Onko muita, jotka ovat älykkäitä, mutta saattavat olla joissakin yksinkertaisissa asioissa
ihan helkutin tyhmiä?
Täällä yksi! Olen varmasti keskimääräistä älykkäämpi. Lahjakkuustesteissä olen käynyt ja minulla on selvästi parempi looginen päättelykyky (ja muitakin lahjakkuuden osa-alueita, mutta en jaksa luetella niitä... Enkä edes muista).
Mutta joissakin asioissa olen vaan niin helvetin pässi! Ainakin tuntuu siltä. Tai sitten tyhmemmät olisivat vielä pässimpejä, mistäs sitä tietää.
Kommentit (19)
Luulin siis ihan oikeasti, että kaikki kalorit mitä ravinossa on koostuvat proteiineista, hiilihydraateista ja rasvoista. Tuo nyt ei ehkä kaikkein paras esimerkki ole.
T: toinen, joka sai European IQ-testistä 151 ja on testattu rekrytointitesteissä älykkääksi.
alkoholista! http://www.fineli.fi/food.php?foodid=907&lang=fi
huippulukemia, tai siis sellaista nippanappa Mensaan riittävää. Kielellisestikin olen älykäs, ja väittäisin minulla olevan myös maalaisjärkeä.
Sen sijaan spatiaalinen hahmotus on ihan onnetonta. Mulle ei muodostu minkäänlaista "karttakuvaa" reiteistä, joita kuljen. Suuntavaisto puuttuu. Samoin en ymmärrä taloustieteestä mitään, vaikka yrittäisin.
tai joku muu sairaus kun tietää vaikka mitä mut oikeestaan on tosi tyhmä. mä tunnen 2 kaveria jotka pärjää vaikka missä esim. matematiikassa ja toinen on lääkäri, silti ne on usein huuli pyöreenä kun puhuu ihan tavis asioista. tai ne ei ole tajunnutkaan että joku asia toimii siksi kun jne.
loistava työssään, mutta kaupassakäynti ilman tietyssä järjestyksessä kirjoitettua täysin tarkkaa listaa on lähes mahdoton tehtävä. Muista arkiaskareista puhumattakaan. Eikä kyse ole siitä, ettei haluaisi ja siksi esittäisi tyhmää. Ei, se vaan ei tajua.
asioissa tunnut olevan helvetin passi ? (sori multa puuttuu skandi-nappaimet)
mulla on toisinaan aikalailla samoja tuntemuksia. en ole kaynyt ao-testissa mutta olen huomannut etta tajuan asioita aika helposti verrattuna esim. opiskelukavereihin.
Hän on lääkäri, mutta maalaisjärkeä ei ole juuri suotu. Itse sitten varmaan siitä toisesta päästä :D
Oli erittäin älykäs mies logiikkaa ja päättelyä vaativissa jutuissa, mutta tavalliset, (loogisestikin hoidettavat) arkiaskareet olivat tälle ektomorfille liikaa.
l u u l e e olevansa maailman älykkäin (eikä häpeä toitottaa sitä kaikille), mutta joka kuitenkin on aivan idiootti. Ei osaa/viitsi/jaksa/tajua mitään, mitä tulee ihan normi kotitöihin tai vauvanhoitoon.
Kukaan ei voi edes uskoa, että joku on niin pässi ja päättelykyvytön tavallisissa asioissa. Olemme miettineet, että ehkä tämä laiska ihminen teeskentelee avutonta saadakseen kilteiltä ihmisiltä avuntarjouksia.
mä olen pragmaatikko, älykäs maalaisjärjesn käyttäjä.
... mutta välillä täysin kyvytön hoitamaan yksinkertaisia kodinaskareita tai miettimään, missä järjestyksessä käytännön asioita kannattaisi hoitaa.
loistava työssään, mutta kaupassakäynti ilman tietyssä järjestyksessä kirjoitettua täysin tarkkaa listaa on lähes mahdoton tehtävä. Muista arkiaskareista puhumattakaan. Eikä kyse ole siitä, ettei haluaisi ja siksi esittäisi tyhmää. Ei, se vaan ei tajua.
millä alalla? Ei kai insinööri?
Ystäväni :)
Hän on lääkäri, mutta maalaisjärkeä ei ole juuri suotu. Itse sitten varmaan siitä toisesta päästä :D
asioissa tunnut olevan helvetin passi ? (sori multa puuttuu skandi-nappaimet)
mulla on toisinaan aikalailla samoja tuntemuksia. en ole kaynyt ao-testissa mutta olen huomannut etta tajuan asioita aika helposti verrattuna esim. opiskelukavereihin.
