Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mieliala testi neuvolassa

Vierailija
21.01.2010 |

Missä kohtaa eli millä viikolla / kuukaudella teille on tehty neuvolassa se mieliala-testi ja tehdäänkö se kaikille?

Ja ennen synnytystä vai jälkeen?

Millaisia tuloksia olette saaneet?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein testin olikohan puolivuotta synnyttyksestä. itse en kokenut minkäänlaista yhteyttä terveydenhoitajan kanssa joten varmsti vastasin niin ettei "jää kiinni". Toinen mikä miun mielsetäni tuntui tyhmältä täyttää oli perheväkivalta tai mikä se planketti on nimeltään. Hedelmällisempää olisi keskustella vaikeista asioista ääneen kuin tunkea paperia nenänalle ja naputtaa kynällä pöytää samalla kun äiti yrittää sitä täyttää.

Vierailija
2/13 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ainakaan mä en ole sellaisia tehnyt, kuullut vain että esimerkiksi Helsingissä tuo on ihan normikäytäntö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan "hyvä tulos". Kai siihen vaikuttaa se miten itse juttelet neuvolassa ym. "käyttäydyt". Ja mitä kerrot voinnistasi.

Mulle tehtiin testi sit uudestaan, kun lapsi oli 9kk:tta, tulos selkeesti huonompi kuin ekalla kerralla. Mut olinkin sit jo sairastunut synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Tuli vaan sit hiukan myöhemmin mun masennus.

Vierailija
4/13 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain siksi että saataisi joukosta ne äidit joiden mieliala on huonompi, mutta jotka eivät sitä uskaltaisi suoraan neuvolassa ottaa puheeksi.

Olin itse alan seminaarissa jossa aihetta käsiteltiin.

Vierailija
5/13 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin itä-helsingissä. Mulle tehtiin raskauden puolivälissä ja toisen kerran tehdään kuulemma n. kk synnytyksen jälkeen.

Jos saa 13p tai yli niin "on syytä huolestua" itse sain vain 2p. Itsellä ei siis mitään merkkejä mistään masennuksesta eikä ollut ekan raskauden ja synnytyksenkään jälkeen. Ei edes baby bluesia, mitä nyt herkistelin välillä pientä, mutta se siitä.

Ja totta että testissä voi huijata eli se ei ole kovin luotettava. Mutta kannattaahan siihen vastava totuuden mukaisesti.

Vierailija
6/13 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa nyt s..tana edes kirjoittamaan ennen lapsien väsäämistä.

Vierailija
7/13 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuusulassakin kait tehdään

Vierailija
8/13 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä meidän neuvolassa tosiaankaan tehdä rutiinisti.

Vierailija
9/13 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskauden puolivälissä ja sain keskivaikean masennuksen tulokseksi. Mutta ei se mihinkään toimenpiteeseen johtanut. Neuvolantäti yritti ehdotella, että laittaisin siihen jonkun loppukaneetin, että "en ole oikeasti tätä mieltä". Tiedä sitten halusiko turvata selustaansa jos hänen asiakkaansa vetäisi itsensä jojoon.

Vierailija
10/13 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi olla tosiaan siinä puolivälissä. Ja kuulemma tehdään uudestaan vauvan synnyttyä, en tiedä missä vaiheessa.

Kai se on lähinnä suuntaa-antava eli herättää vähän katsomaan että onko aihetta huoleen.

Vierailija
11/13 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin 4kk synnytyksen jälkeen

Vierailija
12/13 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolivälin jälkeen kuitenkin selvästi. Silloin sain jonkun rupuisen pari pistettä. Se tehtiin uudestaan nyt kun lapsi on 3,5kk ja sain pisteitä kunnolla enemmän. Yllätyin itsekin, tulikohan 13p.

Juttelin sitten terveydenhoitajan kanssa ja tultiin tulokseen, että tehdään testi uudestaan parin viikon päästä, jospa minua vaivanneet asiat olisivat jo hälvenneet. Onhan ne.

Mutta veikkaan, että lähes kaikki äidit saisivat jossain välissä vauva-aikaa paljon masennuspisteitä väsymyksen takia. Kun ei nuku hyvin ja on kiinni vauvassa ja jatkuvasti kiireinen, ei ehdi ehkä suihkuun tai huolehtimaan itsestään, syömään hyvin ja muuta, kyllä siinä ahdistus kiristyy. Varsinkin jos on itkuinen vauva.

Vierailija
13/13 |
21.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se testi täytyy tehdä esim. Kelaa varten, että voi saada sairauspäivärahaa masennuksen takia. Pelkkä th-keskustelu ei riitä.

Ja se on kätevä ja monipuolinen ja hyvin testattu seulontamenetelmä ihan muutenkin, sitä tehdään yleisesti vaikka ei olisi epäilyä mielialaongelmista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan