Ultra käynnistä alkoi ahdistus
Mulla oli viime viikolla ultra. Kaikki oli sikäli hyvin, että vauva voi mainiosti viikkoja oli kasassa 29 ja risat sikiö vastasi viikkoa vanhempaa muuta erikoista ei itse vauvassa. Mutta olen ihmetellyt kummanmallista vatsaani, navan alapuolella ei ole mitään ja koko kalustus on sijoittunut tuohon pallean alle. Vauva on ns. viistoperätilassa ja kylki vasten mahaa, on ollut tismalleen samassa asennossa joka ainoassa ultrassa jotka tehty vk 16, 20 ja 29. Lääkäri vain rutisteli kulmiaan ja mutisi hoitajalle, että onkohan sikiö vaihtanut asentoaan ollenkaan, kun aina sama paikka liian ylhäällä ja poikkiteloin. Mulle vain totesi lyhyesti, että sikiön asento on ongelma, kun ensin pitäisi kääntää pää alas ja vielä kääntää selkä tai maha mahaa vasten ja lapsivettäkin on kuulemma niukanpuoleisesti mikä vähentää sikiön likkehdintää ja nyt taas seurataan ja ultrataan kuukauden päästä uudelleen.
Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta? Jos on niin onko vauva kääntynyt ja laskeutunut itse. Lääkäri meinasi että jos ei tule alemmas niin kääntämistä ei ahtaan tilan vuoksi edes yritetä, koska sitten istukan irtoamisen riski on liian iso. Vauva on ikään kuin jumissa istukan ja pallealihaksen (?) (lääkärillä oli jokin muu hienompi nimitys jota en nyt muista)välissä.
Minulla on ihan kamala leikkauskammo ja olen ehtinyt visioida jo kaiken mahdollisen mikä leikkauksessa voi mennä pieleen. Minulle ei eläissäni ole laitettu edes yhtä tikkiä ja ikää kuitenkin 37v. Takana kolme synnytystä, joista toipuminen on ollut nopeaa olisin ollut valmis jopa perätilasynnytykseen säästyäkseni kirurgin veitseltä.
En haluaisi stressata koko loppuraskautta joten laittakaa positiivisia ajatuksia kiertoon
Kommentit (4)
pide helppo (vaikkakin iso leikkaus kyseessä).
jos;
a) lantiosi mitat antavat myöten
b) vauva saadaan tarjoutumaan pylly edellä
Sektio on nykyään aikas rutiinijuttu ja ne missä on käynyt huonosti hyvin harvoja yksittäistapauksia. Ja luulempa että kohdallasi sektio on paljon turvallisempi vaihtoehto kuin perätila synnytys, jos kohtu on liian ylhäällä se ei välttämättä laskeudu tarpeeksi vaikka vauva kääntyisikin. Mun siskolla oli poikittain ja just tuolla pallean alla, kääntyi vk 35 oikein, mutta vaikka vähän laskeutuikin ei tarpeeksi ja sektio oli välttämätön ja hyvin se meni.
Pääsisitkö juttelemaan lääkärin kanssa, jos hän vastaisi kaikkiin sinua ahdistaviin kysymyksiin niin olosi varmasti helpottuisi, mulla oli synnytyspelko ja sekin helpottui kun sain jutella muutamaan otteeseen kätilöiden kanssa.
Kestityt nyt iloitsemaan siitä, että vauva voi hyvin sehän on tärkeintä.
Kiireelinen sektio vauvan hyvin voinnin vuoksi. Leikkaus itsessään meni hyvin ja nopeasti. Tosi hyvää huolta pidettiin koko ajan ja sali oli täynnä valvovia silmiä. Koko ajan kyseltiin voimia ja lääkettä pahaanoloon tuli heti kun siitä ilmoitin. Myös kipulääkitys oli hyvin hallinnassa koska meni kestona suoraan selkäytimeen vuorokauden verran. Tämän jälkeen pärjäsin pelikkä buranoilla ja panadoleilla. Liikkeessä olin seuraavana iltana leikkauksesta ja toivunkin nopeasti. Pitkän sairaalajakson takia kuntoni oli tosi huono, mutta kohosi nopeasti lenkkeilyllä. Sektiosta aikaa vajaa vuosi ja muistona haalea arpi.Itselläni siis ei ole mitään pahoja muistoja koko asiasta. Nyt keskität ajatukset vauvaan ja vauvan ja itsesi hyvin vointiin. Kaikki menee varmasti hyvin.