Kokemuksia TAYS:ista
Minkälaista siellä on ollut synnyttää? Onko synnyttäjän omat toiveet otettu huomioon? Onko muuten kohdeltu hyvin ja asiallisesti? Synnyttäisitkö siellä vielä uudestaankin?
Kommentit (36)
uudestaan mennään toivottavasti jo ensiviikolla viimeistään.:)
Ei mitään erityistä mielessä. Ihan ok synnytys, kipulääkettä sai avautumisvaiheessa ja siirsivät sitten sektioon rivakasti, kun tuli ongelmia. Osastolla huoneet on pieniä ja niissä kolme mammaa vauvoineen, joten ahdasta oli. Iso ankea laitos muuten, mutta luotan paikkaan. Jossain pienessä sairaalassa voi olla kotoisampaa, väljempää jne., mutta TAYS:ssa on yliopistollisen sairaalan resurssit yllättäviin tilanteisiin, joten luottavaisin mielin matkaan taas.
ja varmasti kolmas joskus syntyy myös siellä. On kiva paikka. Tosi hyvä VTO.
kai se kans ihan riippuu millaset hoitajat ja kätilön saa.
3 tervettä lasta, 1 ei olisi terve jos olis syntynyt jossain perähikiän terveyskeskuksessa.
hyvin luottavaisena ole ollut synnytyksissaä. Iso talo, niin apukin on lähellä, jos jotaina hankalampaa ilmenee. Mulla tosin kaikki sujunut helposti ja normisti. Kivunlievitystä saa nopeasti ja helposti mitä vaan. Aina on oikeita lääkäreitä talossa, toisin kuin pienemmissä sairaaloissa.
Mä olin kuopuksenkin aikana vielä siinä viimeisessä remontoimattomassa osastossa, eli ahtaat kolmen hengen huoneet oli.
Pakko sanoa, että ekassa ja tokassa synnytyksessä osaston yöhoitsut olivat pelottavia. Mitään ei uskaltanut kysyä, katsoivat niin vihaisesti :o
Muuten hoito oli ensiluokkaista. Olen siis aivan normaali ihminen eli ei olisi luullut siksi yöhoitsujen olevat niin ärhäköitä.
itse siellä,02 ja 09, kaikki sujunut hyvin. ja mitä edelliseen kommentoijaan tulee ei siellä enää ole niitä "hevoshakoja", huoneet on melkein parempia kuin monet hotellihuoneet, eikä ole kuin 2 mammaa samassa jos sitäkään,. Muakin peloteltiin et nyt on niin paljon synnyttäjiä että voi joutua käytävälle sänkyyn, mutta sain olla lähes koko ajankuin yksityis huoneessa oli siis tosi leppoisaa ja ihanaa kun vauva on koko ajan vierellä eikä sielä vauvalassa niin kuin ennen. Kännykkääkin saa käyttää ja hoitsut oli ihania!
Jos olet jostain asiasta jotain mieltä, kannattaa pitää päänsä eikä antaa periksi. Hoitajia oli laidasta laitaan. Pääsääntöisesti mukavia. Kotiin lähtö oli kamala... tultiin su iltana sanoman, että tunnin päästä pitää lähtee! Oli täyttä osastolla ja olin melkein lähtökunnossa: kuljin seiniä pitkin, kun en pysynyt pystyssä. Siis Hb oli tosi alhaalla.
Menisin uudestaan, mutta olisin jämäkämpi.
Plussana, että omia toiveitani huomioitiin mahdollisuuksien mukaan.
Työssäni kuulen päivittäin kertomuksia synnäriltä ja pääsääntöisesti TAYS haukutaan. Olen hämmästynyt, että täällä on näinkin positiivisia lausuntoja!
Tietenkin vastasyntyneen terveys on tärkeintä, mutta tiesittekö, että TAYS:ssa turvaudutaan/ joudutaan turvautumaan huomattavasti useammin lääketieteellisesti synnytyksen kulkuun, (joka taas lisää syntyvän lapsen ensiavun tarvetta merkittävästi) kuin missään muussa sairaalassa Suomessa? Tämä voi osittain johtua siitä, että synnytyksillä on kiire, koska on ruuhkaa, tai sitten siitä, että synnyttäjää ei saada tuntemaan oloaan riittävän hyväksi, jolloin synnytys pääsisi etenemään luonnollisesti...
Mutta hienoa, että ihmiset edelleen luottavat TAYSiin synnytyssairaalana, vaikka se onkin todettu Suomen huonoimmaksi synnäriksi monelta eri taholta.
Itse en synnytä enää yhtään lasta TAYSissa, vaan ajan Vammalaan synnyttämään. Onneksi meillä suomalaisilla on vapaus valita synnytyspaikkamme! :)
Noi lääkkeet ei ole pakollisia! :D
Ja toisekseen, yliopiostollinen imee sisään PALJON vaativiakin synnytyksiä kauempaakin.
Juuri kärvistelen viimesilläni neljännestä lapsestani ja hyvät fiilikset päästä TAYSiin.
Toi oli kyllä tosi hyvä heitto että ei saada synnyttäjän oloa niin hyväksi että synnytys etenee luonnollisesti -päinvastoin: kipulääkitys HELPOTTAA oloa ja synnytys helpoutuu. Miten ihmeessä joku olettaa että henkilökunta/sairaala on syynä tilanteeseen? :))
Vain positiivista sanottavaa.
Ekan kanssa jouduin olemaan viikon, toisen kanssa neljä päivää. Tämä ei johtunut kyllä sairaalasta:)
Koin olon taysissa kuin olisin ollut hotellihuoneessa lomalla.
Hyvää ruokaa, ihana henkilökunta, apua silloin kun tarvii, mutta sai toimia hyvinkin omatoimisesti halutessaan, hoitajat hoiti vauvaa kun kävin sairaalan kahviossa namiostoksilla.
Ekana yönä hoitaja tuli jopa vauvan vierelle, kun menin vessaan, kun en halunnut jättää sitä hetkeksikään, enkä juuri silloin voinut kärrätä vauvaa mukana:)Aina kun kysy hoitajilta jotain suhtauduttiin mukavsti, uskalsi aina mennä jutteleen kyseleen, kun hoitajien suhtautuminen oli aina ystävälistä, joskus jopa mukavan kaverillista.
Kahden hengen huoneet, oli jo muuten -05. Hienot tilat. Jokaisessa kahden hengen huoneessa omat suihkut ja vessat, telkkari, ikkuna, uutta pintaa ja puhdasta.
Synnytyslääkäri oli ekalla kerralla maailman kamalin akka, mutta muuten henkilökunnasta hyvää sanottavaa. Sektiopäätöstä pitkitettiin ekalla kerralla (juuri tuon hirviölääkärin) toimesta niin kauan, että luojaa saa kiittää terveestä lapsesta...
positiivisia asioita, aikaisemmin olen kuullut oikeastaan vain huonoa. Varmasti moni asia on myös ihan omasta asenteestakin kiinni, jos on positiivisella mielellä, on muutkin sinulle mukavia.
Omahyväsiä ja kaiken tietäviä. Myös välinpitämättömiä.
Noita nuoria kätilöitä ei ollu vielä silloin, kun esikoisen synnytin.
Pojat siis 8v. ja 5v.
No eipä tarvii sinne enään mennä.
Paitsi kielsivät huutamasta. Vieläkin ärsyttää se- Ja se, että ellei mies olisi lievästi painostanut, olisimme joutuneet odottamaan käytävässä tuntikausia, kuten jotkut myöntyväiset tuppisuut.
Lääkärit tylyjä ja ylimalkaisia. Ykskin virolaisperäinen lähes nauroi mokalleen... ompeli siis tamponin narun tikkien sekaan ja joutui purkamaan koko homman.. muutenkin jouduin odottamaan II asteen repeämien kasaan ompelun ALOITTAMISTA yli 30 min, voi arvata, että verenhukkaa tuli..enpä sitten pysynyt tolpillani tuntikausiin (tuuperruin kun yritin vessaan..). Jäi suihkut käymättä ja ruuat hakematta. Onneksi joku kätilö huomasi ja toi syötävää.
