Perhepäivähoitajan vaitiolovelvollisuudesta
Mua kummastuttaa se, että hoitolasten nimiä ei saa kertoa. Naapurissamme asuu perhepäivähoitaja ja ulkoillessamme menee tosi hankalaksi, kun ei voi kutsua lapsia nimellä.
Esim. puistossa ei voi kutsua lasta nimellä, ettei kukaan vaan kuule. Onko tämä ihan yleistä? Vai onko tämä hoitaja ymmärtänyt asian väärin?
Sen ymmärrän, ettei sukunimeä kerrota, mutta normaalia kanssakäymistä helpottaa kummasti, jos tietää etunimen.
Kommentit (17)
Varmasti on hoitaja ottanut niin kirjaimellisesti säännöt, ettei mitään saa kertoa.
Ap
Eihän nyt missään ole kielletty kutsumasta lasta omalla etunimellä! Älyttömän kuuloista!!! Toivottavasti kyseisellä perhepäivähoitajalla on kaikki kotona kuitenkin muuten.
Miten ihmeessä se edes liikkuu hoidokkien kanssa mihinkään, miten se kutsuu lapsia/kertoo asioita/pyytää tulemaan luokseen jne, jos ei voi nimiä sanoa.
Tietysti etunimeä saa käyttää niin, että se muutkin kuulee :D
Ja iänkin voi sanoa, ei sekään minusta ole liikaa paljastettu.
Mitään kodin asioita, lapsen henkilökohtaisia asioita jne ei saa kertoa, mutta pakkohan etunimeä on käyttää, ja saa käyttää!
Pph minäkin.
jotta kukaan ei ihmettele miksi kesken päivän pyörin vauvapalstalla, niin minulla on vapaapäivä.
ylempi pph :D
Ei taida kyseinen pph olla ihan sieltä älykkäimmästä päästä?
ettei vain toiset lapset saisi tietää ja sitä kautta heidän perheet.
Täällä meidän kunnassa on ainekin nimenomaan painotettu ettei lasten nimiä (edes etunimiä saa kertoa ulkopuolisille). Eli ei se pph välttämättä väärin ole ymmärtänyt. Itse pyydän aina vanhemmilta luvan nimen kertomiseen naapureille yms. Ulkoilu tovereille.
Mistä toi johtuu, että etunimiä ei saa kertoa?
Täällä myös lapsen iän kertomiseen tarvitaan lupa vanhemmilta. Nämä ohjeet on annettu suullisesti ja kirjallisesti jokaiselle kunnassa toimivalle pph:lle.
leikkipuistossa ja kuka tahansa voi nähdä niiden kasvot lupaa kysymättä? Pitäisikö perhepäivähoidossa siirtyä MJ-tyyliseen lasten naamiointiin?
Entä millainen rangaistus on tulossa vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta kaikille niille päiväkodeille joiden eteisessä on nimikoidut lokerot? Meidänkin lasten tarhan tuulikaapissa roikkuu pyykkipoikia joissa lukee lasten nimet, ja kuka vaan voi mennä vaikka tarhapäivän jälkeen taskulampun kanssa lukemaan minkänimisiä lapsia tässä tarhassa on.
Kyllä lasten etunimet saa sanoa ja iänkin. Kyllä ne isommat kaverit pitää huolen kavereiden nimen kertomisesta ;) Aika pienestä lapsi tietää oman sukunimensäkin ja kertoo se hoitokavereille jolloin sen tietää jo moni "ulkopuolinen"
Jokaisen hoitajan mentävä oman kunnan ohjeiden mukaan. Eikä tuo varmasti liian iso vaiva ole kenellekkään pyytää vanhemmilta jo etukäteen lupa nimen kertomiseen.
yksityisyyden suojaan vedoten lapseni etunimen käyttämisen julkisesti ryhmässä? Nyt nimi on kaikkien tiedossa, seinällä on oikein kuva ja etunimi, jotta kaikki varmasti tuntee.
Voisikohan ne koodata lapset joillain numeroilla, niin kaikki olisivat anonyymejä? Oppisikohan lapset, että kun huudetaan 56485, tarkoitetaan juuri minua?
nimen ja päivämäärän kera. Ei riitä että nimi on kaikkien tiedossa, kaikki näkee senkin miten lapsi osaa piirtää ja milloin lapsi on ollut hoidossa.
Siellä usein oikein huudetaan alussa kaikkien nimet ja pakko on ilmoittautua ja antaa kaikkien kuulla nimensä!
Mulla on työpaikallakin nimi intrassa oikein kuvan kera, kaikki talon 500 työntekijäää tietää mun nimen? Kukaan ei ole pyytänyt tähän mun lupaa. Kaikkiin raportteihinkin pitää laittaa nimi alle. Sähköpostiakaan ei voi lähettää nimettömänä. Miten säilyttäisin yksityisyyteni?
Kyllä lasta voi etunimellä kutsua muiden kuullen :)
Vaitiolovelvollisuus koskee esim. lapsen sairauksia, perheen asioita, vanhempien työtä/elämän tilannetta jne.