Mitkä ovat superruokaa? Mitä kannattaa ehdottomasti syödä?
Ainakin ilmeisesti:
tomaattia
sipuleita
parsaa
(rasvaista) kalaa
täysjyväruista
kaurahiutaleita
leseitä
oliiviöljyä/rypsiöljyä/seesamöljyä
punaisia viinirypäleitä
mustikkaa
Mitä muuta?
Kommentit (24)
Ainakin ilmeisesti: tomaattia sipuleita parsaa (rasvaista) kalaa täysjyväruista kaurahiutaleita leseitä oliiviöljyä/rypsiöljyä/seesamöljyä punaisia viinirypäleitä mustikkaa Mitä muuta?
kookosöljy, valkoinen tee, rooibos-tee, luomugojit
Se on kai vielä terveellisempää kuin kaura. Itse syön nykyään ohrapuuroa aamuisin. On parempaakin!
mikäsenytoli. Joka tapauksessa hyödyllistä ihmiselle. Pähkinät on ylipäänsä terveellisiä.
Jokapäiväinen saksanpähkinäannos tulee kyllä aika kalliiksi.
Jokapäiväinen saksanpähkinäannos tulee kyllä aika kalliiksi.
pussi maksaa 2,59 tms. Kyllä siitä monta päivää syö.
kaikkia punaisia/sinisiä marjoja ja hedelmiä
Parsakaali on ihan ykkönen mutta myös muut kaalilajit ovat terveellisiä ja erityisesti niiden kerrotaan ennaltaehkäisevän syöpää. Kaalia pitäisi syödä desi 3-4krt/vko. Itse syön melkein joka ruualla valkokaalisalaattia tai syön sitä sellaisenaan lehti kerrallaan.
ja kauden mukaan ja pitää välillä taukoakin. Silloin ainesosien saanti ei pääse liialliseksikaan. Kaalitkin tekivät jotakin harmia... olisiko ollut kilpirauhaselle.
Monipuolisesti ja vaihdellen, se on minun neuvoni se!
Saksan-
hassel-
pekaani-
cashew...
kaikissa omat hyvät puolensa
Niitä saa ainakin rainbow-kekoituksena edullisesti.
Kourallinen =20g päivässä riittää (niin että saat vielä sormet kiinni).
nyt heräsi ihmetyksen aihe minulle...
Maca on perulaisen yrtin (Lepidium peruvianum chacon) juurta. Maca on ravintopommi, jossa on erityisen paljon jodia. Se on luotettava valkuaisen lähde, koska se sisältää merkittäviä määriä aminohappoja. Macan valkuaiset ja kalorit säilyvät vuosia. Siinä on myös runsaasti hiilihydraatteja ja olennaisia mineraaleja kuten kalsium, magnesium, fosfori, sinkki ja rauta. Se sisältää B1-, B2-, B12-, C- ja E-vitamiineja sekä glykosidisteroideja.
Yrtti stimuloi erityisesti aivojen aivolisäke-hypotalamus -akselia neljällä alkaloidilla, jotka lisäävät umpierityshormonien tuotantoa. Tällaisia umpieritysrauhasia ovat munasarjat, kivekset, lisämunuaiset, haima, kilpirauhanen jne. Yrtillä ei ole suoraa hormonaalista vaikutusta sinänsä.
- kalaa (eri lajeja, ei Itämeren. Pikkukaloissa vähemmän myrkkyjä kuin isoissa)
- siemenet, pähkinät
- soijatuotteet
- maitotuotteet
- kananmuna
- kaikki vihannekset: paprika, tomaatti, kurkku, vihreä salaatti jne....
- kaikki juurekset
- vehnänalkiot ja vehnäleseet
- rypsiöljy (paremmin omega 3:sta kuin oliiviöjyssä)
- ruis
- herneet, pavut
- kaikki marjat
- kaikki hedelmät
Ja herkutteluun tumma suklaa.
Tärkeintä kai, että syö monipuolisesti kaikkea terveellistä, ei siis ole mitään yhtä "ihmeruokaa". Kasvikset, kala, ruis, marjat&hedelmät, maito, kananmuna - siinä kai hyvä perusta terveelliselle ruokavaliolle.
kaikki nuo luomuna on oikeaa super ruokaa.
Luomussa huomattavasti enemmän ravinteita eikä mitään kemikaaleja. Prismastakin saa luomu-pähkinöitä ihan helposti.
Itsellä tärkeintä maca-jauhe ja MSM.
Kannattaa tilata superfoodit http://www.iherb.com/
tarjouksessa pähkinäsekoitusta tai vaikkapa saksanpähkinöitä voi saada kympinkin kilo. MAntelit taisivat olla suunnileen 12 kilo myös.
1 avocado viikossa tai 2 viikossa takaa hyvan ruuansulatuksen, hyvan ihon ja kauniit hyvinvoivat hiukset.
-kookosöljy
-maca-jauhe
-raakakaakao
-goji-marjat
Itse nautin paljon kaikkia suomalaisia marjoja. Ovat vitamiini- ja hivenainepommeja.