Naapurin vauva ei herännyt päiväunilta :(
Kauhee olo. Alakerran naapurilla on (oli?) n. puolivuotias vauva. Tänään kun meidän lastenhoitaja tuli meidän vauvan kanssa ulkoa hän kertoi äidin huutaneen HERÄÄ! HERÄÄ! vähäpukeisena parvekkeella kantaen vauvaa. Ambulanssin tuloon oli mennyt useita minuutteja.
En varsinaisesti tunne äitiä ja vauvaa, pari kertaa olemme sattuneet vastakkain autotallissa ja pari sanaa vaihtaneet. En edes tiedä mikä on hänen nimensä tai kotiovensa. Keväällä piti treffata hiekkalaatikolla kun pojat kasvaa ja alkaa leikkiä. Kiva kun on saman ikäinen vauva talossa. Saanko mä koskaan tietää mikä sillä vauvalla oli ja onko sitä enää. Jos ei, niin haluaisin jotenkin osoittaa osanottoni äidille, mutta epäilen, että en häntä edes ilman vauvaa tunnista vaan iloisesti hymyillen tervehdin ja kauhistelen lumen määrää tai pakkasia tai muuta yhtä typerää.
Koko illan on ollut halju olo :(.
Ja ei kukaan ei tunnista ketään. Ei asuta edes Suomessa, johonkin pitää vaan purkaa ajatuksia.
Kommentit (31)
Ahdistaa suunnattomasti tämä tapaus. Jotenkin asiat tulee lujempaa kun ne kerrotaan yksityiskohtaisesti.
Mä olen aina peläynnyt tuota kätkytkuolemaa ihan hirveästi ja siksi hankimme jo esikoiselle sellaisen hengityssensorin. Eli hälyttää jos vauva lakkaa hengittämästä.
Kummankin lapsen kohdalla on hälyttänyt. Keskellä yötä ja kun olen syöksynyt lapsen luo, on hänet saanut kunnolla ravistella tolkkuihinsa. Ja lapset olivat juuri tuollaisia muutaman kuukauden ikäisiä.
Meillä on nyt kuopus 2v ja tuo sensori on edelleen käytössä. Voin nukkua rauhassa kun näen vihreän valon vilkkuvan.
Virallinen elvytysvastekin on huono. Eli ei noi sensorit oikeasti mitään auta oikeisiin kätkytkuolemiin. Luultavasti teidän hälytykset on olleet vain huonoja kontakteja antureissa.
Voi kunpa kyse olisi ollut jostakin sairaskohtauksesta, josta vauva olisi selvinnyt...
ihan sairasta.
parempi kun tuut ilmottamaan jotain.
koska sen saa yleensä vasta 1,5 vuotiaasta ylöspäin. Mutta kauhea juttu, ihan kamalaa. Tsemppiä tunteiden vuoristorataan AP.
en antaisi itselleni anteeksi jos jotain hänelle kävisi. vaikka hän on huomion kipeä tapaus ja kiukkuaa aina jos katoan näkyvistä, niin silti häntä rakastan.
Lapsi on kuusi kuukautta ja kutsut häntä huomionkipeäksi ja kiukkuajaksi, SILTI rakastat häntä???? Voi jeessus. Eihän hän ole mitenkään huomionkipeä. Vähän vaativa - ehkä. Mutta kyllähän suurin osa puolivuotiaista tarvitsee aikuisen läsnäoloa. Ja yleensä juuri sen itselleen läheisimmän. Tuo mitään huomionkipeyttä ole.
Muista vain, että kun lapsi lähestyy kolmea-neljää ikävuotta ja käyttäytyy tuolleen, sitten voit puhua pilalle lellitystä tai huomionkipeästä. Ei kuusikuukautinen ole sitä.
On todettu tiettyjä riskitekijöitä kätkytkuolemalle:
Tupakoivat vanhemmat,joiden vieressä vauva nukkuu,liian lämmin makuuhuone,tai lapsella on sisällä hattu päässä.(Vauvan lämmönsäätely on heikompaa kuin isommilla lapsilla) Hengityslama voi ilmeisesti tulla helpommin,jos vauvalla on liian lämmin.Muita en muista..
Mulla on alle 2-vuotiaita hoitolapsiakin, nyt päiväunilla kaikki.