kohdunkaulan puudute. Kokemuksia kaivataan!
Odotan toista lastani melko viimeisilläni ja olen lukenut täältä av:lta että moni on ottanut kohdunkaulan puudutteen. Voisitteko te, jotka olette sen saaneet, kertoa hiukan kokemuksia? Missä vaiheessa laitetaan, onko kivulias toimenpide, onko aina puuduttanut, ihan mitä vaan?
Olisin kiitollinen vastauksista ja aina tietysti mielellään asiallisista sellaisista ;)
Kommentit (33)
synnytin ensimmäisen lapseni 9kk sitten.minulla oli kovat supistukset ja ne jäivät päällimmäisenä mieleen synnytyksestä,sain kohdun kaulan puudutteen ja itse lapsen syntymä ei ollut ollenkaan kivulias supistuksiin verrattuna.auttoi paljon!
Laittaminen ei muistaakseni sattunut ainakaan merkittävästi, mutta teho oli aika huono. Vei kivulta ihan terävimmän kärjen pieneksi hetkeksi, mutta lopulta sain sitten epiduraalin kuitenkin. Näin siis toisessa synnytyksessä (ekassa en saanut parakervikaalia). Vasta epiduraalin avulla pystyin rentoutumaan niin että paikat aukenivat kunnolla. Lääkärikin sanoi, että epiduraali oli oikea ratkaisu tuossa tilanteessa ja itse asiassa vauhditti synnytystä.
mulla ko. puudutteesta. En ehtiny saamaan epiduraalia, ja olin tosi tuskissani, ponnistusvaihe oli pitkä kun lapsi väärässä tarjonnassa. Myös avautumisvaihe oli pitkä, joten en tiedä, olinko jo niin puhki, ettei piikit siksi sattuneet, hiukan epämiellyttävästi nipsaisi, vähän samalta tuntui kuin papanäytteen otto.
Sen jälkeen olikin kaikki paljon helpompaa, ja ihan erityisen iso plussa oli se, ettei ompelut tuntunut missään - niitä kun muiden kauhukertomusten perusteella eniten pelkäsin.
Toki oli alapää sitten puuduksissa aika pitkään, mutta mua se ei haitannu.
tuntui ihan vähän auttavan toiselle puolen, mutta toisella puolen ei ollenkaan. Laittaminen ei kyllä sattunut ollenkaan verrattuna supistuksiin. Turha oli kaiken kaikkiaan, epiduraali hetken päästä vei mut taivaaseen :)
ja kyllä se jonkin verran auttoi, mutta ei mitään verrattuna epiduraaliin toisessa synnytyksessä. Se oli ihan täydellinen: ei kipuja lainkaan, mutta tunto säilyi silti ja ponnistustarve.
Kohdunkaulapuudutteen laitto ei muistaakseni sattunut, mutta apu oli lähinnä sitä, että se vei ihan terävimmän kivun pois.
puudutuksen laittaminen kahdesti kahden vuoden välein.
Minulla oli neljä synnytystä siihen aikaan, kun ei mitään kivunlievitystä saanut.
Sitten kun seurava synnytystuli 7 vuoden tauon jälkeen -80-luvun puolivälissä, ei mitään kerrottu annettavaksi synnytyksen alkaessa, vieläkään.
Jossain vaiheessa kivut olivat tosi kovat, ja olin kyllä niihin joutunut tottumaan edellisissäkin,mutta onneksi kätilö ehdotti puudutusta, jonka voi kuulema antaa jos on 5cm auki, loppuvaiheessa ei kai autakaan enää.
Huh, mikä helpotus, sain apua ensimmäisen kerran kipuihin, se tosiaan auttoi enkä enää pelännyt loppuvaihetta.
Sitten pari vuotta myöhemmin kysyin loppuraskaudessa lääkäriltä äp-polilla, saisinko jos tarvitsen tuon puudutuksen. Lääkäri tyrmäsi heti sanoen että en muka tarvitse koska menee jo hänen mielestään rutiinilla, itketti ihan, sillä mistä hän voi kipuni tietää...
Kun synnytys aloitettiin käynnistyksellä, pelkäsin kipuja, mutta silti olen lapsia suunnitellusti halunut ja ajatellut ettei lapsia muuten saa, täytyy kestää vain...
Ihana hoitaja huomasi pelkoni, pahaa mieltä lisäsi se lääkärin kannanotto, etten mitään tarvitse -hänen mielestään. Ja enhän vaatinutkaan, halusin puudutuksen vain jos taas on niin kivuliasta kuin aina ennenkin ja muistin kuinka puudutus auttoi edellisella kerralla, tietysti silloin ottaa mielellään jos tuntee tarvetta.
Tuo ihana hoitaja keskusteli kanssani ja kertoi että voin saada ensin Petidiiniä siihen 5cm:iin asti jolloin lääkäri tulee antamaan kohdunkaulapuudutuksen. Kyllä helpotti tieto, hoitaja ymmärsi minua täysin.
Sain Petidiinillä sinniteltyä mukavasti kohti puudutusta, kipua oli kyllä välillä rajunakin, mutta ajattelin sitä tulevaa puudutusta, mietin että "sattuisi" nyt oikein jolloin avautuu varmasti tarpeeksi ja ah, sitten saan sen puudutuksen.
Kaikki meni oikein hyvin, puudutuksen jälkeen ei kauaa kun vauva syntyi, enhän enää taistellut vastaan tulevia supistuksia kun luotin puudutukseen ja kohtu pääsi tekemään työtään, avautui kun en jännittänyt ja pelännyt.
Onnea tulevalle, kyllä puudutus kannattaa.
Olen kuullut kätilöiltä, että kohdunkaulan puudutteen suosio on merkittävästi romahtanut. Yksi syy siihen on se, että puudutteen laittajan, lääkärin siis, on oltava todella taitava että se onnistuisi. Muuten siitä ei ole mitään hyötyä.
Itselläni on ko. puudutteesta kahdenlaisia kokemuksia. Ensimmäisessä se auttoi ihanasti, mutta toisessa onnistui toispuoleisesti, ja ne kivut oli paljon, paljon epämiellyttävämpiä koska ne tuntui vain toisella puolella. En tiedä uskallanko enää tuota puudutetta ottaa..
Aivan loistava paketti. Jos voi synnytystä sanoa "kivuttomaksi" niin mulla se oli lähes sitä.
Olin jo aiemmin saanut epiduraalin, mutta se ei auttanut siihen kun alkoi tuntua vauvan pään punkeminen alapäätä vasten. Kätilö (ei siis lääkäri) laittoi pudendaalin, en muista yhtään sattuiko - olin varmasti siinä vaiheessa jo niin poikki. Muistelen, että pisti useampaan paikkaan, ehkä saattoi vähän nipsaista. Ponnistusvaihe ei sitten pahemmin sattunut eikä repeämät tuntuneet. En tiedä oliko puudutuksen ansiota vai ei, mutta itselleni ainakin jäi ihan positiivinen kuva puudutteesta.
puudute laitettiin hieman ennen ponnistusvaihetta,laittaminen ei sattunut ollenkaan ja ponnistus jota olin kauheasti etukäteen pelännyt sujui kivuttomasti. Olin erittäin tyytyväinen :)
samoin, kun jollakin muullakin täällä. Puudutteen laittaminen sattui aivan järjettömästi, mutta en huomannut siitä mitään hyötyä.