mitä mä laittaisin suuhuni, kun tekee mieli karkkia?
Kommentit (16)
Aluksi oli vaikeeta kun oon sellanen herkkuperse ollut aina. Mutta ihme ja kumma ei oo karkkeja tehy mieli kun aloin syömään hiukan enemmän rasvaa, siis oliiviöljyä lurauttelin salaatteihin ja aamiaiseksi turkkilaista jugurttia jossa hiukan smetanaa ja marjoja. Jos oikein hirvee himo tulee, niin pari palaa tummaa suklaata (yli 80%) siinä ei pahemmin oo hiilareita, mut sisältää hyviä rasvoja niin vie kyl himot pitkälle pois :)
Ei yksi karkki tee sinusta lihavaa eikä luonteetontakaan.
Mutta jos haluat mieluummin jotakin muuta makeaa, pakasta banaaniviipaleita ja napostele niitä. Jos et ole kotona, ksylitolipurkka on hyvä, samoin kuivatut hedelmät.
mutta niissä on niin paljon energiaa, että laihduttajalle ne eivät sovi sen enempää kuin karkkikaan. Tosin niistä saa hyviä aineita toisin kuin karkista, joka on ihan turhaa.
esim aprikoosit on hyviä. Ei niitäkään voi kamalasti syödä, mutta on ne musta parempi vaihtoehto kuin karkit tai suklaa.
Salmiakkia.
Marjoja, marja- tai hedelmäsalaattia
Pähkinät ja rusinat (niissäkin tosin kaloreita, joten ei kannata kauheasti syödä)
Ihan pieni suklaapatukka, mulle riittää nykyään makeanhimoon esim yksi pätkis tai da capo, sen voi lahduttajakin joskus syödä.
Omena tai porkkana
Riisikakku
granaattiomena tai passionhedelmä.
Porkkanat, (tavalliset) omenat tai marjat eivät auta ollenkaan, sillä kaipaan enemmän makua, makeutta ja kirpeyttä.
Sekin toimii jos puristaa sitruunan mehun hedelmälohkojen (omena, päärynä, banaani...) päälle.
nykyään on esim niitä tosi hyvänmakuisia jenkki-purkkia, lakritsi-vadelma ja lakritsi-sitruuna, ihan kuin karkkia söis!
Itse pääsin pahimmasta napostelunhimostani syömällä porkkanaa. Napostelu taisi enemmän olla tapa. Nykyään riittää yksi pitkäkestoinen karkki (esim. Marianne tai Werther's original), joka vie makeanhimon kerralla. Pehmeät ja pureskeltavat on pahimpia, niiden syöminen on vaikea lopettaa.