Ystäväni 2v kutsui somaliherraa gorillaksi kahvilassa.
Selitykseksi paljastui kuvakirja jota ovat yhdessä lukeneet äitinsä kanssa. Kirjassa on tumma gorilla ja muita eläimiä. Hieman nolostutti, kun huusi: "Gorilla, gorilla!" somaliherralle.
Kommentit (22)
Serkkuni tuolloin jotain 4v. totesi kun musta varmaan yliopistovaihtari tuli vastaan kadulla: "tossa menee se apinamies"
naapurin pikimustaa miestä, pelkäsi miestä kamalasti ja sanoi aina "koilla", onneksi mies ei varmasti ymmärtänyt mitä poika tarkoitti, vaikka vähän suomea puhuikin.
voin kuvitella kun äiti ja lapsi leijonahuppareissaan lähtenyt kahville ja avaraaluontoakin on katseltu "sillä silmällä"
moni varmasti ajatteli teidät rasisteiksi. ainakin minä olisin katsonut pahalla silmällä teitä.
Kato apina. Mun isä on kyllä opettanut mut aika rasistiseksi.
ja yleensä aika viattomia päätelmissään. Omani(2v) katsoi mustaa ihmistä ja sanoi suureen ääneen julkisessa kulkuneuvossa: pahasti kurassa
On kuultu pahempaakin. Toivottavasti arvon somaliherralta löytyi huumorintajua. Lapset möläyttelee mitä sattuu etenkin taaperot.
Eikö lapselle ole opetettu käytöstapoja?
Ei ulkopuolisille jutella, naureta tai kommentoida laisinkaan. Oma vikanne jos joku hullu suuttuu. Minä olen opettanut omille lapsille ettei tuntemattomille puhuta sanaakaan.
musta pää!! Kato äiti, tolla on musta pää! kun istuimme terveyskeskuksen odotustilassa ja sinne tuli tummaihoinen mies. Hän ei toivottavasti ymmärtänyt suomea eikä ainakaan reagoinut mitenkään mutta muita ihmisiä nauratti. Ja minun korvia kuumotti...
Sitä varmemmin mitä pienemmän ja sanavalmiimman lapsen kanssa on liikenteessä. Vähän isompana alkaa jo pikkuhiljaa mennä oppi perille; kaikkea ei aina tarvitse suureen ääneen ihmetellä.
Itse olen onneksi törmännyt vain huumorintajuisiin maahanmuuttajiin, mutta kyllähän nämä lasten lohkaisut tulevat niin sydämestä ja niin pohjattoman ihmettelevällä äänellä, että ei oikein voi suuttuakaan. Kyllä minuakin eräs pikkutyttö kaupassa kutsui kenguruksi kun kuopus oli kantoliinassa. Sitäpaitsi nämä tilanteet voi käyttää myös hyväksi ja vastata lapselle, vaikka että "niin maailmassa on eri värisiä ihmisiä" kuten itse tein kun esikoinen aikanaan kailotti kaupassa, että "äiti katso tuo on ihan musta!". Ja kun ekan kerran näki romaninaisen heimovaatteissa samainen neiti reilut 3 v sanoi, että "katso! Tuo on varmaan prinsessa kun se on niin kaunis". Siinä kyllä romaninainen vähän röyhisti rintaa.
joka vasta opettelee elämää. Kysymällä ja ihmettelemällähän ne lapset oppivat. Tässä tilanteessa itseäni olisi nolottanut, mutta olisin nätisti vain kertonut lapselle, että kyseessä ei todellakaan ole gorilla, vaan ihminen, jolla vaan on erivärinen iho kuin meillä. Muuten se on ihan samanlainen.
En ymmärrä, miksi 2-vuotias ei saisi ihmetellä asioite ääneen? Miten se muuten ikinä mitään oppii?
Eikö lapselle ole opetettu käytöstapoja?
Ei ulkopuolisille jutella, naureta tai kommentoida laisinkaan. Oma vikanne jos joku hullu suuttuu. Minä olen opettanut omille lapsille ettei tuntemattomille puhuta sanaakaan.
että miksi tuo kuski ei puhunut mitään (ei vastannut tervehdykseeni). Eikö se osaa puhua vai onko sen suu liimaantunut kiinni?
ja yleensä aika viattomia päätelmissään. Omani(2v) katsoi mustaa ihmistä ja sanoi suureen ääneen julkisessa kulkuneuvossa: pahasti kurassa
Yritin miettiä, olisiko meidän lapset sanpneet vastaavaa tummista ihmisistä. Olen kummallekin pienestä asti yrittänyt hokea tätä suvaitsevaisuutta. Eli että on erivärisiä ihmisiä, kaikki yhtä tärkeitä jne. Ja onneksi nykyään hoidossa ja kerhoissakin tapaavat eri värisiä ihmisiä. Toivottavasti kasvavat värisokeiksi siinä suhteessa.
Mutta ihania nuo lasten lausahdukset! Tämä oli ihan mahtava, pahasti kurassa :D
että miksi tuo kuski ei puhunut mitään (ei vastannut tervehdykseeni). Eikö se osaa puhua vai onko sen suu liimaantunut kiinni?
Eli kuuromykkä. Hänen kielensä ei ole kasvanut kohdussa. Hän ei puhu koskaan.
Eli kuuromykkä. Hänen kielensä ei ole kasvanut kohdussa. Hän ei puhu koskaan.
Kieli ei ole kasvanut mitä O_o???
siinä vaiheessa kun he omaksuvat aikuisten rasistisia sanoja ja puhetapoja on syytä katsoa peiliin :(
Kaikkialla Suomessakaan ei vieläkään törmää livenä maahanmuuttajiin tai muuten ulkomaalaisiin ihmisiin.
Oma esikoiseni joka oli paljon nähnyt erilaisuutta mm. vammaisten läheisten jne. kautta jo pienestä. Mietteliäänä kysyi kotona että miksi siellä Helsingissä oli bussikuskina ruotsalainen ihminen?
Minä sitä hieman ihmettelin että mistä hän voi päätellä että kuski oli ruotsalainen? "No kun sen kasvot oli ihan suklaanruskeat" Hän oli tavannut tummaihoisia ihmisiä vain Ruotsissa lomallamme.
burkaan pukeutunutta arabinaista ja alkoi huutaa "KUMMITUS, KUMMITUS, äiti ihkaoikea kummitus"!!!
kysyi kadulla somalialaisista naisista, ett " onks noi kummituksia?". Huivit ja kaavut niillä oli, ei burkhaa.
...ovat sanoneet n. 2-vuotiaina täysin tummaihoisia ihmisä apinoiksi. Onneksi tosin vain kotona tv:tä katsellessaan.
Aivan viattomia kommentteja. Eikä varmasti olla opetettu sanomaan tummaihoisia apinoiksi. Meillä päin vaan ei ole tullut vastaan täysin tummia ihmisiä. Kirjoista on katseltu apinoiden kuvia.
Ruskeaihoisissa (siis ei täysin musta, vaan ruskea iho) lapset eivät edes ole huomanneet mitään "kummallista". Eivät siis ole kiinnittäneet ihonväriin huomiota.
väärinkäsitys :) kuvakirjat ovat hieman epätarkkoja.