Hermot menee hidastelijan kans :(
Lähes joka aamu sama homma. Minä herätän ensin 5v tytön ja huolehdin hampaiden pesut ja pukemiset ja mies vie tytön hoitoon työmatkalla. Taas ihan hirvee tappelu tytön kans vaatteiden pukemisesta ja sit tilanne kärjistyy siihen, että mä huudan ja tyttö huutaa -> kaikilla on paha mieli ja päivä pilalla. Ja tähän ei auta yhtään, että tytön herättäisi esim. tuntia aiemmin vielä siitä, mitä normaalisti herätään ja ton tytön takia mies myöhästy taas töistä! Mä en enää kestä tätä, että joka v***** aamu joutuu tappeleen ja mulla menee kauan, että saan tän suuttuneisuuden itsestäni pois..saatan kiehua viel tunninki ton jälkeen. Aamuthan menee tietenkin hyvin, jos tyttö saa omaan tahtiin kaikki pukea, mutta se ei todellakaan takaa, että mies silloinkaan ehtisi töihin, ku toi ipana on niin perhanan hidas!
Kommentit (22)
Aamulla kannattaa itsekin yrittää olla mahdollisimman pitkäpinnainen kun lapsi väsynyt. Voit auttaa vielä 5v pukemaan vaikka on jo iso tyttö kyllä unenpöppöröistä lasta ihan sopivaa auttaa pukemisessa ettei mene tappeluksi. Aikuisen kuuluu näyttää kuitenkin mallia miten käyttäytyä omalla esimerkillä. Jos itse huudat niin tyttö tekee saman...
mutta samanlaista se on ollut aina.
Tarha-aikoina sain lähdöt nopeiksi ja riidattomiksi, kun hain lapsen sängystä, syliteltiin vähän aikaa ja sitten puin hänet ja vein hampaanpesulle. Vaatteet kannattaa tosiaan kasata pukemispaikan lähistölle jo illalla.
syyt on syvemmällä jo parin kolmen vuoden takana.
Ette ole olleet määrätietoisia ja päättäväisiä niissä lähtöhetkissä koskaan.
Minulla parivuotias yritti alkaa vedättämään pukemisen kanssa. Sanoin nyt puetaan, nyt lähdetään.
Tein niin että pidin vaan muksua sylissä ja puin väkisin vaikka huusi selkä kaarella täyttä kurkkua, tätä tapahtui muutamana aamuna. Tyttö hoksasi ettei vastaanlaittaminen auta ja sen jälkeen pukeminen sujui täysin ongelmitta.
Ystävättäreni maanitteli lastaan lähdetäänkö, tulisitko nyt tänne ja se meni peräkkäin juoksuksi ympäri huushollia ja lapsi otti niskalenkin hommasta ja määräsi tahdin. Samat ongelmat kuin teillä.
Kun lapselle asettaa rajat tarpeeksi pienenä ei ongelmia pääse kehittymään.
Tehkää tuolle tytölle samoin - pistätte rajat. Jos ette sitä tee pyörittää teitä mennen tullen ja palatessa. Vanhemmat sanoo - lapsi tottelee.
samanlainen 6v hidastelija.
Autan lasta aamuisin pukemisessa ettei tarvitse aloittaa aamua pahalla päällä.
syyt on syvemmällä jo parin kolmen vuoden takana.
Ette ole olleet määrätietoisia ja päättäväisiä niissä lähtöhetkissä koskaan.
Minulla parivuotias yritti alkaa vedättämään pukemisen kanssa. Sanoin nyt puetaan, nyt lähdetään.
Tein niin että pidin vaan muksua sylissä ja puin väkisin vaikka huusi selkä kaarella täyttä kurkkua, tätä tapahtui muutamana aamuna. Tyttö hoksasi ettei vastaanlaittaminen auta ja sen jälkeen pukeminen sujui täysin ongelmitta.
Ystävättäreni maanitteli lastaan lähdetäänkö, tulisitko nyt tänne ja se meni peräkkäin juoksuksi ympäri huushollia ja lapsi otti niskalenkin hommasta ja määräsi tahdin. Samat ongelmat kuin teillä.
Kun lapselle asettaa rajat tarpeeksi pienenä ei ongelmia pääse kehittymään.
Tehkää tuolle tytölle samoin - pistätte rajat. Jos ette sitä tee pyörittää teitä mennen tullen ja palatessa. Vanhemmat sanoo - lapsi tottelee.
selvästi ole kokemusta [b]hitaasta[/b] lapsesta.
Hidas lapsi ei juokse ympäri asuntoa karkuun tai huuda selkä kaarella vaan saa aikaa kulumaan vaikka 20 minuuttia yhden sukan laittamiseen. Istuu paikallaan, ähertää sukkaa jalkaansa ja haaveilee.
meillä ei tosiaan kiirettä pidä...Kouluun kävelee 10 minuutissa mutta ulkovaatteita pukemaan pitää laittaa hälytys puoli tuntia ennen koulun alkua, kun kesken pukemisen voi unohtua haaveilemaan. Illalla aivan samanlaista.
ei lapsi saa päättää.. Vaatteet valmiiksi vaikka illalla yhdessä jos niistä muutoin tulee sanomista ja sitten ne laitetaan aamulla, vaikka sitten yhdessä jos lapsi on uninen vaikka itse osaisikin.
kerran annoin lapsen syödä iltapalaa kokeeksi niin kauan kuin halusi, siihen meni kaksi tuntia!
Iltaseitsemältä aloitti ja yhdeksältä lopetti.
kello herättämään 10 min. aikasemmin. "Ylimääräinen" aika sylissäpitoon ja rauhassa heräämiseen. Kerro lapsellesi että, aikuisten on oltava tiettyyn aikaan töissä. Seinäkello pukemispaikan luokse, jokin merkki kellotauluun sille kohdin milloin oltava vaatteet päällä ja valmiina lähtöön. Kiitosta heti lapselle, kun pukee nopeasti. Voit kokeilla myös ottaa aikaa kännykässä olevalla sekuntikellolla, "ennätyksistä" jotain ekstraa. Ja todellakin hidas lapsi saa 20 min. kulumaan vaikka sitä sukkaa katsellen. Olen myöskin hermoillut ja huutanut lapselleni ja potenut huonoa omatuntoa tämän pukemisasian suhteen.
ja silti meillä on yksi hidastelija ja yksi supernopea.
että monilla ei ole mitään käsitystä, mitä _hidas_ lapsi tarkoittaa. Nyt puhutaan temperamenttipiirteestä, ei siitä että lapsi vedättäisi vanhempia tai määräilisi.
Hidas lapsi ei kiukuttele, kieltäydy pukemasta, huuda selkä kaarella ja tai juokse karkuun - hidas lapsi tekee kyllä koko ajan, mutta unohtuu miettimään, tarkastelemaan sukan raitaa jne.
Meillä aamuja helpotti se, että puhuimme asiasta etukäteen ja suunnittelimme tarrasysteemin (jokaisesta ripeästä aamusta sai tarran ja tarpeeksi tarroja kerättyään yhdessä sovitun pienen palkinnon) - aamuisin aina muistuttelin tarrasta ja lapsi tsemppasi oikeasti.
Nyt koululaisena on auttanut parhaiten se, että sanon kerran kuinka paljon on aikaa enkä hoputa sen jälkeen - wilma-merkintä on pojalle kauhistus ja huolehtii ehtimisestä nyt paljon paremmin kun tietää, ettei äiti muistuta tai hoputa.
järjestä pukemisesta jonkinlainen leikki. Vaikka toimitte niin, et jokaista vaatetta varten on oma lukunsa. Alat laskemaan ja vaate pitää oll päällä kun olet vaikka luvussa 7. Voi laskea hitaasti, nopeasti, kiihdyttäen jne.
Joku veikkasi, että meillä ei olisi rajoja tai ei oltaisi johdonmukaisia asioissa..kyllä meillä on tuolle tytölle asetettu selkeät rajat ja uskoo meitä, kun sanotaan jotain, mutta toi pukeminen on tosiaan ongelma. Kyllähän toi tyttö osaa olla todella nopeakin halutessaan, mutta nyt on usein alkanut hidasteleen tahallaan. Usein olen pukenutkin tytön aamulla ja ollaan hassuteltu samalla yms, mutta aina se ei vain anna auttaa pukemisessa. Ollaan myös kokeiltu nuo konstit, että "oletko nopeampi, kuin isi", "kuinka nopeaa saat sukan jalkaan" yms, mutta ei enää suostu noihin leikkeihin.
Tuon tytön herättämisen suhteen on sellainen ongelma, että se saattaa suutahtaa jo pelkästään siitä, että menen edes nätisti sitä herättelemään aamulla. Usein laitan valot olkkariin ja möykkään, että herää "itsekseen" hyvällä tuulella. Eipä se ilmeisesti auta, kuin yrittää olla hermostumatta..
Meillä aamuja helpotti se, että puhuimme asiasta etukäteen ja suunnittelimme tarrasysteemin (jokaisesta ripeästä aamusta sai tarran ja tarpeeksi tarroja kerättyään yhdessä sovitun pienen palkinnon) - aamuisin aina muistuttelin tarrasta ja lapsi tsemppasi oikeasti.
olekaan kokeillut. Taidankin kokeilla sitä..eipä siinä mitään menetä =)
Meillä oli samanlaista ruokailujen suhteen
kerran annoin lapsen syödä iltapalaa kokeeksi niin kauan kuin halusi, siihen meni kaksi tuntia!
Iltaseitsemältä aloitti ja yhdeksältä lopetti.
pukemisen lisäksi ruokailut ovat haaveilemisen aikaa =o Hyvinkin lapsi saa pari tuntia menemään vaikka välipalan syömiseen jos ei hopota vieressä (laita ruokaa suuhun, muista nielaista, haukkaappas taas jne. jne.).
Jos oikein saa motivaation kohdalleen niin vauhtia löytyy. Esim. jos pääsee johonkin oikein kivaan paikkaan niin syömiset ja pukemiset sujuu ihan vauhdikkaasti.
Hauskoja neuvoja muuten nuo 'laittakaa vaatteet valmiiksi aamua varten' ja 'asettakaa rajat'.
No, ollaan me joskus illalla puettu valmiiksi seuraavan päivän vaatteet hidastelijalle =). Rajatkin meiltä löytyy, mutta eivät ne saa lasta liikkumaan yhtään nopeammin.
Tämä hidasteleva lapsi on oikein kiltti, tottelevainen ja leppoisa. Ei valita ruuasta ja mukisematta pukee vaatteet päälleen. Siihen vain menee aikaa ihan tuhottoman kauan.
toimii onessa jutussa. Meillä on yöravaaminen saatu sillä kuriin ja nyt 5-vuotias jo itse miettii oman käytöksensä epäkohtia, joissa voisimme tarrahoukutinta jatkossa käyttää. Fiksusti ehdotti sitä avuksi ruokailuhetkiin, kun huomaa itsekin, ettei peppu tahdo pysyä tuolissa kunnolla eikä ruoka mennä suuhun :-)
- kyllä ne on valmiina ja ajoissa herätään mutta kun ei saa auttaa eikä pue itse vaan vetkuttelee niin niinpä nostin oman hitaan 4-v kiukuttelijani eturapulle -18 pakkaseen pelkkä paita ja pikkarit päällä. Kyllä, näin todellakin tein. En jaksa enää aina vaan huutaa ja huutaa. Kyllähän se itku tulee sitten ja sitten antaa pukea vaatteet päälle ja on kuulemma kurja olla ja kylmät varpaat. No ihan varmana on.
Tämä ei ole edes ensimmäinen kerta, vaan oli varmaan neljäs jo kun nostan tytön rappusille pakkaseen, että ymmärtäisi että ihan oikeesti; ulkona on kylmä ja ne vaatteet on saatava päälle. Kun ei edes ole kyse siitä ettenkö auttaisi pientä. Mutta kun ei saa auttaakaan. Isoveli odottelee toppatamineissaan ja tyyppi vaan väkertää ja väkertää!
Lakituvassa tekoni tulkittaisiin varmaan pahoinpitelyksi. Siltikin koen tämän paremmaksi vaihtoehdoksi kuin sen joka jumalan aamu huutamisen kurkku suorana mitä aikani harrastin. Jos joku keksii kertoa vielä toimivan tavan toimia, niin saa kertoa!
- ja kyllä, he molemmat saavat pienen huikopalan halutessaan herätessään, tai sitten kun sisävaatteet on puettu. Jotka siis oli laitettu valmiiksi. Ja herätty ajoissa.
ei siis itse ap.
Tapahtumat tältä aamulta.
viime päivinä ole helpottanut yhtään se, että olen hirveässä flunssassa, en saa yöllä nukuttua ja pää on vähän väliä tosi kipeä pienestäkin liikkeestä ;( Sit tulee vihoissaan sanottua tytölle asioita, joita ei oikeasti tarkoita. Miten ihmeessä pystyisin oleen suuttumatta?
Ap