Alkuraskauden ultra maksullinen Jyväskylässä!
Olipa aika yllätys, kun sain kutsun alkuraskauden ultraan ja mukana sseurasi kirje, jossa sanottiin, että tutkimuksesta menee poliklinikkamaksu eli vähän vajaa 28€.. Onko missään muualla näin?
Kommentit (17)
ja miettikää mäkin jouduin sen maksamaan vaikka olen henkilökuntaa (sairaalan). Voin jopa itse ultrailla lastani (tosin eri osastolla).
Ei silti potuta se vaan on elämän realiteettia.
alkuraskauden ultraa ei ollut (jos tarkoitat jotain vko 6 tms) vaan sen jos halusi, piti mennä yksityiselle. Sitten normaalit niskapoimu-ultrat ja rakenneultrat sairaalassa, josta aina meni poliklinikkamaksu. Varmasti ihan yleinen käytäntö näin.
ja ihan kaikki sairaalassa tapahtuva maksaa tuon polimaksun (tai hoitovuorokauden tai jopa paljon kalliimman päikimaksun) verran. Ja jos joudut ambulanssilla tiedottomana sairaalaan, myös kyyti maksaa, halusit tai et. Kaikki ei ole ilmaista, tyvärr!
Joudut sen maksamaan myös lapsen kanssa polilla asioidessasi...
Kovin pienihän tuo hinta on todellisiin kustannuksiin verrattuna!
Itse en ainakaan ole tajunnut edes ihmetellä..Outoa kyllä, jos neuvolatäti ei asiasta maininnut. Eikös heidän kuitenkin kuuluisi tuosta infota?
menee joka kerta kun käyt ä-polilla tai korvapolilla, tai kirurgian polilla tai tai tai...
Ja varmaan myös muissa Suomen ä-poleilla on sama maksu.
Itse kävin alkuraskauden ultran Äänekosken tk:ssa, se ei maksanut mitään, mutta sit jo np-ultra Jyväskylässä maksoi tuon pkl-maksun verran.
ei. Todellakaan. Siskoillani on ollut ultra neuvolan yhteydessä aina kun ovat halunneet ilman maksuja. Eikä meilläkään maksanu aikaisemmin, vasta tämän vuoden alusta.
menee joka kerta kun käyt ä-polilla tai korvapolilla, tai kirurgian polilla tai tai tai...
Ja varmaan myös muissa Suomen ä-poleilla on sama maksu.
Itse kävin alkuraskauden ultran Äänekosken tk:ssa, se ei maksanut mitään, mutta sit jo np-ultra Jyväskylässä maksoi tuon pkl-maksun verran.
Niin siis alkuraskauden ultra ei maksanut :) mutta meillä maksaa. Seulontoihin en halua
Eikös heidän kuitenkin kuuluisi tuosta infota?
olla niin "itsestään selvää", että pkl -maksu menee aina, kun sairaalassa asioimassa käy, ettei huomannut sanoa.
Meillä pkl -maksu jtn 26,50€
tutkimuksia on tehty neuvolassa, ei ole maksanut mitään. Sen sijaan poliklinikkakäynneistä maksetaan. Näin Lohjalla. Ei kai tuo nyt sentään talouttasi kaada? Jos tekee tiukkaa, niin ehkä raskaaksi hankkiutuminen ei ollutkaan kuningasidea?!
nro 7 lisää, että sairaalassa menee tuo pkl -maksu, mutta jos tk:ssa tehdään, niin silloin ei ole mennut meillä maksua. Nyt on meillä käytäntö, että sairaalassa vain tehdään, ei enää tk:ssa
siinä nyt on niin vaikeaa; kun menet polille niin maksat sen maksun, jos ultra on neuvolassa niin et tietenkään maksa poliklinikkamaksua.
Pääkaupunkiseudulla maksat aina polimaksun eikä siitä täällä kukaan vingu.
Ultrastahan sinä et maksa erikseen mitään!
Niin, siis tottakai ultrasta sairaalassa tehtynä menee tuo poliklinikkamaksu, kaikkialla Suomessa. On varmaan th ajatellut, että on niin itsestäänselvyys, ettei ole asiasta erikseen maininut. Neuvolakäynnit (ja niiden yhteydessä tehdyt ultrat) ovat Suomessa maksuttomia.
Ja, öhhh, mainitaan nyt vielä, ettei tule sulle yllätyksenä, että joudut sitten aikanaan maksamaan myös synnytyksestä eli niistä vuorokausista, jotka olet synnärillä vauvan syntyessä :) Ja vielä, jos joudut käymään äippäpolilla raskauden aikana tuo poliklinikkamaksu menee joka kerrasta.
menee joka kerta kun käyt ä-polilla tai korvapolilla, tai kirurgian polilla tai tai tai... Ja varmaan myös muissa Suomen ä-poleilla on sama maksu. Itse kävin alkuraskauden ultran Äänekosken tk:ssa, se ei maksanut mitään, mutta sit jo np-ultra Jyväskylässä maksoi tuon pkl-maksun verran.
Niin siis alkuraskauden ultra ei maksanut :) mutta meillä maksaa. Seulontoihin en halua
alkuraskaudenultrassa, olisi maksanut, saman kuin sulla.
T: äänekoskelainen
sentään ammattilaiset tekemässä niitä ultria. Toisin kuin terveyskeskuksissa, joissa niitä tekevät terkkarit ja tk-lääkärit. Niistä aika harva näkee siinä kuvassa yhtään mitään enempää, kuin maallikkokaan.
ongelma onkin se, että ultraa ei tehdä muualla kuin sairaalassa. Neljättäni odotan ja lapset on syntyny peräjälkeisinä vuosina ja tämän vuoksi se yllätti täysin. Tiedän siis todellakin, että synnyttäminen maksaa. Mutta että pelkkä alkuraskauden ultra, jota ei edes tehdä muualla kuin keskussairaalassa. Että kiitos vaan niille, jotka anto vinkin, että tk:ssa tehty ultra ei maksa :) kun täällä ei tehdä uä-tutkimuksia muualla kuin keskussairaalalla
ap