vauvan 8kk neuvolassa neukku alkoi puhua potasta ja että siihen totuttelua
voisi jo aloittaa,jos tietää koska vauva kakkaa,aina samaan aikaan päivästä (meillä aamupalan jälkeen yleensä) niin sitten silloin aamupalan jälkeen pitää potalla ja jos vaikka saalis tulisi. siis mitä hemmettiä?!? ei kyllä ihan menny mun jakeluun,ei tod oo ajankohtanen aihe alottaa mitään pottaan tutustumista kun laps ei itse vielä edes istu :D ja siis eihän se tajua mitään tollasesta eikä ole pidätys kykyä ja mikä tarve edes on?
ihmettelin vähän,muuten fiksu ja ihana neukku ollut mutta nyt ampui yli:DD
Kommentit (56)
ja on keski ikäinen..ei kaikki olekkaan niin tosikkoja kuin te kärttyiset elämäänne tylsistyneet mammat jotka puuttuvat jokaiseen pieneenkin asiaan mikä ei eles ole olennaista,taidat itse olla joku vähä älyinen?!
Juu, ei hätää. Eikä tartekaan olla! :D
Puhetta oli että JOS lapsi kakkaa aamupalan jälkeen, niin VOI kerätä kipaleet pottaan.
Ap on joku heikkohermonen. :)
Itse kuulun joukkoon joka ottaa tollasen vinkin itselleen, joten jos antaisit "neukkusi" kertoa vinkkejään. Saattaa olla että seuraavan vinkin jonka saat, menee meillä turhana romukoppaan ja sinä pidät sitä kultaakin arvokkaampana.
Joko käsität?
Itselläni on kohta 4 alle kouluikästä ja ihan hyvin ehdin istuttaa 1- vuotta täyttänyttä potalle aamupalan jälkeen.
Jos sinä et, niin sinä et. Mitä sitten?
Ei se tee vinkistä yhtään huonompaa. Sinä nyt et kakata. Eikä maailma siihen kaadu.
Anna olla hyvä ihminen.
44
4kk on iiiiiso ero. ehkä 1v voisinkin potattaa mutta en vielä 8kk. turhaa ressata vauvaa ja itseään,juoksuttaa vauvaa potalle ja kaki kaki. neuvolan neuvot ovat aina vähän niin ja näin,suositukset muuttuvat jatkuvasti,esim ruokailun suhteen.
Ja kaikki (kolme) ovat olleet täysin kuivia 1,5 -vuotiaina. Hyvä aika aloittaa tuo neuvolatätisi ohjeistama, suosittelen kyllä. Ei yhtään liian aikaisin, päinvastoin.
kuivaksi,meni viikko. ei siihen mitään 6kk harjoittelu/tutustumisjaksoja tarvita.eikö teillä ole muuta tekemsitä?:_D
Lapset ovat erilaisia. Neuvolassa yritetään saada kaikki samaan muottiin, koska sitten ei tarvitse huomioida lasta yksilönä ja pääsevät näin helpommalla.
Niin ei suinkaan joka "neukku" tee. En ymmärrä, miksi jotkut pillastuvat asiasta tai perustelevat sen hömöksi väittämällä, että lapsi ei fysiologiansa vuoksi kykene säätelemään virtsaamista /ulostamista ennenkuin 1,5-2-vuotiaana. Kysehän on tarpeen tunnistamisesta, eikä sitä ole, jollei siihen harjaannu. Varhaisesta potattamisesta ei ole mitään haittaa, ellei siihen sisälly äidin vaatimuksia tuotoksesta. Useimmiten ei sisälly.
Meillä oli pottatuoli hoitalustan vieressä. Lapsi alustalle, vaippa pois, lapsi potalle istumaan, märkä vaippa pyykkikoriin ja kuiva esille, lapsi pois potalta, vaippa päälle. Valmis! Eipä tullut montaa liikettä lisää normaaliin vaipanvaihtoon.
Meillä molempia lapsia alettu istuttaa vaipanvaihdon yhteydessä potalle n. 6-8 kk iästä alkaen. Molemmat kakkasivat aina ruokailun jälkeen, eikä potan esilleottamisen jälkeen kakkavaippoja tullut kuin hyvin harvoin. Pissaki sinne monesti lirahti, joten oli hyvä nukkua sitten pitkät päiväunet kuivalla vaipalla!
Meillä myös 1,5 vuotias panttasi kakkaa koko viikonlopun yli, kun potta unohtui ottaa mukaan kyläreissulle. Eipä ole sen jälkeen unohtunut :).
jos lapsi ei tee siihen pottaan(tai no meillä käytetään pyttyä) mitään? Vaikka näkee että on hätä? Kuinka monta kertaa olen lapseni pytylle istuttanut kun alkaa ähistämään mutta se ähistely loppuu takuulla siihen! Ja kun lapsen ottaa pytyltä pois, on heti kakat vaipassa! Kertokaa mulle miten tän saa ratkaistua? Älkääkä sanoko että älä ota pois ennen kuin se kakka tulee mutta kun eihän sitä lasta voi montaa tuntia pytyllä istuttaa!
ja poika oli yö-ja päiväkuiva 1v8kk.
Aika helpolla pääsin.
Ja kaikki (kolme) ovat olleet täysin kuivia 1,5 -vuotiaina. Hyvä aika aloittaa tuo neuvolatätisi ohjeistama, suosittelen kyllä. Ei yhtään liian aikaisin, päinvastoin.
ylpeitä siitä kun olen alkanut potattaa IInaEericin jo 3 kuisesta ja se on kuiva alle 2 vuotiaana.
Hih, kun ne ei tajua, että vaikka ei potattaisi niin se on silti kuiva siinä iässä.
Ne on juuri niitä mammoja, joiden elämässä ei ole muuta kuin se vauvalla päteminen. Kun sillä ihan kicsejä saa kun mun vauva on pissannut siinä ja siinä iässä.
Osoittaa jotenkin hmmm....sitä, että ei ole aivoissa oikein kapasiteettia muuhun.
Kyllä ymmärrän, että jonku kouluttamattoman kotiäidin elämänsisällöksi tulee tuo pottailun vertailu. En voi muuten ymmärtää aikusilla naisilla.
Mutta siis siihen asiaan. Kun mun vauvat oli siinä iässä niin näitä vertailijamammoja oli munkin elämänpiirissä. Yleensä ne, jotka vaahtos, että mun vauva on kuiva nuorimpana, kärähti aina jossain vaiheessa siitä, että oikeasti sillä oli yövaippa vielä ja kyllä se päivälläkin kasteli housunsa useasti. Eli ei se penska mitään potalla osannut oikeasti käydä vaan se kasteli jos ei äiti istuttanut sitä sinne tai herättänyt yöllä pisulle. Näin jopa tapauksia, missä vauvaa istutetiin pottatuolissa illat kiinni ja katsotutetiin videoita.
Onhan se niin kuiva jos istuu pottatuolissa 2 tuntia telkkarin ääressä. Saattaahan se pissa tulla sinne pottaan.
Mun mielestä nää lasten alapään touhuilla kehuvat mammat on olleet jotenkin vaarallisen sairaita ja omituisen oloisia. Pitäis kai aikuisella naisella olla jotain muutakin sisältöä elämässään..kai....
omilla aikaansaannoksillaan lapsensa kuivaksi opettamisessa. Ap äimisteli neuvolan ohjeita, joissa JO 8kk:n ikäsistä voi käyttää potalla. Ja sitten monet kertoivat kokemuksiaan epäilijöille. Okei, joku voi päteä tällä(kin) asialla, mutta tämä keskustelu ei pääsääntöisesti vaikuta siltä. Tiedoksi sille, jonka mielestä alle 2-vuotiaana kuivaksi oppiminen on yleisintä niin eipä kyllä ole. Olen ollut pitkään töissä päiväkodissa ja alle 2-vuotias ilman vaippoja on ehdottomasti harvinaisempi kuin alle 2-v. kuivaksioppinut. Ja empiirinen aineistoni koostuu vuosien varrella tavatuista sadoista lapsista. Ja päinvastoin useimmiten kestovaippoja käyttävät perheet ovat aktiivisimipia, enkä sanoisi alheisen koulutustason olevan mitenkään yliedustettu näissä piireissä. Mutta toki tästäkin aiheesta saa aikaan riidan halutessaan.
ylpeitä siitä kun olen alkanut potattaa IInaEericin jo 3 kuisesta ja se on kuiva alle 2 vuotiaana.
Hih, kun ne ei tajua, että vaikka ei potattaisi niin se on silti kuiva siinä iässä.
Ne on juuri niitä mammoja, joiden elämässä ei ole muuta kuin se vauvalla päteminen. Kun sillä ihan kicsejä saa kun mun vauva on pissannut siinä ja siinä iässä.
Osoittaa jotenkin hmmm....sitä, että ei ole aivoissa oikein kapasiteettia muuhun.Kyllä ymmärrän, että jonku kouluttamattoman kotiäidin elämänsisällöksi tulee tuo pottailun vertailu. En voi muuten ymmärtää aikusilla naisilla.
