Mikä on Workshop?
Koulutuksessa puhuttaan luennoista, harjoituksista, oppitunneista, workshopeista. Miten Workshop eroaa tavallisesta oppitunnista, jossa opettaja esittää asioita, keskustelee oppilaiden kanssa ja teettää harjoituksia?
Kommentit (7)
voisitko myös antaa esimerkin, millainen opiskelu sopii workshoppiin parhaiten? Siis ihan käytännön esimerkkiä pyydän
ap
tutkijat (eri tasoisille näitä järjestetään siis osana jatko-opintoja tai ihan valmiille tutkjoille erikoisaiheista) tietyistä aiheista esim metodiworkshoppeja, materiaalivowrshoppeja, teoriaworkshoppeja, johoin ihmiset tuovat siis paperin jonkun tietyn teorian, materiaalin tai metodin käytöstä omassa työssään. Niitä sitten kommentoidaan ja hiotaan. On artikkeliworkshoppeja, joissa työstetään artikkeleita yhteiseen kirjaan jne.
Kaverini, joka on taiteilija, osallistuu taideworkshoppeihin, joissa tehdään jollain teemalla taidetta.
Idea on siinä, että kaikilla on intresssi ja kaikkien työ hyötyy siitä, että nyt tehdään yhdessä. Ja tavoite on, että todella tehdään yhdessä, eli vaikka artikkeleita on tietty kirjoitettu jo aikaisemmin ja kierrätetty luettavana ihmisillä niin niitä ei pidetä valmiina vaan niitä todella voidaan työstää tässä ja saada toisilta ideoita ja muokata yhteisiä punaisia lankoja koko julkaisuun jne.
Opettaja ei siis ole tiedon jakaja, vaan vastuu on opiskelijoilla itsellään. Ja yhteistoiminnallisuus on jutun ydin.
ap
tutkijat (eri tasoisille näitä järjestetään siis osana jatko-opintoja tai ihan valmiille tutkjoille erikoisaiheista) tietyistä aiheista esim metodiworkshoppeja, materiaalivowrshoppeja, teoriaworkshoppeja, johoin ihmiset tuovat siis paperin jonkun tietyn teorian, materiaalin tai metodin käytöstä omassa työssään. Niitä sitten kommentoidaan ja hiotaan. On artikkeliworkshoppeja, joissa työstetään artikkeleita yhteiseen kirjaan jne.
Kaverini, joka on taiteilija, osallistuu taideworkshoppeihin, joissa tehdään jollain teemalla taidetta.
Idea on siinä, että kaikilla on intresssi ja kaikkien työ hyötyy siitä, että nyt tehdään yhdessä. Ja tavoite on, että todella tehdään yhdessä, eli vaikka artikkeleita on tietty kirjoitettu jo aikaisemmin ja kierrätetty luettavana ihmisillä niin niitä ei pidetä valmiina vaan niitä todella voidaan työstää tässä ja saada toisilta ideoita ja muokata yhteisiä punaisia lankoja koko julkaisuun jne.
välillä olen epäillyt mutta nyt on uskottava.
Onko mitään väliä minkä ikäinen pitäisi olla? Sillä kaverini on kutsunut 12 vuotiaan mukaansa ja entiedä pääseekö hän välttämättä.
ja se eroaa tavallisista opettajajohtoisista oppitunneista niin, että opiskelijoiden on tarkoitus tuoda sinne papereita/alustuksia/muuta materiaalia jostain tietystä aiheesta ja liikkeelle lähdetään niistä matskuista, joita sitten työstetään (kekustellaan, okmmentoidaan editoidaan) eteenpäin.
Opettaja ei siis esitä, eikä teetä mitään, opiskelijat esittävät ja tekevät ja tuovat - opettaja vain ohjaa ja auttaa ja kommentoi.