Osastolla ei saa nukuttua (tulpissakaan), kun koko ajan joku meluaa. Onneksi päästiin melko pian pois.
pääosin olivat myönteisiä kokemuksia.
Ekalla kerralla kyllä kätilö ei suostunut toiveeseen synnytysjakkarasta "kun se on niin hankala" ja teki mielestäni episiotomian vähän turhankin hätäisesti (olisin jaksanut ponnistaa vielä hyvä tovin, vauvalla ei ollut hätää ja oli vieläpä pienikokoinen). Samaten imetysohjaus oli sekavaa ja ristiriitaista.
Tokalla kerralla kaikki meni aika lailla nappiin. Tosin en tarvinutkaan mitään erityistä ohjausta missään, sillä kaikki oli tuoreessa muistissa (ikäero lapsilla 1,5 v.).
Kivunlievitystä olen saanut TAYSissa toiveideni mukaisesti, eli siinä asiassa on minua hyvin kuunneltu.
Kaksi lasta olen Taysissa sektiolla synnyttänyt, viimeksi viime viikolla :) 2A ja 2B -osastoilla tosiaan 2-hengen huoneet, 4:lla taitaa olla vielä 3-hengen huoneita. Itse synnytykset sujuneet mukavasti. Ekalla kerralla muutamat hoitajat synnyttäneiden osastolla olivat kurjia, mutta nyt viimeksi oli hyvä tuuri hoitajien suhteen. Mutta hoitajia on joka paikassa useita eikä kemiat voi aina mennä yksiin.
Taysissa on pysyvä vierailukielto synnyttäneiden osastolla, mikä rauhoittaa osastoa. Isät ja vauvan sisarukset saavat toki olla osastolla 10-20 välisen ajan.
Ekalla kerralla kyllä kätilö ei suostunut toiveeseen synnytysjakkarasta "kun se on niin hankala" ja teki mielestäni episiotomian vähän turhankin hätäisesti (olisin jaksanut ponnistaa vielä hyvä tovin, vauvalla ei ollut hätää ja oli vieläpä pienikokoinen).
TAYS taitaa olla tilastojen kärkipäässä mm. episiotomioissa ja muissa lääketieteellisissä puuttumisissa luonnollisen synnytyksen kulkuun. Tykkäävät että homma hoituu nopeasti ja tehokkaasti, ilman mitään aktiivisynnytys-hömppää.
Mistäs tiedät, jos niitä ei silloin ollut kun itse synnytit? Nuoria kätilöitä on ollut maailman sivun, harva enää viisikymppisenä lähtee alalle...
tiedän tapauksen että tapahtui vammautuminen, kun vuoron vaihtuessa ei ollutkaan ketään paikalla.
Mun synnytys sujui hyvin. Ainoa, mikä harmitti oli lääkäri, joka ei jutellut mulle mitään asiasta aiemmin tai siinä tilanteessakaan, vaan sanoi vain ykskantaan: tilataan kiireellinen sektio. Ei sanonut mulle mitään. (Olin synnyttänyt 14 tuntia ja luulin, että hyvin sujuu)
Yöhoitsu oli todella kamala. Sai mut itkemään tyhmällä ilkeilyllään. Haukuin sen kovaäänisesti seuraavana päivänä kaikille hoitajille ja he onneksi tukivat minua kovasti.
Olin helppo tapaus, kun tein vaan, mitä käskettiin ja ei ollut omia mielipiteitä mietittynä, joten siksi kai kaikki sujui mallikelpoisesti.
Molemmista aikaa kohta kymmenen vuotta. Mielestäni kaikki meno ok, en kyllä ole kovin vaativa tapaus, että helposti menee kaikki ok.
Mutta yksi asia, mikä inhotti ja muistui nyt mieleen, että molemmilla kerroilla antoivat vauvalle tuti ilman, että kysyivät siihen lupaa meiltä vanhemmilta.