Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita jotka EIVÄT ole lahjoittaneet Haitin uhreille rahaa??

Vierailija
21.01.2010 |

Minä en ole antanut rahaa Haitille, ihan ylimainostettu homma.

Enkä muuten antanut silloin Tsunamin uhreillekaan.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en Haitille. Johan Suomen valtiokin lahjoitti sinne miljoonan. Sen pitäisi suomalaisilta riittää.

Vierailija
2/25 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin antanut, mutta olen hoitovapaalla ja perheen rahat vähän tiukalla, niin ei nyt kukkaro anna myöten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan tunne mitään erityistä yhteyttä näihin ihmisiin. Ovat niin kaukana, heidän elämänsä on niin kaukana meistä ja ovat niin erinäköisiä kun me. Surullista sanoa, mutta ei jotenkin kauheasti kosketa. Muut asiat lähempää koskettavat enemmän.

Vierailija
4/25 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka mediassa toitotetaan Haitia ja miten pitäisi auttaa ja kuka on jo auttanut, ja kuka on menossa auttamaan ja miten paljon rahaa kukin taho on lahoittanut. EVVK enää, en jaksa enää.

Vierailija
5/25 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten lasten kärsimys voi olla koskettamatta joitakin, vaikka lapset kaukana ovatkin. Itse en koe lahjottamaani pariakymppiä minkään arvoiseksi, mutta olisin valmis heti ottamaan orvon lapsen kotiini. Toki jostain muualtakin kuin Haitilta.

Mutta siis jos luette lehtiä / seuraatte uutisia, niin miten voitte olla välinpitämättömiä? Ja sinä joka sanoit, että "ylimainostettua". Jos miljoonat ihmiset ovat menettäneet kaiken, niin miten siitä mielestäsi voi puhua liikaa?

Vierailija
6/25 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä järkeä jos ensin menee palkkoihin "vapaaehtoisille" ja sit niille pomoille jne jne.. eli oliko se 1% menee todellisille uhreille, ja sit julkkikset antaa jotai miljoonia, ni eiköhän ne sillä pääse alkuun!

anteeksi nyt vain, mut tälläistä tietoa olen saanut ja ihan itse kokenut huijausfirmoja! siinä minutkin huijattu!

Vierailija
7/25 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en antanut tsunamin jälkeen enkä anna nytkään. Niin paljon oli juttuja siitä mihin ne rahat päätyy. No ei ainakaan suoraan uhreille, aika moni vetää välistä.

Vierailija
8/25 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei menis rahaa hukkaan. :)

Vierailija
9/25 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoitin 2000 euroa kun ei oo rahasta pulaa.

Vierailija
10/25 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kertoo taas kuinka fiksua ja omahyväistä porukkaa täällä roikkuu. Taidan lopettaa koko palstan lukemisen.

Vierailija
11/25 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en toisaalta lahjoita ikinä kenellekkään minkään hyväksi rahaa.

Vierailija
12/25 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taida saada laitettua kuin max. 20 euroa enskuussa jos säästää ruokakuluista. Olen opiskelija, joten normaalistikin rahat on aina lopussa.

Vierailija
13/25 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että toivoisin ihmisten auttavan jos esim. Suomessa olisi jokin katastrofi. Jos kaikki ajattelisivat, että "Ovat niin kaukana, heidän elämänsä on niin kaukana meistä ja ovat niin erinäköisiä kun me. Surullista sanoa, mutta ei jotenkin kauheasti kosketa. Muut asiat lähempää koskettavat enemmän." niin ei tännekään koskaan saataisi mitään apua vaikka täällä varmaan kuvitellaan että ollaan jotain yli-ihmisiä, joista kaikki on kauhean kiinnostuneita.

Ihonväri ja jopa kulttuuri ovat melko toissijaisia asioita. Eri puolilla maailmaa asuneena ja monen kansallisuuden kanssa tekemisissä olleena voin sanoa, että ihmiset ovat melko samanlaisia kaikkialla.

Aika rasistiset on mielipiteet jos muiden ihmisten hyvinvointi ei ihonvärin ja etäisyyden perusteella kiinnosta.

Vierailija
14/25 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vähän katsoa mihin rahaa laittaa.

Ja tosiaan minua mietityttää meneekö edes rahat heille? Huijareita on niiiiin paljon!

Vierailija
15/25 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole antanut rahaa Haitille, ihan ylimainostettu homma.

Enkä muuten antanut silloin Tsunamin uhreillekaan.

Vierailija
16/25 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jokin tuntemani henkilö veisi avustuksen henkilökohtaiseti paikanpäälle ja auttaisi sillä jotakuta kärsivää niin antaisin rahaa heti.

mihin joutuivat tsunamien uhrien avustus miljoonat? Niitä ovat kaipailleet paikalliset ja muualla asuvat.

