Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MIten se olikaan, että tunnin siivouksella kämppä pysyy siistinä?

Vierailija
23.01.2010 |

ja että kotiäidillä ainakin pitäisi olla siisti asunto?

Kai se on sama mennä saunan taakse ja ampua nappi itselle otsaan, kun en minä ainakaan siihen kykene.

Nousin aamulla klo 9 ja koko ajan olen jotain touhunnut, nyt istahdin yhdistetylle ruoka ja kahvitauolle.

Keitin puurot, tyhjensin tiskikoneen ja täytin uudelleen. laitoin pyykit kuivumaan ja viikkasin pari 8kg koneellista puhdasta pyykkiä kaappiin, järjestin muutaman vvaatekaapin hyllyn, laitoin uuden koneen pyörimaan (ne odottaisi nyt ripustusta)

Siivosin aamupalan jäljet pöydästä, lakaisin murut lattialta. Laitoin lounaan, tein salaatin (jälkkäriksi valmisvanukkaat). Tiskasin ruuanlaittoastiat.

Laitoin yhden kukan alun multaan. Petasin meidän ja kuopuksen pedit (isommat petaa itse omansa)

Noiden kotitöiden ohella keksin lapsille (3kpl 2-5v) touhuamista, ehdotin mitä voi piirtää ja näytin mallia, selvitin muutamat riidat, vein jäähylle kunkin vuorollaan. Pyyhin kakkapyllyjä, pelastin kuopusta vaarallisista tilanteista.

5h olen koko ajan jotakin tehnyt ja silti en ole vielä yhtään saanut siivottua.

Tänään oli pakkaspäivä joten ei menty edes ulos, normaalisti oltaisiin oltu pari tuntia ulkona jo.

Näkisittepä minkä sotkun lapset saivat olkkariin sinä aikana kun minä noita muita hommia tein.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotiäiti-yhäri, esikoinen koulussa, kaksi nuorempaa siis kotona. Meillä ei varsinaista siivouspäivää vaan siivotaan yhdessä kun inspis iskee, mutta lapset siivoavat leikkinsä leikin loputtua. Nyt on kaikilla aikamoinen askarteluvaihe päällä, joten hommaa heille riittää...

Mulla on päävastuu keittiöstä ja tiskeistä (ei oo konetta), mutta lapset tuo pienintä myöten astiansa tiskipöydälle ja pyyhkivät ruokapöydän. Samaten vessa/suihku on mun aluetta, mutta muuten tenavat kyllä osallistuvat imurointiin, pölyjen pyyhintään ja jos joskus luututaan lattiat niin sitten siihen.

Vierailija
22/39 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäisin kovasti, että olisi siistiä, mutta kun ei ole niin ei ole. Tai paremminkin siisteystaso heittelee tosi paljon. Vaikka siivoan ja teen koko ajan niin toisesta päästä sotketaan samaa tahtia. Kun miehen kanssa viikkosiivotaan niin meillä on aivan unelmasiistiä. Ja se on ihanaa. Olen vain kypsynyt kohtaloon ja ajatellut, että neljän alle kuusivuotiaan äitinä keskityn olennaisinpaan eli lapsiin:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En millään tahtoisi olla sellainen sädekehän kiillottaja ja muiden lyttääjä, mutta minusta on aivan kummallista, että ei sa akodissaan pidettyä perussiivoa isonkin lapsimäärän kanssa.

Mulla on ihan ihkaomia lapsia 8, niistä neljä pienintä vielä kotona. Eikä meillä todellakaan ole kaaosta, meille kärsii kene vain tulla kylään ilman, että mun tartee punastella.

Opettakaa hyvä lapset lapsillenne perussäännöt: koululaiset ei tule huoneistaan aamulla pois ennenkuin peti on tehty. Eikä nukkumaan mennä ennekuin leikit on siivottu omille paikoilleen. Ja jokainen tuo omat astiansa suoraan koneeseen ruuan jälkeen. Näillä muutamalla HELPOLLA säännöllä on jo todella paljon hommia pois äidiltä.

Mä en oikeati ole ahkera ihminen, inhoan itsekin siivoamista - ja juuri sen takia minimoin sellaiset hetket, jolloin joudun raivaamaan paikkoja ennekuin voin edes aloittaa siivoamista. Kun vie tavarat samointein omille paikoilleen, ei synny sotkua, koti pysyy siistinä ja siellä viihtyy kaikki. Ja ennekaikkea; miehen ei tartte oman työpäivänsä jälkeen tulla kaatopaikalle ja alkaa siivota!

Viikkosiivous tehtään sitten koko perheellä lauantaina (tai perjantai-iltana), mutta sekin menee tunnissa, kun homman organisoi hyvin.

Vierailija
24/39 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikkoani en enää ymmärrä itsekään, pikkuneiti pahalainen tuli kesken kirjoituksen syliin ja sai sen näköjään siansaksaksi :)

Piti siis sanoa, että kahdeksasta lapsesta neljä on vielä aamutkin kotona, muut vielä alakoululaisia :)

Vierailija
25/39 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lelut sun muut tarttis kerätä ensin pois tieltä.

Vierailija
26/39 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkisin ennen kuin aamulla lähden ovesta ulos: tiskit tiskikoneeseen, keittiön pöytien pyyhintä, petaan sängyt (jos joku ei ole pedannut), roskat mennessä ulos. Töiden jälkeen pyöritetään (kahtena arki-iltana viikossa) pyykkikone, kuivausrumpuun, kaappiin. Viikonloppuna pyöritetään lakanapyykki, kuivausrumpuun, kaappiin tai pedataan suoraan takaisin peteihin. Tavarat laitetaan AINA (tai ainakin pyrin muunkin perheen opettelemaan) takaisin pakoilleen. Jokin arki-ilta vedetään imurilla ns. kulkuväylät, eli ei siirrellä kummemmin huonekaluja tms. Lauantaina vetäistään nopsaan nihkeällä koko kämppä ja pyyhitään pölyjä minkä ehtii/jaksaa. (Juu, tiedän, pitäisi siivota ylhäältä alaspäin, mutta mieluummin tingin pölyjen pyyhinnästä kuin lattian nihkeällä pyyhimisestä). Sunnuntaina pestään vessa ja kylppäri. Itse asiassa joka päivä riittää alle tunti ja ihan siistiä on, ottaen huomioon on lapsiperhe kyseessä.

No noita ihan samoja hommia se ap teki: tiskasi, pesi pyykkiä ja petasi :-) Eli kyllä ap siivosi varmasti vähintään sen tunnin verran päivässä...

Vierailija
27/39 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkisin ennen kuin aamulla lähden ovesta ulos: tiskit tiskikoneeseen, keittiön pöytien pyyhintä, petaan sängyt (jos joku ei ole pedannut), roskat mennessä ulos.

Töiden jälkeen pyöritetään (kahtena arki-iltana viikossa) pyykkikone, kuivausrumpuun, kaappiin. Viikonloppuna pyöritetään lakanapyykki, kuivausrumpuun, kaappiin tai pedataan suoraan takaisin peteihin.

Tavarat laitetaan AINA (tai ainakin pyrin muunkin perheen opettelemaan) takaisin pakoilleen.

Jokin arki-ilta vedetään imurilla ns. kulkuväylät, eli ei siirrellä kummemmin huonekaluja tms.

Lauantaina vetäistään nopsaan nihkeällä koko kämppä ja pyyhitään pölyjä minkä ehtii/jaksaa. (Juu, tiedän, pitäisi siivota ylhäältä alaspäin, mutta mieluummin tingin pölyjen pyyhinnästä kuin lattian nihkeällä pyyhimisestä).

Sunnuntaina pestään vessa ja kylppäri.

Itse asiassa joka päivä riittää alle tunti ja ihan siistiä on, ottaen huomioon on lapsiperhe kyseessä.

Vierailija
28/39 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai yleisen "ryjän"? eli vaatteet, lelut, astiat,lehdet?

Vierailija
29/39 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin se, että lähdette aamulla varhain kotoa, ja tulette illalla siistiin kotiin niin, että ehditte sotkea vain muutaman tunnin. Sellaisen ajan sotkut kyllä raivaakin nopeasti ennen nukkumaanmenoa.

Ap, kuulostat ihan tutulta. Aina löytyy joku, joka kertoo saavansa kaiken hoitumaan sormia napsauttamalla, mutta ainakin mulla menee ihan rutosti aikaa mm. keittiöpuuhiin, ja siinä sivussa kun pyöräyttää pyykkiä yhden erän ja jotain muuta, ovat lapset luoneet jo kiitettävän määrän uutta sotkua. Ja ulos pitäisi lähteä, ja sisääntultua laittaa uudet ruuat, ja siivota kaikki taas kerran jne. Koko ajan tulee uutta työtä ja sotkua eteen.

Varsinainen norsunluutornista huutelija se toisen aiheen aloittaja, joka kaikella todennäköisyydellä asuu yksin ja tyhjässä kodissa sohvalla istuessaan miettii, miten tarvitsee vain tunti siivoilla päivässä ja kämppä hohtaa ;)

Vierailija
30/39 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kuopuskin siivonnut jälkensä jo 1-vuotiaasta (vanhempien avustuksella tietty), nyt 3-vuotiaana mm. siivoaa päivittäin lelunsa, järjestää kirjat pyynnöstä, vie pyykkinsä pyykkikoriin...kyllä pienetkin tekevät, jos heille antaa mahdollisuuden!

Vierailija
31/39 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja työllistän yhden työttömän ja päästän itseni joka viikkoisesta vitutuksesta.

Vierailija
32/39 |
23.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kerran erikseen, kun jonkun roskan poimii ja vie roskiin. Jos sisällä puuhailee koko ajan vie mennessäs tuo tullessas -periaatteella, ei sotkua synny juurikaan ja siivoaminen on sitten oikeaa siivoamista, pintojen hoitamista.

Vierailija
33/39 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kerran erikseen, kun jonkun roskan poimii ja vie roskiin. Jos sisällä puuhailee koko ajan vie mennessäs tuo tullessas -periaatteella, ei sotkua synny juurikaan ja siivoaminen on sitten oikeaa siivoamista, pintojen hoitamista.

En jaksa edes kommentoida!

Talo jotenkin kuosissa, tavarat paikoillaan sentään, ainakin aamuun asti, klo 9 viimeistään on talo sen näköinen kuin ei ikinä olisi mitään siisteyden eteen edes tehty.

Hyvää yötä!

T:ap

Vierailija
34/39 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on töissä 8 h ja nainen ei saa siivottua edes 1 h???

Kyllä kuule, tiukkaa tekee. Mä vaan inhoan sitä touhua ja nyt, kun jäin työttömäksi, olen niin allapäin, etten jaksa senkään vertaa, mitä ennen. Mies onneksemme siivoaa.

Vierailija
35/39 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhumattakaan noista muista

T:ap

Vierailija
36/39 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

25: sun jutussa oli se olennainen. Nimittäin se, että lähdette aamulla varhain kotoa, ja tulette illalla siistiin kotiin niin, että ehditte sotkea vain muutaman tunnin. Sellaisen ajan sotkut kyllä raivaakin nopeasti ennen nukkumaanmenoa.

Nyt töissäkäydessä on helppo pitää koti melko siistinä. Perhevapaavuosina elämä oli jatkuvaa siivoamista ja silti sotkua oli koko ajan. Keittiön lattiakin olisi tarvinnut pesemistä 5 kertaa päivässä ja vessan ovi oli joka päivä kauheilla sormenjäljillä.

Vierailija
37/39 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhjensin tiskikoneen ja täytin uudelleen. laitoin pyykit kuivumaan ja viikkasin pari 8kg koneellista puhdasta pyykkiä kaappiin, järjestin muutaman vvaatekaapin hyllyn, laitoin uuden koneen pyörimaan (ne odottaisi nyt ripustusta)

Siivosin aamupalan jäljet pöydästä, lakaisin murut lattialta. Tiskasin ruuanlaittoastiat.

Laitoin yhden kukan alun multaan. Petasin meidän ja kuopuksen pedit (isommat petaa itse omansa)

5h olen koko ajan jotakin tehnyt ja silti en ole vielä yhtään saanut siivottua.

Näkisittepä minkä sotkun lapset saivat olkkariin sinä aikana kun minä noita muita hommia tein.

Mieti, jos et olisi tehnyt noita hommia. Pian olisit tv:n siistimisohjelman asiakkaana. Ei sen siistimisen tuon ihmeempää tarvitse ollakaan.

Vierailija
38/39 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti. Joka päivä pitäisi tuo sama urakka tehdä että talo olisi edes jotenkin kunnossa. Ja jos joku päivä onkin jotain yllättävää ettei ehdi/pysty noita tekemään niin peli onkin sitten menetetty. Olisi vain mukavaa että saisi joskus kunnolla siivottua, nyt luulen ettei läpäisisi edes Sillä siisti-ohjelman pintanäytteiden ottoa.

Jotensakin turhauttavaa, että ensiksi pitää monta tuntia kävellä ympyrää ja järjestellä paikkoja että saa edes aloitella siivousta.

Ja kun viimeisen nurkan saa luututtua niin saakin jo kaivaa imurin esiin ja alkaa imuroimaan, että saisi nauttia edes hetken siististä talosta.

Mieti, jos et olisi tehnyt noita hommia. Pian olisit tv:n siistimisohjelman asiakkaana. Ei sen siistimisen tuon ihmeempää tarvitse ollakaan.

Vierailija
39/39 |
24.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pakota tekemään lapsia (varsinkaan useampaan heti peräperään)! Jos siivoaminen ahdistaa monia noin kovasti, kannattaisiko opettaa lapselle huushollin säännöt?