Mitäs tykkäisit jos lapsesi mummo antaisi lapsellesi luunappeja?
Ja pitäisi sitä normaalina kurittoman ja villin poikalapsen kasvatuskeinona?
Kommentit (21)
niin ei näe enää koskaan lapsenlastaan.
villin lapsen kasvatuskeino. Äiti käyttää lisäksi myös tukkapöllyä kasvattamiseen.
Isäni oli joskus uhkaillut lapsia luunapeilla ja se touhu loppui lyhyeen.
Äitini tai anoppini ei koskaan tekisi niin. Eikä ehkä isänikään olisi uhkaustaan toteuttanut, mutta en siedä edes uhkailua tuollaisella.
No, jospa isä ei pidä sitä hyvänä keinona ja kantaa perheen päänä kortensa kekoon ja laittaa naiset nurkkaan häpeämään.
Ja sitten ihmettelevät molemmat että miksi lapsi ei usko yhtään mitään ja 3v lapsella on muka sanottu olevan ADHD kun kapinoi liiallista kuria vastaan.
miten joku voi antaa lapselle luunappeja tai tukkapöllyä? Se on oksettavaa käytöstä ja osoittaa, että ette osaa kasvattaa yhtään. En haluaisi koskaan olla missään tekemisissä teidän tai lastenne kanssa.
ei tapaisi laspsenlastaan.Saattasin antaa mummolle luunapin lähtiessäni.
vielä nähdä lasta niin ei anna enää yhtäkään luunappia KOSKAAN...tukistelu ja luunappien jakelu on väkivaltaa ja kielletään ihan rikoslaissakin!
ja huudattaa 2 vuotiasta jonkin asian kieltämällä. Kun tähän menee väliin mummo tulee väliin että kyllä ääntä mahtuu, pitää totutella sietämään. Toisella puolisosta meinaa mennä hermo toisen ollessa äitinsä edessä nöyränä.
koko loppuelämänsä! Ja itseasiassa olen pitänytkin. Ja VAIN läpsimisestä. Läppäisin mun 11kk vanhaa esikoista käsille, kun lapsi oli menossa kukkapurkille. Mummo sai minulta heti tulikiven katkuisen palautteen. Hetken siinä riideltiin ja huudettiin puolin ja toisin, purin kaikki lapsuuden traumat saman tien :D Mutta eipähän ole sen jälkeen läpsinyt kertaakaan, vaikka on ollut usein hoitamassa minun nyt kolmea lasta.
ja sanoin vaan rauhanomasesti jotain että ei ne oo tottunu tms. Eikä sitä oo tainnu kun sen kerran sattuakaan, huomashan mummokin että se keino ei oo oikein tuttu kun lapsi jäi monttu auki tuijottaan luunapin antajaa.
Itse sain lapsena luunappeja ja tukistettiin ja sainpa vielä piiskaakin. Ei oo jääny traumoja enkä tunne mitään katkeruutta vanhempiani kohtaan siitä. Mut noita omia ei oo tullu juuri ruumiillisesti kuritettua.
sanut pienenä luunapin, tai tukistelun?
meillä äiti uhkaili, että jos ei ole kunnolla, nippaa kohta. ajattelin aina ettei se satu mutta on noloa.
miten joku voi antaa lapselle luunappeja tai tukkapöllyä? Se on oksettavaa käytöstä ja osoittaa, että ette osaa kasvattaa yhtään. En haluaisi koskaan olla missään tekemisissä teidän tai lastenne kanssa.
Joko on tullut 15 vuotta täyteen?
Siis haloo - meidän lapsuudessamme luunapit ovat olleet ihan yleinen kasvatuskeino niilläkin vanhemmilla, jotka eivät hyväksyneet mitään muuta väkivaltaa. Eikä luunappia voi kyllä hakkaamiseen tai hiuksista raahaamiseen verratakaan.
Vai kokeeko joku teistä todellakin menneensä piloille luunappien takia? :o
Jos meillä mummo nippaisi lapsia, niin sanoisin ihan rauhallisesti etten halua heihin käytettävän mitään fyysistä kuritusta. Uskon kyllä, että viesti menisi kummalla tahansa mummolla saman tien jakeluun.
tai on turha pitää meihin enää yhteyttä!!!! PRKL!
jos ei siitä tajuais, niin saattaisin sitten antaa suullistakin palautetta.
Se, että jotain tehtiin "silloin ennenvanhaan" ei tarkoita, että se olisi jotenkin hyväksyttävää. Kipua sillä luunapillakin tuotetaan. Eikä kyllä meidän mummolla menisi heti jakeluun, olla tekemättä sitä mitä on "aina" lapsille tehty.
Se, että jotain tehtiin "silloin ennenvanhaan" ei tarkoita, että se olisi jotenkin hyväksyttävää.
Enemmän minä kilahtaisin, jos isovanhemmat kuljettaisivat lapsia autossa ilman turvaistuimia tai etenkin jos jättäisivät heidän ilman valvontaa jossain vaarallisessa tilanteessa.
18
EN TYKKÄISI.
Oli lapsi millainen vaan aina löytyy rauhanomaisia keinoja kasvattaa.Kokemusta on.