Mutta siis siihen asiaan. Kun mun vauvat oli siinä iässä niin näitä vertailijamammoja oli munkin elämänpiirissä. Yleensä ne, jotka vaahtos, että mun vauva on kuiva nuorimpana, kärähti aina jossain vaiheessa siitä, että oikeasti sillä oli yövaippa vielä ja kyllä se päivälläkin kasteli housunsa useasti. Eli ei se penska mitään potalla osannut oikeasti käydä vaan se kasteli jos ei äiti istuttanut sitä sinne tai herättänyt yöllä pisulle. Näin jopa tapauksia, missä vauvaa istutetiin pottatuolissa illat kiinni ja katsotutetiin videoita.
Onhan se niin kuiva jos istuu pottatuolissa 2 tuntia telkkarin ääressä. Saattaahan se pissa tulla sinne pottaan.
Mun mielestä nää lasten alapään touhuilla kehuvat mammat on olleet jotenkin vaarallisen sairaita ja omituisen oloisia. Pitäis kai aikuisella naisella olla jotain muutakin sisältöä elämässään..kai....
2 vuotiaita jotka ei ole kuvia ja jotka ei suostu pottaan.
"Hih, kun ne ei tajua, että vaikka ei potattaisi niin se on silti kuiva siinä iässä."??
kyllä moni lapsi oppii nopeastikkin kuivaksi,ilman että olisi jo 8kk iässä harjoittelu aloitettu. moni aloittaa 1,5-2 vuotiaana harjoittelun ja aikaa saattaa mennää viikko kaksi jos sitäkään...että silleen. Ja kyllähän sitä vaippajätettä tulee kuitenkin,vauva pissää vähintään kerran tunnissa ja siihen vaipaan kyllä kakkakin mahtuu. vai pissatatteko myös potalle? eikö tuo nyt ole jo vähän yli mennyttä hommaa..
vähintään kertaa tunnissa. Kyllä meillä on kaikki kolme poikaa olleet 2-3 tuntia kerralla kuivia jo 1-vuotiaana.
Ja toi pidätyskyvyn synty 2-vuotiaana, älkää nyt ihan oikeasti jaksako naurattaa. Miten ihmeessä lapset on aiemmin, ja ympäri maailman vieläkin oppineet kuiviksi n. 1-vuotiaina? Miksei ne pissat ja kakat valu sinne vaippaan koko ajan, jos kerran ei ole olemassa mitään pidätyskykyä alle 2-vuotiaalla?
Mitähän pitäisi tehdä naapurin 1,5-vuotiaan kanssa, joka jätti vaipat just kokonaan pois, sekä päivällä että yöllä. Se ei raukka taida tietää, ettei osaa pidättää...
Hyvää on neuvolan täti ajatellut. Etkö itsekin tekisi kakan mielummin pottaan/pönttöön kuin housuusi? Meillä esikoinen kakkasi aina ruoan jälkeen ja heti kun oppi istumaan niin laitoin potalle. Ja siitä päivästä lähtien teki kakat pottaan. Pari viikkoa ja osasi sanoa "äh" kun kakattaa (hoin sitä potalla kun kakka tuli niin oppi yhdistämään). Kerran 8kk ikäisenä ravintolassa hän ilmoitti äh -kakattaa, en päässyt heti viemään ja kakki tuli vaippaan. Häntä oikein pudistutti ja meni kylmät väreet. Sen jälkeen kyllä aina vein ja pikaisesti, tuo kertoi paljon siitä miltä tuntui pistää pöksyyn.
Toista käytinkin heti vastasyntyneestä ja oli hienoa huomata miten 4kk ikäinen osaa tehdä pönttöön, heti kun sinne mentiin (istuin itse takana ja pitelin sylissä, oikein kätevä asento). ja se pissa/kakka tuli ihan heti, hommassa meni pari sekuntia.
Ei tämä tarkoita että vauva opetetaan kuivaksi, vaan että hänelle annetaan mahdollisuus tehdä tarpeet myös muualle kuin allensa.
Opeta ihmeessä nyt kakkaamaan pottaan, jos teilläkin on selvä rytmi. Älä aliarvioi lastasi, nuo ikärajajutut on vaippafirmojen tutkimuksia, jotka voin omienkin kokemusten perusteella kertoa olevan potaskaa.
Meidän molemmat pojat on olleet niin kovia menemään kun ovat jalat saaneet allensa, etten voi kuvitellakaan että 2 vuotiaana olisin ne voinut saada potalle istumaan, jos niitä ei olisi siihen opetettu.
-T-