onko normaalia tai harvinaista että aina on tilillä
noin 2000? kaverini sanoo et vain rikkailla on näin, itse uskon että kaikilla on vähän suojaa mistä ottaa jos hätä tulee tai yllättäviä menoja.
Kommentit (29)
Säästötilillä aina väh 4000. Kun menee yli, voidaan ostaa huonekaluja, reissata tms. Hätätilassa on siis aina mistä ottaa. Pari kertaa on tullut se tilanne ja sitten vaan on säästetty kunnes tavoite taas täyttyy. Koskaan ei osteta mitään luotolle vaan ollaan ilman kunnes on tarpeeksi rahaa (asunto nyt kuitenkin lainarahalla mutta kohtuullisella). Sanomattakin taitaa olla selvää, että meille kelpaa vanhempi auto eikä asunnon tarvi olla koko jaan viimeisen päälle laitettu. Kaikkeen tarpeelliseen on rahaa hyvin ja ylikin vaikka nämä av:n uudet köyhyysrajat alitetaankin reippaasti :)
säästötilillä on, mutta ei todellakaan 'normitilillä'. asun kylläkin Lontoossa missä palkat on pienemmät joten mun palkka ei ole lähimainkaan edes nettona 2000 vaikka hyvä työ on.
Tili miinuksella joka kuukausi, joten enpä tiedä mistä vararahastoa.. Ei ole miestä elättämässä.
ihmisistä vaan ei vaan osaa elää muuten kuin kuluttamalla kaiken mitä saa, sen vuoksi tilillä ei ole ylimääräistä ikinä, vaan usein menee loppukuusta velan puolelle.
Ja tämä viesti ei sitten koske heitä, jotka oikeasti yrittävät säästää kaikesta ja siltikin on liian vähän rahaa käytettäväksi. Tämä koskee heitä, jotka aina rahaa tilillä ollessa, ostavat kaiken maailman turhuuksia, joita ilmankin voi hyvin elää. Otetaan yhtenä esimerkkinä vaikkapa ulkona syönti.
anteeksi nyt 10, 5 luuli ihan että on kyseessä ihmiset joilla on tuloja?!? Kulutatteko muka joka kuukausi kaikki palkat/lapsilisät/korvaukset, joita teille tulee? Vai onko muilla ihmisillä erillinen "vararahasto"-tili?
Mun laskutaidossa ei taida olla mitään vikaa, kun jää aina rahaa säästöön....
taas yksipuolisia vastauksia :) Selkeästi suurimmalla osalla suomalaisista ei vararahastoa ole, mutta AV-palstalla tietysti on kaikilla :)
Mulla tulot 1000 euroa/kk ja menot 1800 euroa/kk jatkuvasti, ja säästöjä 25 000. Sillee niinku varmuuden vuoks...
Käsittämättömän kovat palkat AV:läisillä tai sitten kaikki ovat todella nuukia. Mulla kestäisi monta vuotta että saisin säästettyä tollasen 4000€.
Kyllä ton verran pitää ainakin olla - mut sekin on totta että jos ei ole tuloja enemmän kuin menoja, niin mistä sitä rahaa kertyis..
Me ollaan tosi pienituloisia, mut aina kun tulee ylimääräistä, se säästetään. Ja elämä on mitoitettu tulojen mukaan; ei autoa, vuokralla ollaan (joten joku jääkaapin rikkoutuminen ei ole maailmanloppu) ja elämä menee ihan mukavasti näin. Sitten kun kotihoidontuki loppuu ja menen töihin ja mies valmistuu, pitäis elintason ja tulojen nousta reilusti.:)