Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Voimakas" huulijänne?

Vierailija
19.01.2010 |

Onko kenenkään lapsella ollut?

Lapseni, nyt tasan 5v., suuhygienistikäynnillä oli puhetta hänen todella alas kiinnittyvästä huulijänteestä. Etuhampaiden välissä on parin mm rako.

Suugienisti puhui leikkauksesta ja aloin vasta nyt miettimään asiaa todenteolla.

Onko siis todennäköistä, että tuo aiheuttaa raon myös pysyvien hampaiden väliin?

Millainen toimenpide se leikkaus on?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei taas näitä juttuja,operaatio on tosi pieni, ei pidä puhua edes leikkauksesta,puhun itse että huuli tai kielijänne nipsastaan..Harmi kun jossain sairaaloissa vastasyntyneiltä jotkut lääkärit tarkastavat kielujäbteen kireyden heti syn.sairaalassa,niin ei ainakaan sen takia jää imetys onnistumatta,ja toimenpiteenä siellä jo nipsastaan kielijänne..ja huulijänne on persoonallinen mielestäni, jos jollekin.ulkonäkö kompleksi,niin voidaan nipsastaa jo nuorena

Vierailija
22/25 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamala muisto. Rako ei häirinnyt minua, mutta jänne leikattiin ollessani 12. Täytyy kyllä myöntää, että nykyään olen sitä mieltä, että etuhampaat ilman rakoa ovat nätimmät (olen 33).

Pelkäsin lapsena kuollakseni piikkejä, ja kun kamalan itkemisen ja taistelun jälkeen saivat laitettua sen kammoamani puudutuspiikin, niitä tulikin kuusi peräkkäin eri puolille jännettä. Muistan, että ruisku oli kuin suoraan kauhuleffasta, metallinen, sellainen missä on renkaat sormille, järkyttävän iso (ainakin pitkä) neula. Leikkauksen suorittanut henkilökunta ei ollut erityisen empaattista (mukana ollut isäni oli samaa mieltä).

Nykyään en muuten pelkää piikkejä, mutta kärsin sellaisesta hammaslääkärikammosta, etten ole aikuisena ikinä mennyt vapaaehtoisesti hammaslääkäriin. Viimeksi monta vuotta sitten äiti varasi ajan reikien paikkaukseen, tarkastuksessa en käy ikinä ja ahdistaa kamalasti, kun äiti yrittää ottaa asian puheeksi (etenkin nyt kun olen raskaana).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
06.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselta leikattiin huulijänne, kun hän oli 6v. Ei ollut ihan niin pieni toimenpide kuin annettiin ymmärtää, mutta ehdottomasti kannatti. Nyt ikää tytöllä 17v ja oikomishoidon jälkeen kauniit hampaat.

Itse olen koko ikäni kärsinyt vahvasta avopurennasta. Kaikkien muiden hampaat oiottiin, minun ei. Ilmeisesti siksi, että olin jo tuolloin 70-luvun lopulla hammashoidolle liian vaativa tapaus :( Ja äitini mielestä edelleen hampaani ovat persoonalliset! Ja miten paljon niiden takia on kiusattu! Omalle lapselle en samaa halunnut.

Vierailija
24/25 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans toi huulijänne, voiskohan sitä leikkauttaa 15-vuotiaana?? Oon kuullut että jotkut on sen leikkauttanut joskus 30 vuotiaina... Onko kellään kokemusta että olis teini-iässä leikattu??

Ja tiedän että keskustelu on aika vanha : -D

Vierailija
25/25 |
25.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilainen kirjoitti:

Voi ei taas näitä juttuja,operaatio on tosi pieni, ei pidä puhua edes leikkauksesta,puhun itse että huuli tai kielijänne nipsastaan..Harmi kun jossain sairaaloissa vastasyntyneiltä jotkut lääkärit tarkastavat kielujäbteen kireyden heti syn.sairaalassa,niin ei ainakaan sen takia jää imetys onnistumatta,ja toimenpiteenä siellä jo nipsastaan kielijänne..ja huulijänne on persoonallinen mielestäni, jos jollekin.ulkonäkö kompleksi,niin voidaan nipsastaa jo nuorena

Ilmeisesti oot jonkin alan ammattilainen, vai?

Meidän tytöllä, 15, kohta hammaslääkäriaika ja haluaisi kysyä tuosta jänteen nipsaisusta, voiko siitä ihan vaan kysyä suuhygienistiltä vai pitääkö varata joku erikoisaika? ja voiko sen suorittaa 15 vuotiaalle ja onko kallista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi