Yli(?)varovaisuutta vauvan kiinteiden ruokien aloittelussa?
Oletteko aloitelleet viisi päivää kerrallaan uudella maulla? Ja esim. jos nyt kokeilette puuroa, kahden viikon päästä voi kokeilla lihaa... siitä kahden viikon päästä kalaa jnejne?
Ollaankohan muualla maailmassa näin varovaisia/ järjestelmällisiä ruokailun aloittamisessa?
Ja missäs ne maailman allergisimmat lapset asustikaan??
Kommentit (15)
ja kiinteitä on syöty kuukauden verran. Mä en ole tosiaankaan pitänyt mitään kiirettä uusien makujen kanssa. Mieluummin haluan että vauva syö kunnolla sitä mitä syö, kuin että joka välissä saa "opettaa" syömistä uudelleen ja uudelleen. Meillä syödään vain peruna-porkkana -sosetta sekä kasvissosetta jossa edellisten lisäksi on maissia. En edes meinaa tarjota peruna-kaali -soseita erikseen, haisevat minusta niin pahalle etten itsekään niitä söisi. Eri asia sitten laittaa kaalia muun ruuan joukkoon.
Puuroja voisin kohta aloittaa iltaisin.
se lapsestakin kiinni! Joidenkin kanssa on helpompi aloittaa ja joillekin lapsille ei meinaa maistua millään. Ihan omaan tahtiin kannattaa mennä niin kuin on itse suunnitellut. Lapsista on moneksi niin kuin meista aikuisistakin.
Olis vielä mielenkiintoista kuulla, jos joillain on ilmennyt allergisia reaktioita tietyn ruuan jälkeen, eikös luulisi sen parissa päivässä jo huomaavan?
Se on totta, että toisille lapsille menee varmasti helpommin ylipäätään kiinteä ja sitten uudet maut. Meillä tuntuu, että voisi kokeilla vähän nopeampaa tahtia ja alkaa sekoittelemaan erilaisia yhdistelmiä. Aloitettiin 4,5kk maistelut, nyt 5kk ja neljää kasvista ja kahta hedelmää ollaan maistettu tähän mennessä.
Olis vielä mielenkiintoista kuulla, jos joillain on ilmennyt allergisia reaktioita tietyn ruuan jälkeen, eikös luulisi sen parissa päivässä jo huomaavan?
ei reaktiot ainakaan ilmenneet parissa päivässä. Joistakin ruoka-aineista (esim. omena, parsakaali) alkoi tulla ihottumaa, jos lapsi oli saanut niitä esim. viikon ajan joka päivä.
eri ruokia. En ymmärrä. Itse pidin puuron ja lihan välillä useammankin viikon väliä. Puurojakin on niitä monta ei vaihtoehtoa että ihan rauhassa ajan kanssa niihin tutustuttiin.
Esikoisella oli todettu monia ruoka-allergioita jo ennen kiinteiden aloittamista ja se ei rohkaissut hötkyilemään. Tälläkin hitaalla tahdilla oli välistä vaikea selvittää mistä ruoka-aineesta oireet tuli. Kalaa ei ole kotona kokeiltu vieläkään ja lapsi on nyt seitsemän ;)
Nuorempien kanssa sitten vähän reippaammin uskalsin kokeilla kun tokalle sopi melkein kaikki ja nuorimmaiselle kaikki. Joskus mentiin elämä risaseksi ja aloitettiin uusi sose jossa oli kahta tai kolmea uutta makua kerralla.
Ei kai sillä kokeilutahdilla mitään väliä olekaan silloin kun vauva syö kaikkea hyvällä halulla eikä oireile mistään mutta jos oireita on niin salapoliisityö on huomattavasti helpompaa kun mahdollisten syyllisten valikoima on rajallinen.
Suomessa ollaan ihan liian varovaisia noiden ruokien suhteen...ihan vaan varmuuden vuoksi jopa jätetään antamatta tiettyjä ruokia vauvalle vaikka suositusten mukaan sais antaa...sitten myöhemmin ihmetellään kun lapsi on nirso eikä tykkää uusista makuelämyksistä.
pahimmista jo ennen syömistä kun sai sitä iholle, mutta sitten oli suolireaktioita jotka tuli muutaman päivän viiveellä ja jotkut ruoka-aineet osoittautui sopimattomaksi vasta sitten kun annokset oli tarpeeksi suuria tai pahensi ihottumaa pikkuhiljaa tai sopi ensin vähän aikaa ja allergisoitui sitten vasta.
Esikoisella oli todettu monia ruoka-allergioita jo ennen kiinteiden aloittamista ja se ei rohkaissut hötkyilemään. Tälläkin hitaalla tahdilla oli välistä vaikea selvittää mistä ruoka-aineesta oireet tuli. Kalaa ei ole kotona kokeiltu vieläkään ja lapsi on nyt seitsemän ;)
ei ole ilmennyt vielä mitään vaivoja, lapsi tuskin on ainakaan moniallerginen. Joten ei tuolla hitaasti kokeilemalla silloin ole niin hirveästi enää väliä.
Ja kyllähän sitä luulisi parissa päivässä oireiden tulevan, mutta kun eivät tule. Joillakin oireet ovat tulleet vasta parin viikon kuluttua.
t. allergisen äiti, joka on todella onnellinen, että tuli aloittaneeksi varovasti.
ollut noin "varovainen", muutama eka ruoka (peruna, porkkana, maissi) kokeiltiin noin, sitten pari uutta vihannesta/hedelmää viikossa. Enää ei maistella hedelmiä erikseen, ostan valmiit sekoitukset.
Lihaa meidän alle 6kk ei vielä syö, koska imetän ja sen vuoksi ei tarvi lihaa vielä. Puurot aloitettiin 5kk hirssipuurolla.
Paria ensimmäistä makua maisteltiin viikko ihan siitä syystä, että harjoiteltiin ylipäätänsä syömään jotakin lusikasta, eikä aina pullosta.
Mielestäni ei ole mitään kiirettä tutustua uusiin ruokiin, ja kannattaa aina edetä lapsen ehdoilla.
Itse olen kuitenkin tuon rauhallisen aloituksen jälkeen lisännyt ruokavalioon 2-3 uutta makua viikottain siitä syystä, että alipainoinen lapsemme on 5 kuisesta alkaen syönyt 8 kuisen ruokatahdilla (5 kiinteää ateriaa/per päivä) ja mauilla (kaikki lihat ja viljat olivat mukana jo 6 kk iässä), joten olen halunnut saada hänelle mahdollisimman paljon vaihtelua makuelämyksiin. Itse olen todella allerginen lähes kaikille juureksille ja hedelmille (käsittelemättömänä), lapsella ei ole tälläkään "tehosyötöllä" ilmennyt ilmennyt mitään allergioita.
Vauvan posket saattaa alkaa punoittamaan ruuan jälkeen, mutta aina ei ole kyse allergiasta! Useat äidit pyyhkäisee vauvan naaman puhtaaksi kosteuspyyhkeellä, jonka takia se naama sitten punoittaa. Itsekin lankesin tähän esikoisen kohdalla...
Ja en ole ollut varovainen...
Heti ekalla viikolla maisteltiin perunaa, porkkanaa, parsa- ja kukkakaalia, omenaa, banaania, puolukkaa, puuroa, maissinaksuja, viinirypälettä, luumua... pari päivää sitten jauhelihaa ja tomaattia.
Hyvin maistuu, varsinkin banaani :) Ei ole tullut mitään allergisia reaktioita.
meni niin, että uusi ruoka-aine viikon välein.
Sitten saatoin ottaa kaksikin viikossa.
Hyvä jos pari-kolme päivää on yhtä lajia kokeiltu :) Ja esikoinen sai ekana soseena päärynäsosetta ja seuraavat peruna-porkkanaa. Iik! Ei ole allergioita kellään :)