Luulin siis ihan oikeasti, että kaikki kalorit mitä ravinossa on koostuvat proteiineista, hiilihydraateista ja rasvoista. Tuo nyt ei ehkä kaikkein paras esimerkki ole.
No tää on aika hyvä. Ei olla kovin rikkaita, mutta ajattelin 1300 € panna säästötilille ja menin avamaan. Kysyin paljonko tulee korkoa, jos tää on vuoden tilillä. Summa oli melkein 100 €. Oishan tuo pitänyt tajuta, että ei se nyt voi oikein mennä.
Sitten olen jotenkin hömelö. Saatan lähteä hakemaan pyykkejä pyykkituvasta, mutta en tajua ottaa koria mukaan. Mutta tuo liittyy enemmänkin hajamielisyyteen.
En oikein keksi mitään käytännön esimerkkiä. Tuun sanomaan jonkun hyvän, jos satun törmäämään. En ole oikein huonokaan missään "maalaisjärki" ajattelussa, esim. ruuan laitossa tai siivouksessa.
Esim. ihan hyvä siivouksessa (tarkotan nyt lähinnä, etten pese lattioita ja sitten vasta imuroin. Ei kai siihen siivoukseen niin älyä vaadita), ruuanlaitossa (tässä tosin ei välttämättä eka kerralla onnistu. Siis jos teen jostain uudesta ohjeesta. Tämäkin menee paremmin mitä enemmän sitä teen.), lastenhoidossa. Mutta joskus ihan helvetin hömelö. Tuossa ylemässä oli pari esimerkkiä hömelöydestäni/tyhmyydestäni.
En todellakaan luule olevani maailman älykkäin. Keskitasoa älykkäämpi kuitenkin.
Esim. ihan hyvä siivouksessa (tarkotan nyt lähinnä, etten pese lattioita ja sitten vasta imuroin. Ei kai siihen siivoukseen niin älyä vaadita), ruuanlaitossa (tässä tosin ei välttämättä eka kerralla onnistu. Siis jos teen jostain uudesta ohjeesta. Tämäkin menee paremmin mitä enemmän sitä teen.), lastenhoidossa. Mutta joskus ihan helvetin hömelö. Tuossa ylemässä oli pari esimerkkiä hömelöydestäni/tyhmyydestäni.
En todellakaan luule olevani maailman älykkäin. Keskitasoa älykkäämpi kuitenkin.
mieleen yksi esimerkki tyhmyydestäni. Kirjoittelen monesti tekstiviestejä ja unohdan laittaa nimen, vaikka pitäisi laittaa!
T: toinen, joka sai European IQ-testistä 151 ja on testattu rekrytointitesteissä älykkääksi.
Eihän ne mittaa ollenkaan esim. tunneälyä tai muutenkaan juurikaan mitään oppimiskykyä tai luovuutta. Nuo testien systeemithän voi ihan opetella etukäteen.
Täytyy muistaa että mitään ei voi mitata jos ei vertaa tulosta johonkin tiettyyn ennelta määrättyyn. Joten - minkä arvosanan antaisitte älykyystestin laatijalle? Ystävääni simputettiin työvoimatoimiston kautta okein perusteellisesti . Hän oli jo vuosia sairastanut vakavaa nivelpsoria ja siihen päälle useita muita pitkäaikaissairauksia. Taas johonkin tukimuslaitokseen "kuntoutukseen"! Ensin hän oli mitään tekemättä kolme vuorokautta kivikovalla patjalla yksinäisessä kolkossa huoneessa - kolme täysin unetonta yötä! Seuraavana päivänä yllättäen älykyystesteihin. Työvoimatoimiston kortteihin tuli tieto että vähemmän älykästä keskitasoa. Kuitenkin terveenä ja hyvinvoivana hän suoriutui huippupisteillä mensan testeistä. Joten älkää ikinä masentuko huonoista testituloksista, ne ovat vain sen hetken senhetkisiä pisteitä jonkun itseään määrätyllä tavalla älykäänä pitävän ihmisen laatimia. Älykäänä ihmisenä ystäväni naureskeli tulokselle ja sanoi että hyvä tulos, nyt voin vedota siihen etten ole kyllin älykäs suoriutumaan työnteosta.
mutta minun älykkyyttä, lahjakkuutta ja oppimiskykyä on testattu, vaikka miten. Ja on hyviä. (Ei tosin kaikki lahjakkuuden osa-alueet, mutta silti. Ei ole mitään etukäteen opettelu juttuja).