vauvan 8kk neuvolassa neukku alkoi puhua potasta ja että siihen totuttelua
voisi jo aloittaa,jos tietää koska vauva kakkaa,aina samaan aikaan päivästä (meillä aamupalan jälkeen yleensä) niin sitten silloin aamupalan jälkeen pitää potalla ja jos vaikka saalis tulisi. siis mitä hemmettiä?!? ei kyllä ihan menny mun jakeluun,ei tod oo ajankohtanen aihe alottaa mitään pottaan tutustumista kun laps ei itse vielä edes istu :D ja siis eihän se tajua mitään tollasesta eikä ole pidätys kykyä ja mikä tarve edes on?
ihmettelin vähän,muuten fiksu ja ihana neukku ollut mutta nyt ampui yli:DD
Kommentit (56)
ei osaa vielä istua,hän ei siis nouse itse istumaan,pysyy istumassa jos hänet laitan mutta kaatuu suht nopeasti ja kierrähtää mahalteen. eli ei osaa istua
että riippuu varmaan lapsen luonteesta, mutta voin vaan kuvitella millainen taistelu olisi ollut alkaa meidän poikaa potattamaan 1,5-2-vuotiaana. Kaikkeen uuteen tottuminen nimittäin kestää tässä tapauksessa KAUAN ja poika on ihan hirvittävän itsepäinen, eli voin vaan kuvitella kuinka monta kuukautta olisi mennyt, että olisin saanut lapsen edes istumaan sille potalle tuon ikäisenä... Joten todellakin voin taputella itseäni selkään, että lähdin tähän varhaiseen potattamiseen, niin hörhöilyä kuin se joistain näköjään on.
Miksi tästäkin asiasta täytyy tehdä näin suuri ongelma? Eli pottaäidit vastaan potattomat.
Itse ajattelen, että kukin tehköön niinkuin tykkää, mutta tokihan se on hyvä, että neuvolath kertoo eri toimintamalleista.
Ja se mitä tässäkin ketjussa jotkut puhuvat pidätyskyvystä, niin toki virtsan pidättämiskyky yleensä kehittyy myöhemmin, mutta ulostamista pystyy nuorempikin jo kontrolloimaan.
Meillä siis oppi 8 kk tekemään kakat pottaan ja ei puhettakaan että olisi suostunut niitä enää 1- vuotiaana vaippaan tekemään. Että mitäs tästä sitten sanotte?
Pissaamisen suhteen oppi kuivaksi 2-vuotiaana. Mitään kieltäytymisiä potalle menoon ei koskaan tullut, koska poika ei edes muista aikaa, ettei olisi siinä käynyt. Ja onhan se helppoa ja luontevaa istuttaa lapsi potalle kun itsekin käy vessassa.
Mutta jokainen tyylillään, hyvä, että on vaihtoehtoja, jokainen valitsee niistä mieluisimman :)
T: ex-kestoilijan äiti, joka nautti kun ei tarvinnut pyykätä kakkavaippoja kun pissavaipoissakin oli tarpeeksi...
sinun lapsellasi pidätyskykyä tuon kakka asian suhteenkaan oli,lapsi on tosiaan fysiologisesti valmis potalle 2v tienoilla.
neukuiksi on sanottu aina Neuvostoliittolaisia ja Neuvostoliittoa neukkulaksi - itänaapuri siis.
Huvittaa että tässä yhteydessä törmää sanaan neukku.
Toki tiedän Neuvostoliiton hajonneen jo vuosia sitten. Ikää mulla on yli 50.
Miten sitten selität seuraavan; oltiin reissussa,unohtui potta, lapsi panttasi koko päivän ja kun päästiin kotiin teki helpottuneena kakat pottaan.
Normaalisti teki siis tuohon aikaan joka päivä kakat kellon tarkkuudella lounaan ja päivällisen jälkeen.
Ja näitä reissuja kun osui useampia, niin ettei pottaa ollut mukana, koskaan ei tehnyt vaippaan.
ai niin, ja unohtui sanoa, että kakka oli ensimmäisten opittujen sanojen joukossa. Ja siis poika sanoi kakka ja vein potalle ja kakka tuli. Joka päivä.
Ja tämä tapahtui reilusti yli puoli vuotta ennen kuin oppi hallitsemaan rakkoansa (siis tämä ääneen pyytäminen).
Ja siis 1-vuotiaana ei enää kakkoja vaippaan tehnyt ja istutettiin potalle ainoastaan syömisen jälkeen. Muuten en potalle vielä tuossa vaiheessa vienyt. Ja aina se kakka sinne tuli.
Eli ei se suolen hallinta tuon ikäisellä nyt niin ihmeellistä ole.
Miten sitten selität seuraavan; oltiin reissussa,unohtui potta, lapsi panttasi koko päivän ja kun päästiin kotiin teki helpottuneena kakat pottaan.
Normaalisti teki siis tuohon aikaan joka päivä kakat kellon tarkkuudella lounaan ja päivällisen jälkeen.
Ja näitä reissuja kun osui useampia, niin ettei pottaa ollut mukana, koskaan ei tehnyt vaippaan.
En ollut tätä oikeastaan ajatellutkaan, mutta tajusin juuri, että meillä lapsi ei ole tehnyt kakkoja vieraassa paikassa vaippaan varmaan 8-9 kuukauden jälkeen tuskin kertaakaan. Nyt vasta tajusin, mutta jossain vaiheessa olen vain lopettanut edes epäilemästä, että lapsi voisi kakata muualla kuin kotona, ei tule edes tarkastettua vaippaa kylässä ollessa. Kotona siis kyllä kakkaa vaippaan, jos en ole ajoissa viemässä potalle. (Ei kakkaa tosin kylässä pottaankaan.)
t. 4
jotka menevät esim. pöydän alle kakkaamaan vaippaan. Eli suolen hallintaa. Pöydän alle tai vessaan, kyse on vaan paikasta ja siihen totuttamisesta.
sano vaan että sellaiseen kapistukseen vois alkaa totuttelemaan. Ei totuttelusta mitään haittaa varmaan ole.
esikoinen oppi pyytämään potalle/vessaan 1v10kk ikäisenä. Sen jälkeen ei pahemmin vaippoja tarvinnut.
Poika on 3,5v ja revin kohta reppuni sen kanssa, kun ei tunnu oppivan kuivaksi millään kepulikonstilla. (Pysyy kuivana jos muistaa/pystyy/jaksaa/onnistuu viemään vessaan tasaisin väliajoin, mutta ei osaa tai halua(?) itse edes puhua mistään vessa-asioista, eikä kai tajua edes milloin on hätä ja milloin ei. )
Molemmat "pottakoulutettu alun alkaen samoilla menetelmillä. (Pojalla tietty lisänä liuta kaikkia mahdollisia ja mahdottomia kikkakolmosia...) Mä en jaksa enää uskoa, että sillä pottakoulutuksella / pissatuksella tms. saataisiin aikaan sitä tahi tätä lapsen tahdissa oppia pidättämään tai ilmaisemaan hätäänsä... Uskon, että lapsilla on sisäsyntyinen tarve oppia kuivaksi - jossain vaiheessa. Oli niitä siihen "koulutettu" tai ei. Vaikka helpottaahan se tavallaan elämää, kun lapsi käy potalla kakalla tai pissalla, eikä tarvii vaippoja silleen vaihdella...
Potta kaivettiin esiin kun lapsi oli jotain puolitoistavuotias. 1v 9kk oli täysin päiväkuiva.
Olen täysin vakuuttunut että kuivaksioppimisessa on kyse kypsymisestä, ei ahkerasta harjoittelusta.
heti kun osasi istua itse (vajaa 6 kk) ...Vähän vaihtelevasti jaksettiin istuttaa potalla (vähintään kerran päivässä kuitenkin) eikä siis otettu mitään paineita, mutta niin vaan poika alkoi olla kuiva heti 2 vuotta täytettyään. .
kyttää sitä paskaa:)
Päivästä menee aika iso määrä siihen, että vauvaa istutetaan potalla. Mutta toisaalta, onhan se positiivista, että on jotain kehumista kahvipöydässä. Nämä paska-addiktit on juuri niitä, jotka tykkäävät kovaan ääneen selittää, että MEIDÄN VÄINÖ SE TEKI AAMULLA ISON KAKAN POTTAAN. Kamalasti kiinnostaakin kuunnella kahvipöydässä.
musta vaan kuulostaa niin turhalta vielä tässä vaiheessa,ehkä sitten kun lapsi itse kävelee,siis kun jotain tajuaa. eiköhän se nyt ole ihan sama tekeekö vauva sen siihen vaippaan vai pottaan.en kuitenkaan voi kokoaikaa olla kyttäämässä kakkaako vauva vääntää,kun tekee sen pari kertaa päivässä. musta vaan siinä ei mitään järkeä:D vaippa kuitenkin oltava kun pissan kanssa ei myöskään pidätyskykyä..
jotka hokee hsyteerisenä ja jopa karjuu itkuisen lapsen vieressä, että "KAKKAA NYT, KAKKAA, ANNA SEN KAKAN TULLA, KAKKAA NYT, ON SE KUMMA KUN SE KAKKA EI TULE, KAKKAA TAI ET PÄÄSE ULOS" Lapsi itkuisena yrittää pungertaa äidin mieliksi.
