on ihan hyvän kokoinen! Sanoisin että normaalin vastasyntyneen kokoinen. Suomessa on totuttu ihan jättivauvoihin!

Kaikki isot vauvat ei todellakaan ole sokerivauvoja. Mun testattiin molemmissa raskausksissa kaksi kertaa kun vauvat kasvoivat nopeasti ja isoiksi. Sokeriarvoissa ei ollut mitään vikaa, enkä lihonut raskausaikana mitenkään erityisesti (ekalla 8 kg ja tokalla 12 kg).

Ei siis pieni eikä iso vauva tarkoita automaattisesti ettälapsessa olisi jotain vikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viides lapseni oli sga. Poika syntyi rv 38+6 ja oli 2220g/45cm.

Vierailija
4/18 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle arvioitu, että n. 3 kg vauva tulossa ja ihan ajallaan. Ei mitään puhetta, että olisi pieni tms. Normaalikokoiseksi on sanottu. Kuten edellistä 3,8 kg vauvaakin.

Vierailija
5/18 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tosi jäntevä vauva ja äkkiä sai painoa lisää. Syntyessään oli oikeastaan laiha, tosin pyöreäposkinen. Istukka oli hyväkuntoinen ja vauva kaikin puolin terve. Nyt on tosi reipas esiteini ja viisas kuin mikä sekä monella alalla lahjakas eli ei tuo syntymäpaino mitään merkitse! Hyvän kokoinen vauva sulla on. T. Th

Vierailija
6/18 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vauva painoi rv 42+1 3200 g ja ihan täysin normaalin kokoinen on. Lasketun ajan jälkeen sitä paitsi moni vauva ei juuri kasva, suurimmat kasvuviikot ovat juuri ennen laskettua aikaa.

Pieni vauvasi olisi, jos painaisi alle 2500 g.

Vierailija
7/18 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ihan normaalikokoinen.

Vierailija
8/18 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa muistaakseni vauvat saattaa alkaa menettää painoaan tai ainakaan sitä ei oikein tule lisää, jos menee yliaikaiseksi. Olikohan syynä se, että istukan toiminta alkaa heiketä.

Vierailija
9/18 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mullekaan sanottu sairaalassa tuosta sga:sta mitään, vaikka vauva 2200g joutui jäämään sairaalaan voimistumaan ja opettelemaan syömistä. Pienillä kun ei usein voimaa syödä itse joten pitää nenä-mahaletkulla syöttää.

Netistä löysin tuon sga-määrityksen ja kas, se lukikin neuvolakortissa, ikäänkuin ohimennen mainittiin joten en ollut ajatellut mitä moinen tarkoittaa. Small gravity age.

Vierailija
10/18 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja tosiaan tila on kyseessä vasta, jos vauva on täysiaikaisena alle 2500g. Jokin on silloin usein aiheuttanut kasvun hidastumista kohdussa, mutta välttämättä mitään muuta poikkeavaa noissa vauvoissa ei ole. Se, onko jotain muuta poikkeavaa, riippuu siitä, mikä kasvun hidastumista on aiheuttanut. Kasvu on ensimmäinen asia, mistä pikkusikiö voi tinkiä silloin, jos esim istukka toimii heikosti tai ravintoa on muuten vähän saatavilla. Toki sga johtuu joskus myös kromosomipoikkeavuuksista tai infektioista (tai jostain harvinaisemmista yksittäisistä syistä). Silloin voi olla myös muita ongelmia. Toki vaikeassa istukan vajaatoiminnassakin voi tulla muita ongelmia hapen puutteen tms takia. Suurin osa sga-vauvoistakin kuitenkin kehittyy normaalisti.

Koon takia kolmekiloisesta ei tarvitse olla yhtään huolissaan, vaikka olisikin yliaikaisena syntynyt. Ei vauvat kohdussa pienene vaikka raskaus kestäisikin pidempään eikä kasvu edes pysähdy, mutta hidastuu kyllä. Syy on tosiaan istukan toiminnan heikkeneminen.

Vierailija
11/18 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

verrattuna jättikokoisiin sokerivauvoihin.

Alle 100kg synnyttämään tulevat ovat nykyään harvassa.

Se yli 100 kg äiti voi synnyttää ihan normivauvoja? Mulla kolme vauvaa, jotka 3,7 3,4 ja 2,8kg. Kaikki terveitä ja normaaleja, eikä itsellänikään ole ikinä raskauksissa ollut sokerit koholla, eikä muutenkaan.

Vierailija
12/18 |
21.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vauva oli alle 3 kiloa, ja ihan normaali. Itse synnytin 40+2 ja yli 4 kiloisen, ja ihan normaali. Omat sokeriarvot oli tosi hyvät, mutta poika vaan on isokokoinen, edelleen yli 1-vuotiaana. Sattuu vaan kasvamaan +2 käyrällä ja tuo sisareni lapsi taas kasvaa lähes -2 käyrällä. Lapset ovat vain erilaisia, älä murehdi suotta.

Vierailija
13/18 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä suotta murehdi ystäväsi ajattelematonta sanomista ! Kyllä sairaalassa olisivat sanoneet jos jotain olisi ollut. Ja todellakin ihan normaalikokoinen on vauva vaikka on syntynyt 42 viikolla !

Vierailija
14/18 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. vauvat ovat yksilöitä hyvänen aika siinä missä muutkin.. unohda koko juttu ja nauti vauvastasi. Ei mitään syytä tutkimuksiin.. ainakaan tuon perusteella.

Vierailija
15/18 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

verrattuna jättikokoisiin sokerivauvoihin.

Alle 100kg synnyttämään tulevat ovat nykyään harvassa.

Vierailija
16/18 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaali on vauvasi. Ei kaikkien tarvitse olla mitään sokerivauvoja.

Vierailija
17/18 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos täysiaikainen vauva painaa alle 2500g...

Vierailija
18/18 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poikani syntyi 41+0 ja painoi tasan 3000 g. Ei mitään vikaa, eikä sairaalassa tai missään pidetty pienikokoisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan