Mitä riskejä, jos ylipainoinen liikkuu korkealla sykkeellä?
Olen ylipainoinen, persevä ja reitevä, n. 170 ja n.90 kg. Olen aloittanut hiihdon. Kuntoni ei ole hyvä, mutta aivan rapakuntokaan. Tunnen, että esim. ylämäissä syke on melko kiivas ja tasaantuminen kestää jonkin aikaa. Olo ei ole huono.
Kommentit (7)
toivotulla tavalla, jos liikunta on liian raskasta, ja saat helpommin vammoja. Itselleni tulee myös rytmihäiriöitä kun liikun liian korkealla sykkeellä. Hanki sykemittari niin tiedät liikutko oikealla tasolla.
Ja jos vähän huono-olo joskus tulee niin tietääpähän urheilleensa.
Minä normaalipainoinen hiihtelin joskus, niin sykkeeni oli 220 ja yli ja oli vielä ihan pystyy puhumaan vauhti.
Sykemittari ei ole mikään, joka kertoisi mitään riskeistä vaan vointi.
Ylämäissä syke täytyykin nousta ja tasaantumiseen menee aikaa, etenkin jos on huono kunto.
Ja jos vähän huono-olo joskus tulee niin tietääpähän urheilleensa.
Minä normaalipainoinen hiihtelin joskus, niin sykkeeni oli 220 ja yli ja oli vielä ihan pystyy puhumaan vauhti.
Sykemittari ei ole mikään, joka kertoisi mitään riskeistä vaan vointi.
Ylämäissä syke täytyykin nousta ja tasaantumiseen menee aikaa, etenkin jos on huono kunto.
tai sitten sulla oli mittarissa vikaa. ;-) Minulla on ainakin niin, etta jos esim. juoksen sykkeella 170, se tuntuu silloin ihan hyvalta, mutta jalkikateen tulee tihealyontisyyskohtauksia ja muutenkin huono olo. Mulla se "hyva" syke on siis noin 140, mutta olenkin lahes 4-kymppinen.
Ajattelin juuri noita sydänjuttuja. En ole huomannut mitään uutta leposykkeessä. En halua sykemittaria. Pelkkä ajatus aiheuttaa rytmiräihiöitä. Kuten sanottu olo on hyvä, vaikka syke on raju. Joten jatkan pitkät loivat ylämäet ihan reippaasti! Jyrkemmissä sitten hieman rauhallisemmin.
olo ei ole ollenkaa huono enkä edes tiedä, mitä on rytmihäiriöt tahi tiheälyöntisyys, tykkään rasittavasta liikunnasta ja yläsykkeellä harjoittelusta. Tietysti muunlaistakin liikuntaa pitää olla, se on selvä Ja ikää on yli 40.
Minä itse pidän, että kun liikkuu niin vaikka laatta lentää kuin "kuntoilee" tunnin joka ei tunnu missään! Tuntuu hyötyliikunnalta ja sitä tarttee päivittäin.. :)
Ja ps. sydän ja keuhkot tarttee myös kerran viikossa liikuntaa jossa ei jaksa puhua saman aikaan.
Mutta yleensä kannattaisi peruskuntoa luoda vähän matalammilla sykkeillä. Eli käytännössä se kunto ei nouse (ainakaan yhtä nopeasti) jos rasitat kroppaa heti sen kestokyvyn ylärajoilla. Ensin pitäisi saada peruskunto hyväksi ja sitten mahdollisesti tehdä tiukempaa treeniä.