Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä kaikkea opinto-ohjaajan työhpn kuuluu?

Vierailija
21.01.2010 |

siis yläkoulussa? Mitä työtehtäviä on kesällä? Hommata kaikille opiskelupaikka??

Selviytyykö hommasta ilman koulutusta?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

selviätkö ilman koulutusta työstä, josta et edes tiedä, mitä siihen kuuluu?

Vierailija
2/7 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pk-pohjaltako????? EI JUMA, mä sanon taas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppilaiden ainevalinnoista, jatkokoulutuksista jne. Ja opinto-ohjaaja on harvoin pelkästään opinto-ohjaaja vaan usein opon hommat yhdistetään johonkin muuhun aineeseen. Pelkkiä opojakin toki on.

Ja ap, opinto-ohjaaja on opettaja. Siis yliopistosta valmistunut...

Vierailija
4/7 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mukana oppilashuoltoryhmässä. Muita tehtäviä on TET-jaksojen järjestäminen. Toisissa kouluissa opop tekee lukujärjestyksiä ym. Oppilaanohjaaja on siis pätevä opettaja, joka on opiskellut pääaineenaan ohjausta. Usein sivuaineena on toine opetettava aine. Tai toisinpäin. Miten kummassa ap kuvittelet pystyväsi opon töihin ilman mitään koulutusta?

Vierailija
5/7 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kyllä aineenopettajan koulutus 15 vuoden takaa, mutta olen ollut kotiäitinä enkä omaa ainettani osaa juuri yhtään sen paremmin kuin mitään muutakaan.

Nyt oon tehnyt muutaman sijaisuuden ja huomasin etten ollenkaan pärjää isoissa luokissa. Erityisluokan opettaminen oli paljon helpompaa ja hauskempaa kuin "oman aineen" vaikkei mulla totta puhuen ollut itselläni juuri hajua niistä asioista mitä opetin :D Mutta ryhmä oli pieni ja se on plussaa. Eikös opolla iso osa työtä ole juuri yksilöohjausta? Sehän sopisi mulle!

Nyt olisi yksi opon sijaisuus kesän loppuun asti tarjolla. Mutta ei oo tosiaan hajua mitä kaikkea opo tekee. Ainakin ysiluokkalaisille pitäisi varmaan hommata jatkö-opiskelupaikat, mutta itse en ole mikään kävelevä tietopankki. Onko netissä tai jossain jotain hyviä työkaluja siihen hommaan?

ap

Vierailija
6/7 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...koostuu oppilastapaamisísta, ammatinvalinnan ohjaamisesta, yhteisvalinnan hoitamisesta, luokkatuntien pitämisestä ja suunnittelemisesta (hyvin vapaa aine, suunnittelua tarvitaan paljon), valinnaisaineiden valinnasta ja valinnaisainepalkkien tekemisestä, vanhempainiltojen suunnittelusta/pitämisestä, oppilashuoltotyöstä, yhteistyöstä alakoulujen (6 lk) ja toisen asteen koulujen kanssa, oppilaiden koulunkäynnin seuraamisesta ja koteihin yhteydenotoista, palavereista sossussa/nuorisopolilla/sairaalakoulussa/... , kiusaamistapausten selvittelystä, kesällä muutama työpäivä jälkiohjausta niille, jotka eivät saaneet yhteisvalinnassa opiskelupaikkaa...

Sijaisuus on varmaan hyvä tapa kokeilla, jos on apuna kokenut opo. Jos nyt otat vastaan opon paikan, niin edessä on reilun kuukauden päästä yhteisvalinnan hoitaminen (oppilaat pitää osata ohjata realistiseen vaihtoehtoon), kevään aikana valinnaisaineiden valinnat seiskoilla ja loppukeväästä sitten kuutosluokkalaisten tapaaminen ja perehdyttäminen yläkoulun saloihin.

Itse aloitin työni aikoinaan pystymetsästä ja kovasti on töitä tehty ammattitaidon saamiseksi. Nyt on koulutus taskussa ja se oli kyllä tarpeen,vaikka yläkoulussa opena olen pitkään jo ollutkin. Oma kokemukseni on sellainen, että opon työ on työläämpää kuin aineenopella, mutta toisaalta itsenäisempää ja monipuolisempaa. Minä tykkään tästä kovasti. Niin, ja koulutuksissa pitää käydä koko ajan, jotta on ajantasaista tietoa jaettavana.

Vierailija
7/7 |
22.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonkaltaista juuri kaipasin :)

Joku on siis selviytynyt siitä pystymetsästä :)

Koulussa on toinenkin opo, toivottavasti häneltä riittää kärsivällisyyttä neuvoa...

t.ap