Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vauvansoseet kaupanhyllyltä vai itse tehtyinä?

Vierailija
18.01.2010 |

sanoivat neuvolassa on TIETYSTI teet soseet itse. kertokaahan minulle perusteluja asiaan, neuvolantäti vaan tapansa mukaan sönkötti jotain. :) voisin näin asiaan perehtymättä sanoa, että nimenomaan kaupansoseet olisi tehty kaikkien ravintosuosituksien mukaan. antakaahan perusteluja itse tehtyjen soseiden puolesta, ei kai ilman hyvää syytä kukaan niitä viitsi itse tehdä. ovatko kaupansoseet teollisen makusia? rahakysymyksen ymmärrän; varmasti tulee halvemmaksi kun tekee itse ison satsin ja pakastaa.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläkin asialla, kuten täysimetyksellä ja hoitoonviemisiälläkin arvioidaan, onko huono äiti.

Itse ostan soseet kaupasta. Ne on sopivan kokoisia ja niissä on seassa muutakin kuin pelkkää perunaa. Eikä ne purkit mitään kalliitta ole.

Vierailija
2/47 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jaksa kantaa vettä kaupasta.

ne olisivat jos ei niissä vettä olisi.

Ostatko muuten koskaan hedelmiä? Niissäkin on todella paljon vettä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niissä on seassa muutakin kuin pelkkää perunaa. Eikä ne purkit mitään kalliitta ole.

Katsoppa tarkemmin niitä purkkeja. Valmissoseissa käytetään loppujen lopuksi vain muutamaa kasvista ja vielä niitä halvimpia.

Toisekseen kaupan soseiden haju on aika hirveä, ei itse tekemällä sellaista hajua ruokiin onnistu saamaan vaikka samoista aineista tekisi.

Minä ostin kaupan soseista vain hedelmäsoseita puuroon sekoitettavaksi ja silti niitä purkkeja tuli aivan käsittämätön määrä, en uskalla edes kuvitella millaisista määristä puhuttaisiin jos kaikki soseet olisin ostanut valmiina, huh!

Vierailija
4/47 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli maustatteko ruuat vata jälkikäteen jotta vauvalle voi ottaa sivuun siitä? miten pakastatte? itse laitoin bona purkkiin ja kukkakaaliin tuli oiuto maku/haju,pistävä!! mitähän tein väärin? olivat pakasteessa viikon ja kylmässä sulamassa ja samana iltana olin antamassa kunnes haju pysäytti

Vierailija
5/47 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maustan tekovaiheessa. Teen satsin ruokaa jonka soseutan ja pakastan pieniin muovipurkkeihin. Lihat/kanat ja kalat pakastan jääpalamuotteihin ja jäädyttyä kippaan ne muovipussiin pakastimeen. Pussista saa kätevästi tarvittavan määrän kuutioita.

Kukkakaalista tulee aina pieni hajuhaitta :)

Vierailija
6/47 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan soseet on ihan helppo tehdä itse, en näe mitään syytä ostaa niitä kaupasta valmiina kun samalla vaivalla sen ruuan tekee vauvalle kuin itsellekin.

vauvalleni teen soseet ja pakastan ne jääpalamuoteissa, esim. porkkana, bataatti, kukkakaali, parsakaali, lihat yms...sitten kun on jäätyneet siirrän pakastepussiin ja sitten aterioita muokkailen ottamalla eripussista makuja. Alkuun tietysti pelkkiä makuja.

Peruna ei kestä yksinään pakastusta, mutta esim. porkkanan kanssa sekoitettuna rakenne ei kärsi.

Vierailija
7/47 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan pataan kasviksia ja lihaa pilkottuna, ehkä lisäksi vielä riisiä tai makaroonia. Vettä päälle, vähän mausteita ja uuniin. Kun on kypsää, kaadetaan vedet pois, muussataan perunasurvimella (lisätään vettä jos on kuivaa). Annetaan jäähtyä, laitetaan pieniin minigrip-pusseihin ja pakastetaan. Ei oo vaikeeta, ja vaihtelua saa ihan niin paljon kuin haluaa. Poika on 11kk, näin ollan tehty jo ½ vuotta. On helpompaa, halvempaa ja paremman makuista kuin kaupasta ostettuna. Aiemmin annettiin reissussa purkkiruokia, mutta niitä ei oikein maha kestänyt.

No joo, sen verran pitää tunnustaa että hedelmä- ja marjasoseet ostetaan kaupasta.

Vierailija
8/47 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva on nyt 8 kk, ja teen itse soseita joissa on mukana myös pastaa tai riisiä, lisäksi eri kasviksia ja lihaa/kalaa/kanaa. Mausteeksi mm. yrttejä, sitruunamehua tms. Pakastan ihan pakastusrasioihin tai pieniin tupperware-purkkeihin. Olen tehnyt soseita kaikille muksuille itse, mutta kaupan soseita käytän matkoilla ym. retkiolosuhteissa.

Marjat tarjoilen vauvalle yleensä kiisselin tai vispipuuron muodossa, näitä samoja syö koko perhe. Makeutuksena käytän hedelmäsokeria.

En tiedä onko sillä mitään väliä, tekeekö itse vai ostaako valmista. Teen itse siksi että näin vauva tottuu meidän perheen makumaailmaan, tiedän varmuudella mitä lapseni ruoka sisältää ja koska tykkään muutenkin ruuanlaitosta. Bonuksena vielä hinta, itse tehty on halvempaa. Ja se lasipurkkien määrä, vaikka meillä syödään purkkitavarana vain hedelmäsoseet on se purkkien määrä ihan tajuton... Mutta jos jonkun kerran pakastimesta on sapuskat loppu enkä jaksa keitellä mitään, menen suosiolla kauppaan ja ostan valmiita ruokia.

Vierailija
9/47 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruuaksi keitän kasviksia joita voi vauvalle antaa, niin kyllähän sitä yhden soseuttaa JA lisää nestettä mukaan!

Jos te ihmiset annatte perunan lapselle niin ettekö muka siihen lisää yhtään nestettä?

Samaahan täälä aina ihmetellään miksi lapsi kakoo omatekosta sosetta tai puuroa -jää jumiin kurkkuun.

Kyllä minä ainakin lisään nestettä vauvan ruokaan, reilulla kädellä.

Tärkkelys on yhtä kuin peruna/maissijauho.

Jos sillä nestettä suurustetaan niin antaa mennä.

Se vaikuttaa kivasti lähinnä rakenteeseen.

Tekeekö ihmiset itse hilloja tai muuta? Hillosokerilla paitsi parannetaan säilyvyyttä, myös vaikutetaan rakenteeseen, kokeilkaa huviksenne!!

Vierailija
10/47 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääpalakuutiorasiat ovat näppäriä aluksi. Voi laittaa kuutioihin aina eri kasvista ja sitten valita aina päivälle sopiva kombinaatio. Kun annoskoot suurenee pakastus on näppärä tehdä niihin pieniin minigrip-pusseihin. Jääpalakuutioihin voi vielä pakastaa jotain ylimääräistä, millä voi hakea vähän vaihtelua ruokiin.

Kun itse tekee tietää mitä tulee. Varsinkin alussa pidin tätä äärimmäisen tärkeänä. Pystyi totuttamaan lasta aina yhteen uuteen makuun kerralla ja samalla pystyi tarkkailemaan mahdollisia allergiareaktioita ja näinollen allergisoivan kasviksen tai aineen olisi välittömästi tunnistanut. (omalla lapsella ei ole allergioita).

Vois tämä yks antaa ravitsemusterapeutin nimen, kuka suosittelee moniallergikolle kaupan soseita? Miten muka nämä olisi puhtaampia, kun eivät pysty edes takaamaan mitä aineksia purkeissa on ("ruoka voi sisältää pieniä määriä kananmunaa" jne). Miten ruoan "puhtaus" liittyy allergiaan? Kotona tehdystä ruoasta saat tasan niin puhdasta, lisäaineetonta ja ravintorikasta, kun vaan itse haluat. Luomuaineksia käyttämällä poistat mahdolliset kasvien viljelyssä käytettyjen myrkkyjenkin vaikutuksen (ja veikkaisin silti tulevan halvemmaksi). Miksi marja- tai hedelmäsoseeseen pitäisi lisätä vielä c-vitamiinia, kun kuvittelisi marjoissa ja hedelmissä olevan sitä jo itsessään yllin kyllin?

