vauvan 8kk neuvolassa neukku alkoi puhua potasta ja että siihen totuttelua
voisi jo aloittaa,jos tietää koska vauva kakkaa,aina samaan aikaan päivästä (meillä aamupalan jälkeen yleensä) niin sitten silloin aamupalan jälkeen pitää potalla ja jos vaikka saalis tulisi. siis mitä hemmettiä?!? ei kyllä ihan menny mun jakeluun,ei tod oo ajankohtanen aihe alottaa mitään pottaan tutustumista kun laps ei itse vielä edes istu :D ja siis eihän se tajua mitään tollasesta eikä ole pidätys kykyä ja mikä tarve edes on?
ihmettelin vähän,muuten fiksu ja ihana neukku ollut mutta nyt ampui yli:DD
Kommentit (56)
aloitamaan pottailu reippaasti ennen kävelemään opettelua....
JA kyllä meidän 7 kuinen istuu tukevasti potalal ja on tehnyt siihen kaikki kakat siitä alkaen kun on kiinteitä saanut...
Kuka idiootti ei osaa pitää vauvaa kainalosita potalla kun näkee että se alkaa stiä paskaa siihen vaippaan ähisemään????
VAippa pois ja vauva potalle hyvä äiti.... Miksi haluat opettaa lapsesi laskemaan alleen vaikka et itse tee niin??
Otappa vähän selvää ka googletteleppa vaikka...
Mä olen nostanut lapsen potalle jo nuorempanakin (tai siis eihän se varsinaisesti aluksi siinä oikeastaan istunut), kun arvelin, että kakka voisi olla tulossa. Musta on ollut mukavampi siivota kakat potasta ja lapsikaan ei sotkeudu niin pahasti kakkaan. Eikä ole pahemmin haisevia kakkavaippoja, jos ajoitus onnistuu.
Aloitin potattamisen 6 kk ja 8-kuisesta eteenpäin teki kakat pottaan. Siis aina ruoan jälkeen laitoin hetkeksi potalle, näin oppi.
Helpotti huomattavasti pyykkäämistä (käytimme siis kestovaippoja).
Ei siis huono idea ollenkaan... kokeile.
musta vaan kuulostaa niin turhalta vielä tässä vaiheessa,ehkä sitten kun lapsi itse kävelee,siis kun jotain tajuaa. eiköhän se nyt ole ihan sama tekeekö vauva sen siihen vaippaan vai pottaan.en kuitenkaan voi kokoaikaa olla kyttäämässä kakkaako vauva vääntää,kun tekee sen pari kertaa päivässä. musta vaan siinä ei mitään järkeä:D vaippa kuitenkin oltava kun pissan kanssa ei myöskään pidätyskykyä..
Kannattaa aloittaa pottaharjoittelut ajoissa.
Sitten ihmetellään, kun lapsi on 2,5v ja ei suostu istumaan potalla, kun sitä yht'äkkiä silloin vaaditaan.
Eihän sen nyt tarvi tuossa iässä vielä montaa kertaa päivässä istua, mutta jos lapsellasi selvä kakkaamisrytmi, mikset antaisi häntä kakata pottaan? Onhan se paljon inhimillisempää kuin vaippaan kakkaaminen.
Sitten kun kakka tulee pottaa, hurraamiset päälle. Näin pikkuiselle jää hyvä mieli, ja muistaa, että potalla käynti on mukava juttu :)
tekee jo yhdet kakat ja/tai pissa päivässä pottaan. Kyllähän sitä jo lapsen ilmeestä näkee kun se kakka on tulossa, siihen vaan potalle. Ei tietoista kakkimista pottaan tietenkän ole mutta meillä lapsi nyt 10kk ja kyllä on jo kymmenet kakat ja pissat tehnyt pottaan.
Se oli sekunti ja kakka oli vaipassa.
varmasti eroja, toisista huomaa helpommin kuin toisista. Kuitenkin kun tuota "kyttäämistä" vähän aikaa oli tehnyt, sen alkoi tunnistamaan paremmin enkä enää kyttää ollenkaan, silti huomaan lähes aina, kun lapsi meinaa alkaa kakkaamaan.
Eli sinuna kokeilisin, varsinkin, jos kakkaaminen on säännöllistä, eli tapahtuu aina samaan aikaan. Eihän siinä ole silloin edes mitään kyttäämistä.
t. 2
on itsestään selvyys, sitä helpompaa se on..
mut jos ei istu ollenkaan muutenkaan niin, mites potalla?
http://www.voima.fi/content/view/full/611
Jos sinun vauvasi pissaa lirahtaa jatkuvasti vaippaan tipoittain sitämukaa kun sitä syntyy niin meneppä kiireesti lääkäriin vauvasi kanssa!
Vastasyntynyt ilmoittaa pissa-ja kakkahätänsä ihan samalla tavalla kuin nälkänsä ja väsymyksensäkin, sinä vain et sitä tunnista koska haluat että se vauvasi oppii tekmään asiansa omiin housuihinsa (vaippaansa)
Viimeistään 6kk mennessä vauva lakkaa ilmoittamasta hädästään koska siihen ei reagoida mitenkään ja laskee tyynenä allensa ilmeenkään värähtämättä koska tietää, että se on oikein ja toivottu tapa.
Sitten tämä vauvaparka täyttä 2v ja äiti tulee ihmeellisen näköisen vehkeen kera näytille ja heristää sormeaan: AIJAI ei saa pissata housuun vaan tähän vehkeeseen.....
Eipä ihme ei, että täällä ihmetellään kun ei ne vaan opi.....
T: 3 vauvaa 2 kuisesta asit potattanut.... En käsitä miksi sen vaipan käyttö estää sen potattamisen??
Miten vaikeaa voi olla iskeä se vauva siihen potalle aina vaipanvaihdon yhteydessä sekä ennen ja jälkeen unien ja ruokailuiden?
Kun lapsi ei vielä istunut potalla itse, kannattelin hieman kainaloista. Todennäköisesti tuossa iässä on kuitenkin sen verran jäntevä, ettei ihan kokonaan tarvitse kannatella enää.
t. 4 & 12
Mutta ei tuosta mun mielestä tarvii mitään paineita ottaa.
Meillä on istuttu potalla 1-vuotiaasta lähtien, mutta mitään sinne ei tullut (kuin kerran pari vahingossa) ennen kun lapsi tajusi pottailun idean n.1v10kk vanhana. Nyt reilu parivuotiaana opetellaan olemaan ilman vaippaa, ja sekin on alkanut vain siksi, kun vaippa oli yleensä kuiva (olin ajatellut, että kesällä sitten treenaillaan). Turha stressata asialla, ennen kun lapsi itse on potallakäymiseen valmis.
sinne 1,5 v ainakin kunnes aletaan pottailemaan,lapsen pidätys kyky kehittyy vasta lähempänä 2v...ja eiköhän se kiinnostus pottaa/pönttöön kasva tuossa vaiheessa kun näkee että muutkin käyvät pöntöllä ja osaa ilmaista koska pissa/kakka on tulossa. lapsen hoidossa on muutakin hektistä niin en kyllä jaksa alkaa pottailemaan noin pienen vauvan kanssa. miksi lapsesta pitää tehdä isompi kuin se on taikka kiirehtiä kasvua ja kehitystä. minusta alle 1v ei todellakaan tarvitse potalla käydä! -ap
voisi jo aloittaa,jos tietää koska vauva kakkaa,aina samaan aikaan päivästä (meillä aamupalan jälkeen yleensä) niin sitten silloin aamupalan jälkeen pitää potalla ja jos vaikka saalis tulisi. siis mitä hemmettiä?!? ei kyllä ihan menny mun jakeluun,ei tod oo ajankohtanen aihe alottaa mitään pottaan tutustumista kun laps ei itse vielä edes istu :D ja siis eihän se tajua mitään tollasesta eikä ole pidätys kykyä ja mikä tarve edes on? ihmettelin vähän,muuten fiksu ja ihana neukku ollut mutta nyt ampui yli:DD
on viivytella kaiken oppimisen kanssa viimeiseen tippaan asti ja sitten hampaita kiristellen ja kirkuen seka aiti etta lapsi yrittavat uutta hommaa.
Minun lapseni teki kakat pottaan 6kk. lahtien, ei tarvinnut haisevien vaippojen kanssa pelleilla.
pidä vaikka kouluun asti vaipoissa, ketä 1ikuttaa, mutta älä tule selittämään ettei vauva osaa pidättää kun et asiasta kerran mitään tiedä!
mun kokemus on taas se, että kun lapsi on isompi, niin uuden asian oppiminen on nopeaa. Konttaako/ryömiikö ne teidän puolivuotiaat vauvanne pottaa kohti, kun on hätä? Tuskin, vaan äiti huolehtii asiasta. Ekologisempaa tuo kyllä on, koska vaippajätettä tai -pyykkiä ei synny, siitä pisteet teille.
heti kun osasi istua itse (vajaa 6 kk) - miten niin 8 kk ei vielä osaa istua? Ja lapsi teki selvästi mieluummin kakat pottaan. Vähän vaihtelevasti jaksettiin istuttaa potalla (vähintään kerran päivässä kuitenkin) eikä siis otettu mitään paineita, mutta niin vaan poika alkoi olla kuiva heti 2 vuotta täytettyään. Eikä missään vaiheessa mitään "pottakammoa", josta usein kuulee puhuttavan...
Että pointti kai tässä on se, että tehdään siitä potasta jokapäiväinen juttu, niin kuivaksi oppiminen käy helpommin sitten kun lapsi on siihen muuten kypsä. Onhan se vähän outoa, että pari vuotta on pakko tehdä tarpeet vaippaan ja sitten yhtäkkiä pitäisikin oppia tekemään ne pottaan.
länsimaiset vaippafirmat suoltaa ulos mainostoimistoistaan...... JA joku vielä uskoo...
minulla kaksi poikaa, ja molempia olen laittanut potalle 6kk lähtien, eli kun ovat oppineet istumaan. Saman tien ovat ymmärtäneet mitä pitää tehdä ja siitä lähtien ovat tehneet kakan pottaan. Tai oikeastaan pönttöön, kun laitettiin suoraan siihen.
no, mä en kyllä pitäs kiirettä vielä. Kyllä jotkut vauvat toisaalta oppiikin, tai sit äiti oppii tunnistamaan koska kakka tulee. Vaippojahan siinä säästyy.
Mutta totuus on, että lähempänä 2 vuotta lapsi oppii potalle, jotkut vasta 3-vuotiaina. Jotkut oppii nuorempina. Siinä on iso vaihtelu. Äitinä tiedät asian parhaiten.