Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua unettomuuteen, kaipaan unta jo oikeasti...

Vierailija
28.01.2010 |

Meillä on ollut jo muutaman kuukauden ajan takana aika, jollon piti vauvan kanssa valvoa eikä saanut itse juuri nukuttua ja jos olisi saanut niin ei vaan enää nukuttanut. Ajattelin ja/tai toivoin, että tämä korjaantuisi kunhan vauva nukkuisi yöt kokonaan. Nyt on nukkunut jo kohta 3kk yöt, mutta minä vaan yhä valvon öisin, maksimissaan tunnin tai kaks saa nukuttua kunnes herään ja sitten on enää turha toivoa saavansa nukutuksi. Olo on todella väsynyt ja koko kroppa huutaa unta, mutten enää osaa nukkua, tää on ihan kauheeta.

Unilääkkeitä olen kokeillut, mutta nekään ei auta. Viikon päästä on taas aika lääkärille unettomuuteni takia, mutta se tuntuu ikuisuudelta, mutta aiemmin ei aikaa saa. Olen tähän asti käynyt kunnallisella, nyt varasin tuttavan suosittelemalle yksityiselle lääkärille ajan, jos sieltä sais paremmin apua.

Päivät pitäis jaksaa vauvan ja isompien lasten kanssa ja nyt se jaksaminen on todellakin kortilla. Toisaalta on masennuksen oireitakin, mutta ne luultavasti johtuvat vain yliväsymyksestä.

Onko täällä muita, jotka ei ois enää osannut nukkua kun ois saanut nukkua? Miten opitte taas nukkumaan?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamuyöllä kesken unien eikä sitten enää nuku

siis olet kierteessä, onneks olet menossa lääkäriin

Vierailija
2/14 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä myös samassa tilanteessa oleva vauvan äiti. Minulla on auttanut somnor.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkoilulenkki muutama tunti ennen nukkumaanmenoa parantaa unenlaatua. Unilääkkeistä en tiedä, mutta itsella aika paransi tilanteen. Sitä kun on tottunut karvat pystyssä siihen, että pian joku rääkäisee. Voisitko mennä yöksi esim. vanhempiesi luokse tai hotelliin? Silloin tietäisit, että kukaan ei ainakaan herätä. Korvatulpat?

Minulla meni siinä 6kk kun aloin nukkua kunnolla sen jälkeen kun yöheräämiset loppui. Ei välttämättä ihan yhtä paha kuin sinulla ollut.

Vierailija
4/14 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttoi itselläni vastaavasta syystä johtuvaan unettomuuteen, johon eivät unilääkkeet auta. Valitse laillistettu ja luotettava hoitaja, esim lääkärikeskuksessa toimiva.

Olen käynyt Helsingissä Sofia Novassa ja joka kerran olen saanut apua tähän kammottavaan riesaan.

Tänään olen menossa ja toivon että uni taas löytyisi.

(lapsia on useampia joten valvomista on piisannut)

Saattaa kuulostaa hörhöltä mutta kokeile kuitenkin.

Minulla on auttanut 1 hoitokerta, jotkut tarvitsevat ehkä useamman.

Vierailija
5/14 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hyviä, mutta kyllä mäkin suosittelen tuota Somnoria. Sillä saat kierteen poikki. Syöt sitä kahdesta viikosta kuukauteen, ja todennäköisesti saat unentulon normaalistettua.

Melatoniini on kanssa hyvä, mutta tuollaiseen sitkeään unettomuuteen ei kyllä toimi. Ehdota tuota Somnoria.

Vierailija
6/14 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tosin noin pahoja, reseptillä saatavia unilääkkeitä en tarvinnut. Kerron kuitenkin omat konstini, vaikka en tiedä onko niistä apua.

Luin jostain kolmesta ruuasta saatavasta aineesta, jotka auttavat rauhoittumaan etenkin iltaisin. En valitettavasti muista muuta kuin että kalsium on yksi, mutta niitä kahta muuta sai mm. auringonkukansiemenistä ja banaanista. Aloin syömään joka ilta siis jogurttia jossa aur.kuk.siemeniä ja banskua. Sen lisäksi ostin terveyskaupasta jotain yrttiteetä tyyliin Good Night Sleep tms. Auttoivat rentoutumaan, joskin pelkkä rituaali saattoi olla merkittävämpi rentouttava tekijä.

Näitten lisäksi ostin apteekista jotain käsikauppalääkettä unettomuuteen, siinä oli valeriaanaa. Tämä auttoi ainakin tekemään uniseksi, aivot ei enää paahtaneet ylikierroksilla.

Mulla on tapana lukea AINA ennen nukkumaanmenoa, mutta aloin lukea vaan rauhallisia, tuttuja ja ehkä vähän tylsiäkin kirjoja - paheeni on lukea uusia ja mielenkiintoisia liiankin innokkaaste, en malttaisi lopettaa.

Näillä konsteilla (eli rutiinit ja pieni lääkeapu) sain taas unen päästä kiinni, mutta minun ongelmani eivtä kyllä olleet noin pahoja kuin sinulla ap. Vei jokusen kuukauden aikaa. On mulla edelleen se ongelma, että jos lapsi herättää 3-4 välillä en aina saa enää unta. Onneks näitä tapauksia on harvoin.

Onnea matkaan ap, ja voimia. Univaikeudet on kauheita.

Vierailija
7/14 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yöllä herään, nousen ylös, avaan television, teen jotain pientä snackia (ei mitään isoa, lähinnä joku voikkarin puolikas) ja katson peiton alla digiboxilta Myytinmurtajia tai Miami Inkia. Molemmat ihan hauskoja, mutta ainakin minua unettavia sarjoja. Yleensä pääsen ehkä puoleen väliin jaksoa kunnes väsy iskee. Jään sitten joko soffalle nukkumaan tai menen takaisin sänkyyn.

Jos ei sulla toimi toi yksistään, niin sitten hae nukahtamistabuja. Ei niinkään unilääkkeitä. Noita nukahtamistabletteja sitten otat vain tarpeeseen ja esim puolikkaan tabletin kerrallaan.

Vierailija
8/14 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

unettomuuskierteensä piikkimatolla!

Vierailija
9/14 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten tulpat korviin ja sillä asenteella nukkumaan että nukuit tai et, kukaan muu ei sua ainakaan häiritse tai tarvitse kesken yön.

Unettomuuteen usein neuvotaan että jos uni ei tule, ei saa jäädä sänkyyn makaamaan vaan pitää nousta. Mulla taas kumma kyllä auttaa paremmin sen psyykkaaminen, että nukuin tai en, se pötköttäminenkin on elimistölle jonkinlaista lepoa ja minä en siihen kuole vaikka unet jääkin nyt vähän vähiin tms. Jossain vaiheessa (vaikka valitettavan lähellä aamua) sitten olenkin sinne sänkyyn uudelleen sammahtanut.

Vierailija
10/14 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainenkin, että päätin että pidän sängyssä silmiäni auki väkisin auki. Tämä varsinkin silloin, kun silmissä tuntui sellainen väpättävä tunne ja arvasin heti maate pannessa, että nyt ei tule uni helpolla...

Kas kummaa, aika usein ne silmät olivatkin sitten menneet kiinni alta puolen tunnin jotenkin kummasti. Yleensä pyörin sängyssä vähintään kaksi-kolme tuntia saamatta unta.

Vierailija
11/14 |
31.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen joka ilta lenkin, mutta siltikään en nuku parista tunnista pidempään öisin. Akupunktiota en ole kokeillut, mutta kiitos vinkistä, kokeilen varmasti.

Meillä siis nyt pääsääntöisesti lapset nukkuu yöt, kuopuskin ja mies on minun kuukausien valvomiseni jälkeen luvannut hoitaa lasten yöheräilyt, joita on maksimissaan kerran tai kaks yössä ja monta yötä menee ilman heräilyjä. Emme mieheni kanssa nuku tällä hetkellä edes samassa huoneessa. Mies nukkuu meijän makkarissa, jossa vielä toistaseks nukkuu kuopuskin ja minä nukun vierashuoneessa yläkerrassa, jotta häiriötekijöitä on mahdollisimman vähän.

Yöllä tulee kyllä naposteltua, kun ei saa unta ja sen jälkeen saatan joskus nukahtaakin, mutta todella harvoin.

Kiitos vinkeistä, osaa olen jo kokeillut. Meillä ei ole sitä mahdollisuutta, että voisin mennä muualle nukkumaan, mutta onneks tuo vierashuone on aika rauhaisa ja korvatulpat vielä auttaa asiaa.

ap

Vierailija
12/14 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla siitä apua. Otan myös pitkävaikutteisempaa melatoniinia nimeltään Circadin (2mg). Melatoniinin vaikutus alkaa käsittääkseni vasta n. tunnin kuluttua sen ottamisesta, joten kannattaa ottaa ajoissa ennen nukkumaan menoa.

Jos sitten saisit unen päästä kiinni vaikka parin viikon sisällä, voisit jatkaa ainoastaan melatoniinilla (joka luonnon oma unihormooni).

Tsemppiä! Vaadi lääkäriltä apua ja kunnon, vahvat unilääkkeet, niitäkin kun on kaikenlaisia.

Vierailija
13/14 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

otat unilääkkeitä, varsinkin jotain vahvempia?

Vierailija
14/14 |
28.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahtamislääkkeet (imovane, tenox) eivät myöskään auttaneet. Seroquel pienellä annostuksella (jotta herään yöllä jos vauva herää) toimii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi