Onko kukaan täällä ehtinyt käydä DDR:ssä, Tsekkoslovakiassa, Neuvostoliitossa, Jugoslaviassa?
Tuli pikkaisen vanha olo, kun kaivoin esiin vanhat luistimeni, ja ne on tehty maassa nimeltä Tsekkoslovakia.
Itse kävin Berliinissa vuonna 1988, ja samalla myös Itä-Saksan puolella (kamala kokemus). Eli olen vieraillut sellaisessa maassa, mihin lapseni eivät ikinä (onneksi) pääse.
Kommentit (43)
Kiva reissu, vaikka kaupunki oli kurja ja nuhjuinen ja rajavartijoiden syyni rajalla oli suoraan jostakin jännityselokuvasta.
Aika kokemuksia, ei voi verrata tähän päivään. Varsinkin tuo Jugoslavia on jäänyt mieleeni kamalan likaisena paikkana.
pioneerileirillä ja sen jälkeen muuten vaan moikkaamassa kavereita joita sain tuolta leiriltä :)
Hassu kokemus - vuosi oli 1989 - just ennen kuin muuri murtui. Jonotettiin Länsi-Berliinissä itäpuolelle, kuten muutkin turistit. Meidät napattiin jonosta erilleen ja päästiin nopeammin sinne kuin muut, Suomi oli silloin SEV-maiden kaveri. Oli aika outoa :)
neuvostoliitossa tuli käytyä lapsena 70-luvulla. Ankeaa oli.
Berliinissä samoihin aikoihin. Et luokkaretkellä siellä piipahtanut? ;)
Venäjän aikaan olen käynyt useastikin Pietarissa ja Karjalassa.
Minskissä olin joskus, Tallinnassa ja Riikassa myös.
Neuvostoliiton Leningradissa sekä Itä-Berliinissä. Varsinkin tuo Itä-Berliini teki suuren vaikutuksen - eikä suinkaan positiivisessa mielessä. Heti kun pääsin takaisin länsipuolelle, marssin McDonaldsille syömään kapitalistista ruokaa.
Saksathan yhdistyi virallisesti vasta lokakuussa -90.
Oli täydellinen elinalue ihmisille. Harmi ettei ihmiset olleet vielä kypsiä sille. Meistä monikaan ei ymmärrä hyvän päälle. Kyllä kaipuu jäi. Kenenkään ei tarvinnut pelätä jos teki kuten käskettiin. Ihmiset ovat kuin lampaita, he kaipaavat paimennusta.
Luokkaretkellä tosiaan, ollaanko oltu samalla matkalla?
Neuvostoliitossa ja Jugoslaviassa
kaunis ihana paikka ei lainkaan kauhea kokemus.
ja mielestäni siellä haisi niin kamalalle, etteen voinut vuosikymmeniin ajatella meneväni uudestaan. Nyt Pietari jo kiinnostaisi taas ;)
Itä-Berliinissä, Tsekkoslovakiassa, Puolassa, samoin kommunimin aikaan Unkarissa ja Jugoslaviassa. Romaniassa ei tullut käytyä, harmittaa:-). Virossa kävin vasta itsenäistymisen jälkeen.
Olen käynty Virossa, kun se kuului Neuvostoliittoon, Jugoslaviassa ja DDR:ssä. Myös Länsi-Saksassa kävin. Jugoslaviassa kävin 80-luvulla, muissa 70-luvulla.
Olihan se meininki aika erilaista vuonna 1985 -ja oli siinä omat viehättävätkin puolensa.
Tsekkoslovakiasta, tai joistakin kaupungeista tuli ihan mieleen iso 2. maailmansodan ajan ulkomuseo. Talot olivat pysyneet aika tavalla siinä kunnossa, missä olivat sodan päättyessä. Lukuunottamatta betonilähiöitä tietty.