Moni ummetusongelma alkaa juuri tästä pakkopaskattamisesta.
ikinä ei ole ollut mitään pottaongelmia meidän kolmella 2 kuisesta potatetulla...... mutta jokaikisellä kaverilla on!!!
ja iha todella rauhallisia äitejä ovat jotka eivät ole lapselle mitään pahaa sanoneet pottailusta, mutta siltti se menee vaikeimman kautta, että lapsi on muuten kuiva, mutta pyytää vaippaa kakatakseen!!! tai yksi vetäytyy nurkan taakse ja äiti tiesi, että se meni kakalle vaippaansa... yksi menee verhon taakse paskalle jne jne...
eli todellakin se ongelma on siinä, että potatus aloitettu liian myöhään.... ei äitien asenteissa eikä liian aikaisessa potatuksessa....
Mikä siinä on ettei VOISI laittaa potalle jos nyt lapsi kakkaa aina aamupalan jälkeen?
Minusta tuo on ihan asiallinen ja hyvä VINKKI, ei tartte ottaa tapaa itselleen jos haluaa harrastaa kakkavaippoja!
Meillä on tehty niinkuin ap.ta neuvottiin, ei sillä että OPPII potalle ajoissa, vaan säästää yhden kakkavaipan.
Kyllähän sen maalaisjärkikin sanoo että ton ikänen pissaa ja kakkaa harvemmin, ja kun ajattelee että vaihtaa vaipan aamulla, syödään aamupala ja käydään potalla niin säästää yhden vaipan. Meillä on ollut se aamulla vaihdettu ihan käyttökelponen kun siihen ei lapsi pissaa ja kakkaa vaan tekee tarpeensa pottaan!
Mutta kuten sanoin: ei nämä ole neuvolasta mitään pakollisia sääntöjä, vaan ihan käytännän ohjeita joita ap.n kaltaset kiukuttelijat ei vaan käytä jos ei kiinnosta, seuraava äiti taas saattaa olla iloinen että saa tuollasen vinkin.
Pakko olla pallopää?
Tee niinkuin haluat, mutta älä oleta että kaikki tekee niinkuin sinä.
nekku on ihan sellanen lempi nimi neuvolatädille/neuvolalle,ei sen vakavempaa.neuvolatäti itse sanoo itseää neukuksi ja on suomalainen..oletko tosikko? me emme ala potalle vielä istuttamaan,potalle lapsi ehtii ja oppii myöhemminkin,ihan varmasti.se on vain vanhemmasta kiinni kuinka tehokkaasti ja palkitsevasti lasta potatetaab esim.1,5v -2v kieppeillä. minulla on muutakin tekemistä kuin paskaa vahdata,antaa vauvan olla vauva. ja meillä kyllä vaippa heti vaihdetaan kun kakka on tullut. en minä oleta että kaikki tekee niinkuin minä,ei ollut keskustelun tarkoitus. hämmästelin vain että näinkö aikaisin..meillä saapi vielä vaippaan rusauttaa,käytämme senkin ajan muutoin yhdessä oloon..
että teillä on seuraava neuvola vasta 1vuotiaana niin kyllä tässä on aika pitkä aika vielä siihen ja ihan kivahan se potta on jo kotiin ostaa vaikka sitä ei käyttäisi.
Ja jos joka kerran vaihdat vaipan kun lapsi on siihen kakannut niin mikset reagoisi ennen sitä kakkaa niin ei tarvisi vaippaa vaihtaa vai tykkäätkö siitä kun paskaa on kainaloihin asti.
Ja vauvan antamista olla vauva ei tarkoita sitä, että se tarvitsee opettaa laskemaan alleen. Kyllä luonto on ihan selkeät merkit antanut ihmislajille tässäkin asiassa...
Joo ja ei tarvitse vessatta, mutta tiedätpähän vaihtoehdon.
Ja neukku on neuvostoliittolainen ei neuvolantäti. Kyllä on hölmö neuvolantäti jos sanoo itteensä neukuksi.
paskaa ei ole kuin pieni kiinteä pallo,en syöttäisi sellaista joka saa mahan niin löysäksi että paskaa kainaloissa sti!=?! kamalaa..
kyllä moni lapsi oppii nopeastikkin kuivaksi,ilman että olisi jo 8kk iässä harjoittelu aloitettu. moni aloittaa 1,5-2 vuotiaana harjoittelun ja aikaa saattaa mennää viikko kaksi jos sitäkään...että silleen. Ja kyllähän sitä vaippajätettä tulee kuitenkin,vauva pissää vähintään kerran tunnissa ja siihen vaipaan kyllä kakkakin mahtuu. vai pissatatteko myös potalle? eikö tuo nyt ole jo vähän yli mennyttä hommaa..