Raskaana ja poskiontelontulehdus (?). Kannattaako lähteä lääkäriin?
Jostain olen lukenut että kaikki mahdolliset tulehdukset kannattaa hoidattaa nopeasti koska voivat johtaa ennenaikaiseen synnytykseen, mutta toisaalta jos sieltä ei saa mitään lääkkeitä (antibiotteja) kun on raskaana, niin mitä hyötyä mennä lääkäriin? Jollain on varmaan kokemusta tai tietoa?
Kommentit (16)
raskausaikana höyryhengittämällä nin monta kertaa päivsää kun jaksoin...
PAhimpaan aikaan heräsin myös parina yönä tekemän niin.. Eipä tarvittu lääkäriä eikä -biootteja...
Höyryhengitä kamomillateetä niin sen antibiottinen vaikutus tehostaa paranemista :)
Eipä juuri koskaan tarvitse käydä lääkärissä kun vaan itse viittii tehdä asioiden eteen jotain ;)
Miksi tehdä itse mitään kun voi vaan mennä lääkäriin pyytämään kemikaaleja.....?
Poskiontelot voidaan myös punkteerata. Ilman muuta menet lääkäriin.
Mulla oli poskiontelontulehdus, ensin laitettiin viikon Flixonase-kuurille kun höyryhengitys ei auttanut. Jos ei olisi parantunu, olisi punktoitu ja harkittu antibioottilääkitystä. Mutta poskiontelotulehdukseen antibioottihoito ei ole aina ainoa hoitokeino.
raskausaikana höyryhengittämällä nin monta kertaa päivsää kun jaksoin...PAhimpaan aikaan heräsin myös parina yönä tekemän niin.. Eipä tarvittu lääkäriä eikä -biootteja...
Höyryhengitä kamomillateetä niin sen antibiottinen vaikutus tehostaa paranemista :)
Nytkin on tulehdus päällä, iski perjantaina, kun nuha oli jo paranemassa. Aamulla höyryhengittelin ja onpa nenä lorissut sen jälkeen. Päivällä taas uudestaan.
Eipä juuri koskaan tarvitse käydä lääkärissä kun vaan itse viittii tehdä asioiden eteen jotain ;)
ja sain antibiootteja. Kun tuskailin niiden vaikutusta lapseen, lääkäri sanoi, että kuumeileva tulehdus on suurempi riski. Söin kuurin ja 4-vuotiaamme vaikuttaa ihan normaalilta ja terveeltä. :) En todella uskoisi mihinkään höyryhengityksiin, jos poskiontelontulehdus on jo kuumeilevalla tasolla.
mä söin kuurin.. ei ollu mitään apua.. meni 2vko sain toisen kuurin, eikä edelleenkään mitään apua.. synnytyksen jälkeen se itestään katos.. sinuna kokeilisin sitä nenämukia eli huuhtelet suolavedellä ne poskiontelot...
kahden kuukauden sisällä, sain antibioottikuurn joka kerta.
tapa hoitaa poskiontelontulehdus kotikonstein on huuhdella nenäontelot sellasella apteekissa myytävällä Sarvikuono-kannulla.
Mulla oli viime talvena ihan karmea poskiontelontulehdus johon söin kaksi kuuria (eivät auttaneet) ja siis olin myös raskaana. Enempää en halunnut antibiootteja mutta särky naamassa oli kamala. Tuttu lääkäri pisti akupunktioneulat naamaan ja käsiin + huuhtelin kannun kanssa 4-5 kertaa päivässä. Tulehdus parani.
myös myöntää, että suhtautuu yleensä hyvin skeptisesti kaikkiin "vaihtoehtohoitoihin". Tämä kuitenkin auttoi.
myös huomioida että suurin osa poskiontelotulehduksista paranee itsestään. Minulla oli raskaana ollessa selvästi poskiontelotulehdus ja kun sinnittelin muutaman päivän, niin sitten se alkoi hävitä. Mutta en tiedä voiko tätä suositella, ehkä on parasta käydä lääkärissä kuitenkin.
että sinuiitit paranee usein itsekseen. Särkylääkkeillä voi saada oireetkin siedettäviksi. Ja poskiontelontul. raskausaikana tuskin sitä synnytystä käynnistää, lähinnä nuo tulehdusten hoitamiset tarkoittaa jotain alapäätulehduksia ja virtsavaivoja.
Kyllä saa antibiootteja, mutta vain niitä harvoja joita saa syödä raskausaikana. Itse jouduin lopulta punktioon, kun lääkkeet ei toimineet eikä lääkkeitä tahdottu vaihtaa enää tujumpiin.
mutta totta kai menet lääkäriin näytille, ap! Antibioottikuurin voi ihan hyvin syödä raskausaikana, tai toinen vaihtoehto on punkteerata poskiontelot. Toimenpide ei ole järin mukava, mutta auttaa oireisiin heti.
En rupeaisi leikkimään terveydelläni, etenkään raskaana ollessa. Pahentuessaan tulehdus voi levitä otsaonteloihin, jolloin hoidoksi ei välttämättä enää riitäkään pelkkä lääkekuuri tai punkteeraus. Parempi on ainakin tsekkauttaa tilanne kuin jäädä kotiin arpomaan.
saa syödä antibiootteja, jos on tarvetta. Eli menisin ehdottomasti lääkäriin. Kyllä ne siellä määrittelee, mitä tulee tehdä.