Vierailija
11/47 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain iloa siitä, että lapsi on moniallergikko. Ei edes tarvitse pohtia tekeekö ruoat itse vai ostaako valmiita, kun ei ole vaihtoehtoa. Eipä tarvitse tästä ainakaan tuntea huonoa omaa tuntoa tai kinata kenenkään kanssa.

Vierailija
12/47 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pää leviää tässä muutenkin.

Vierailija
13/47 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hintasyistä teen itse ison osan ruokasoseista, toki valmisruokia käytän...kun eihän aina jaksa. Meitin vauvalle äitin soseet myös maistuivat alkuunsa paremmin ja pysyivät sisällä paremmin kuin kaupan jostain syystä...Mun mielestä on helppo pitää keittelypäiviä, jolloin keittelen vihanneksia, soseutan ja pakastan...sekä myös sitä lihaa. Mä olen laittanut kaikki erikseen pakkaseen...sitten otan mieleistä yhdistelmää sulatukseen.Ei vie kauaa aikaakaan touhu ja on mun mielestä sen väärtiä. Muksu oppi nopeesti jo karkeempaankin ruokaan kun ei oo saanu pelkkää sileetä kaupan ruokaa.

Vierailija
14/47 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

musta vauvan on ihan hyvä oppia syömään molempia, itsetehtyjä sekä kaupan soseita. Itse en ainakaan missään reissussa ole jaksanut alkaa soseita itse värkkäämään, vaan olen antanut purkkiruokaa (joka Suomessa on todella laadukasta). Ja kyllä annan useamman kerran viikossa purkkiruokaa ihan kotonakin.

Teet aivan kuten itse haluat, annat joko purkista, teet itse tai sitten annat sekä itsetehtyä, että kaupasta ostettua. Neuvolantädin puheet kannattaa ottaa nimenomaan neuvoina ja miettiä itse, haluaako kyseistä neuvoa noudattaa.

Vierailija
15/47 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jaksa kantaa vettä kaupasta.

Vierailija
16/47 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea ketjua, koska siellä on varmasti paljon pää punaisena kotisoseiden nimeen huutavia täydellisiä äitejä.

Juu, minä tein vauvalle itse paljon soseita, koska hyvän äidin kuuluu tehdä niin. Ehkä kompensoin sillä kertakäyttövaippojen käyttöä ( ;

Mutta ostin ja ostan (esim. hedelmäsoseita) 13 kuiselle vauvalleni purkkiruokaa kaupasta.

Jossain sanottiin, että vauva tottuu teolliseen makuun ja hänen on vaikeampi tottua "kotiruokaan" purkituksen jälkeen. Joku asiantuntija siis. MEne ja tiedä. Mun lapsi syö kaikkea mitä tarjotaan, oli se sitten purkkiruokaa lämmittämättömänä tahi minun omin pikku kätösin vääntämää mössöä ( :

Tee niin kuin itsestäsi hyvältä tuntuu!

Vierailija
17/47 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän itsekään syö eineksiä.

Tässä olisi hyviä vinkkejä niitä kaipaaville, jos ei tule mieleen muuta kuin muussata perunaa:

http://www.annabelkarmel.com/recipes

Kaikki Karmelin ohjeet eivät sovi suomalaisiin suosituksiin(soseisiin saattaa tulla esim lanttua tai pinaattia), mutta valinnanvaraa riittää.

Vierailija
18/47 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin paljon, että pojat syövät paljon monipuolisemmin kuin jos itse tekisin.

Vierailija
19/47 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viesteistä. sen verran hyviä perusteluja - ja vinkkejä!- sain itse tehtyjen soseiden puolesta etten ainakaan kokonaan kaupantarjontaan tyydy. mutta etunsa myös valmiissa soseissa. ja tää ei ollu provo vaan ensikertalainen täällä kyseli muiden äitien kokemuksia ja mielipiteitä! :)

Vierailija
20/47 |
18.01.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupan vauvanruuat eivät ole eineksiä vaan SÄILYKKEITÄ

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi