Hermot menee hidastelijan kans :(
Lähes joka aamu sama homma. Minä herätän ensin 5v tytön ja huolehdin hampaiden pesut ja pukemiset ja mies vie tytön hoitoon työmatkalla. Taas ihan hirvee tappelu tytön kans vaatteiden pukemisesta ja sit tilanne kärjistyy siihen, että mä huudan ja tyttö huutaa -> kaikilla on paha mieli ja päivä pilalla. Ja tähän ei auta yhtään, että tytön herättäisi esim. tuntia aiemmin vielä siitä, mitä normaalisti herätään ja ton tytön takia mies myöhästy taas töistä! Mä en enää kestä tätä, että joka v***** aamu joutuu tappeleen ja mulla menee kauan, että saan tän suuttuneisuuden itsestäni pois..saatan kiehua viel tunninki ton jälkeen. Aamuthan menee tietenkin hyvin, jos tyttö saa omaan tahtiin kaikki pukea, mutta se ei todellakaan takaa, että mies silloinkaan ehtisi töihin, ku toi ipana on niin perhanan hidas!
Kommentit (22)
Minulla on kaksi "taivaanrannanmaalaria" täällä, iältään jo 8 ja 10 vuotta!
Koko ajan saa olla hoputtamassa ja muistuttamassa ja silti homma venyyyyyyy.
Toinen lapsista on asperger ja hänellä on aika tiukat rutiinit eikä yhtään saa auttaa - jos erehdyn vaikka vain nostamaan jonkun vaatteen hänelle, hän panee sen takaisin sinne, missä se oli ja ottaa itse (ja kaikki kestää tietysti aina vaan kauemmin).
Huokaus.
Meilläkin siis vaatteet ovat valmiina aamulla pinossa, mutta pelkkä pukemisprosessi kestää helposti 15-20 minuuttia.
Mutta ap:lle suositan minäkin tarra-palkitsemista. Ja kannattaa miettiä, onko lapsella jotain vaikeutta hahmottaa pukemista prosessina, jolloin tuo jo aiemmin jonkun mainitsema kuvallinen pukemisjärjestys tukee lapsen omatoimisuutta.
En muuten ihan osta sitä, ettei lapsen aikaisemmin herättäminen auta. Kyllä se auttaa, jos pukemiselle varaa enemmän aikaa! Mutta tietenkään kenenkään JAKSAMISTA ei auta, jos pitää herätä jo kuudelta ;-)
Yksi ehdotus vielä: jos joku aamu mies nappaa lapsen ja pukematta jääneet vaatteet mukaansa ja vie tarhaan, ja lapsen on puettava siellä loppuun, niin eiköhän se pukeminen siitä nopeudu... Kauhea huutohan tuosta tulee, mutta kannattaa kertoa ongelmasta etukäteen tarhan tädeille ja kysyä, sopiiko tuollainen juttu, jolla on tarkoitus siis selventää lapselle, että aikarajat ovat olemassa ja kotoalähdön ON tapahduttava tietyllä kellonlyömällä.
tai vaikka valokuvia tyyliin pikkarit, aluspaita jne. pukemisjärjestyksessä seinään kiinnitettynä. Voi auttaa vaikka lapsi tietäisi ennestäänkin pukemisjärjestyksen. Hitailla lapsilla ei välttämättä ajatus aina pysy tekeillä olevassa asiassa, kun on muuta mietittävää mielessä. Kaikki selkeät ohjeet on hyviä. Kiva kuulla että, on muitakin, joiden lapsia pitää muistuttaa ruuan pureskelusta :) Voimia kaikille hitaiden äideille.