Onko mulla dementia?
Mitähän asioita yleensä muistetaan lapsuudesta? Esim. mulla ei ole aavistustakaan, mitä tein kesälomilla 1-5- luokilla. Kuudennesta luokasta on joku muisto. En muista mitä tein koulussa, siis tunneilla, en mitään yksittäistä oppia minkä voisin sanoa oppineeni. Enpä kyllä tiedäkään mitään asioita mistään muusta kuin kielistä, koska opiskelin niitä myös yliopistossa. Synttärit on myös hämärän peitossa mutta joulut muistan suurin piirtein. Yksi lapsuudenkaverini saattaa joskus sanoa, että niin sinähän olit sellainen ja sellainen lapsena, mutta itse en muista, millainen olin.
Kommentit (4)
Dementikko muistaa asiat vuosien taakse. Mutta ei muista tuoreita juttuja. Jos muistat lapsuutesi, mutta et osoitettasi, vuosilukua, nykyistä presidenttiä, etkä muista mitä lusikalla tehdään, kyseessä on dementia.
Altzheimerissa muistista häviää vähitellen uudet asiat, ts. muistaa aina vain vanhempia aikoja.
Dementia on tylsistymistä. Dementikot tuijottavat päivän ikkunasta ulos puhumatta mitään. Se on usein seurausta runsaasta alkoholinkäytöstä.
Ei ne todellakaan vaan tuijottele ikkunasta ulos...
Dementiaakin on monenlaista.
Mene hoitoon!