En laittanut Venäjällekään mitään vaikka siellä ihmiset on pahassa hädässä kunnes äidin lapsuudentuttu meni itse mukaan viemään avustusta. Silloin laiton meiltä sekä rahaa että kaikkea mitä siellä vain tarvittiin niin paljon kuin pystyin. Kudoin villasukkia ja lapasia yötä myöden ja pakkasin peittoja, huopia, liinavaatteita, vaatteita ja kaikkea mahdollista sinen vietäväksi.

Vaikka millainen katastrofi on, en byrokratiaa ole valmis tukeen.

Vierailija
17/25 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en antanut tsunamin jälkeen enkä anna nytkään. Niin paljon oli juttuja siitä mihin ne rahat päätyy. No ei ainakaan suoraan uhreille, aika moni vetää välistä.

ja tunnettujen järjestöjen kautta. Esimerkiksi UNICEF ja punainen risti ovat jo puolivaltiollisia organisaaioita, joiden taloutta valvotaan tarkasti. Isot järjestöt ovat yleensä myös globaaleja, eli niillä on omaa (valvottua ja luotettavaa) henkilökuntaa myös kohdemaassa.

Minkään Minna-tädin pelastustyön kautta ei tietenkään pidä ryhtyä lahjoittamaan. Pienikin avustusjärjestö voi toki olla rehellinen, mutta niiden valvonta on vähäisempää ja vaikuttuskanavat kapeampia. Kumpikin näistä on omiaan lisäämään väärinkäytöksiä.

Vierailija
18/25 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jokin tuntemani henkilö veisi avustuksen henkilökohtaiseti paikanpäälle ja auttaisi sillä jotakuta kärsivää niin antaisin rahaa heti.

mihin joutuivat tsunamien uhrien avustus miljoonat? Niitä ovat kaipailleet paikalliset ja muualla asuvat.

Vaikka millainen katastrofi on, en byrokratiaa ole valmis tukeen.

Jos ajatellaan, että kaksi yksityishenkilöä, Matti ja Maija, matkustavat Thaimaahan viemään 9 000 euron lahjoitusta, yli kymmenys tuesta on jo kulunut byrokratiaan. Hehän ovat olleet valmiita tukemaan tsunamin uhreja rahasummalla, joka on 9 000 € + matkakulut, vähintään 1000€ = 10 000 €. "Byrokratia" ja muut järjestelykulut vievät rahaa aina, kun kohde ei ole kädenojennuksen päässä.

Hyvä avustusjärjetö toimii tässä suhteessa täsmälleen samalla tavalla kuin yksityishenkilö. Byrokraatit ja hanslankarit keräävät, käsittelevät, toimittavat avustukset ja luotettavissa järjestöissä vielä koordinoivat sen, että rahat käytetään oikein. Erona on se, että toiminta pyörii niin suurilla summilla, että järjestelykulujen osuus kutistuu pienemmäksi kuin mihin yksityishenkilöt pystyvät - jos Matti ja Maija olisvat lentäneet Thaimaahan 100 000 €, käsittelykulut olisivat pienemmät.

Tunnetun ja luotettavan avustusjärjestön tukeminen kannatta aina, jos tukea ylipäätään haluaa. Vaikka valvotussa järjestössä olisikin joitakin välistä vetäviä yksityishenkilöitä, ammattimainen ja keskitetty toiminta vähentää "toimituskuluja" niin paljon, että hyypiöt hukkuvat marginaaliin. Ammattimaisuus myös lisää ammattitaitoa: kokenut ja koulutettu työntekijä hoitaa aina työnsä paremmin kuin amatööri.

Toisaalta se, että järjestöllä on myös poliittisia (byrokraattisia?) osaajia palkkalistoillaan voi auttaa siinä, ettei perille saatu tuki ole ns. hölmöläisen peitto. Poliitisella vaikuttamisella on toisinaan mahdollista parantaa koko sairaus, ei pelkkiä oireita.

Tällä en tietenkään halua sanoa, että on avustaa henkilökohtaisesti niitä, jotka sitä tarvitsevat. Lähinnä haluaisin lieventää avustusjärjestöjä kohtaan tunnettua vainoharhaa: hyvin järjestetty byrokratia (olipa se keskustoimisto tai viisumianomus) ja se, että osa tukieuroista kuluu niiden ohjaamiseen oikeaan paikkaan on välttämättömyys, välittipä tukea yksityishenkilö tai avustusjärjestö.

Vierailija
19/25 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tosin lahjoitan joka kuukausi rahaa järjestöille jotka nytkin siellä Haitissa avustavat, että tavallaan kyllä tuen uhreja. Mutta erilliseen Haiti-keräykseen en ole antanut.

Vierailija
20/25 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin että joku auttaisi minuakin tässä tukalassa taloudellisessa tilanteessa. Olen pienipalkkainen ja mies tippui peruspäivärahoille pari kk sitten :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi