LA kesäkuussa, olen aloittanut työt tammikuussa. miten menee äitiyspäiväraha?
sitä ennen olen opiskellut.
kuka osaisi selittää niin, että ymmärtäisin..
kelan sivut niin sekavat..
Kommentit (4)
"Kun olet työssä, päivärahasi määräytyy yleensä verotuksessa vahvistettujen työtulojen perusteella, ei siis tämänhetkisten työtulojen mukaan.
Päiväraha voidaan laskea myös verotusta tuoreempien työtulojen perusteella, jos työtulosi ovat kasvaneet merkittävästi. Päiväraha voidaan laskea tuoreiden tulojen perusteella, jos työtulosi ovat olleet jatkuvasti vähintään 20 % suuremmat kuin verotuksessa vahvistetut ja palkkakertoimella korotetut työtulot.
Tällöin Kela laskee tulosi 6 kuukauden ajalta välittömästi ennen vanhempainpäivärahakauden alkamista ja kertoo ne kahdella vuosituloksi. Näin lasketusta vuositulosta tehdään samat vähennykset kuin verotetusta vuosityötulosta, mutta niitä ei koroteta palkkakertoimella. Ratkaisevaa ei ole palkan maksupäivä vaan se, että tulot (esimerkiksi urakkatyön) on ansaittu tuona aikana. Kasvaneiden tulojen tulee olla jatkuvia (ei esim. kertaluontoinen bonuspalkka), mutta tulot voivat olla vain osalta 6 kuukauden aikaa.
6 kuukauden tulojen laskemiseksi sinun tulee toimittaa Kelaan palkkatodistus, josta käy ilmi myös luontoisedut ja maksetut lomarahat."
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/300307125754HL?OpenDocument
Eli jos sun tulot on nouseet 20% viimeksi toimitetusta verotuksesta, sun päiväraha lasketaan viimeisen puolen vuoden ajalta.
Siellähän laskuri, sä voit laskea sillä paljonko saat.
eli minun 6kk ennen äitiyslomaa alkavat tulot ovat marraskuu-huhtikuu. Marras-joulukuun olen vielä opiskellut ja tehnyt keikkatöitä, miten tuon ajan tulot lasketaan? Lasketaanko opintotuki mukaan? Lasketaanko kaikki tulot, eri töistä saadut? Myös tammikuussa olen saanut vielä keikkatöiden tuloja, vaikkakin myös kokopäiväisen työn tulot lasketaan?
laskuriin tulot ennen veroja vai verojen jälkeen?
ap
jos tulot paremmat silloin kuin edellisessä verotuksessa.