Miksi lapsella on - päänsärkyä ja mahavaivaa aina loppuviikosta??
Voisiko se liittyä ekaluokkalaisella koulustressiin ja väsymykseen? Tytöllä on varmaan parin kuukauden ajan ollut loppuviikkoon ja ilta-aikaan painottuvaa huonoa oloa. Tyttö sanoo, että mahassa on huono olo, eli ilmeisesti lievää kipua ja etomista. Samaan aikaan päätä särkee ohimoiden seudulta.
Usein vaiva menee nopeasti ohi itsekseen tai yön yli nukkuessa. Pari kertaa olen antanut särkylääkettä päänsärkyyn. Tätä on siis 1-2 kertaa viikossa. Muina aikoina tyttö on ihan virkeä ja terve.
Onko kokemusta vastaavasta?
Kommentit (14)
Meillä kolmasluokkalaisella pojalla oli vastaavaa. Ensin selvitettiin että koulussa on kaikki ok, samoin säännöllinen vuorokausirytmi. Kun näissä ei ollut huomautettavaa, saimme lähetteen lastenpoliklinikalle ja pään magneettikuvaukseen. Oireet sopivat migreeniin.
Tutkimuksissa ei kuitenkaan mitään löytynyt ja oireet hävisivät vähitellen.
Ainakin oma migreenisärkyni on sellaista, etten voi tehdä muuta kuin maata pimeässä huoneessa tuntikausia. Tyttö kuitenkin pystyy yleensä jatkamaan normaaleja leikkejä ym. päänsärystä ja huonosta olosta huolimatta.
ap
Oireet voisi sopia koulun sisäilmaongelmiin.
Nukkuuko lapsi tarpeeksi viikolla? Pienet koululaiset tarvitsevat todella paljon unta!
oireilla. Siitä vähitellen muuttui ja nyt on ihan mahdoton ja pitelemätön tauti. Eipä siihen oikein auta muu, kuin antaa sitä lääkettä, jos kipu on niin kovaa ja antaa tytön itse tehda sitä, mikä hyvlät tuntuu, oli se sitten leikki tai lepo. Jos jatkuu pitkään, niin kannattaa luonnollisesti käydä lääkärissä.
että onko näkö tutkittu? Mulla lukion ekaluokalla alkoi olla päänsärkyjä iltaisin ja viikonloppua kohti ne vain pahenivat. Loppuviikosta oli muutenkin huono olo. Lopulta selvisi että minulla oli huonontunut näkö ja tietysti taululle tuijottelu sai aikaan tuon oireet. Sain silmälasit joiden vahvuus oli se kaikista pienin onko se nyt -0.25? Käytännössä näön huononemista ei huomannut mitenkään, ainoastaan ne helvetilliset päänsäryt oli vaivana.
Yhdellä silmällä katsoessa tyttö joutui hieman siristelemään (molemmissa silmissä sama), mutta yhtä aikaa katsoessa näki ihan hyvin. Terkan mielestä kokonaistilanne oli ok.
Tuota mahakipua/huonoa oloa vähän ihmettelen. Usein tyttö käy kakalla huonon olon päätteeksi ja se kuulemma auttaa. Mutta miten se päänsärky taas tähän liittyy?
ap
Mulla on kyllä itsellä joskus sitä, että mahaan sattuu ennen kakalla käymistä.
mulla meinaan huononi ala-asteella vuodessa näkö tosi paljon, ensin oli ihan normaali ja vuoden päästä sainkin lasit.
Yhdellä silmällä katsoessa tyttö joutui hieman siristelemään (molemmissa silmissä sama), mutta yhtä aikaa katsoessa näki ihan hyvin. Terkan mielestä kokonaistilanne oli ok.
Tuota mahakipua/huonoa oloa vähän ihmettelen. Usein tyttö käy kakalla huonon olon päätteeksi ja se kuulemma auttaa. Mutta miten se päänsärky taas tähän liittyy?
ap
Itse voin olla pystyssä ja tehdä normaaleja juttuja, vaikka ohimoita kivistää ja vatsassa etoo.. Ja migreeni siis on..
olla esim. purentavirhe ..onko käynyt milloin hammaslääkärissä? Ekaluokkalaisella tulee mieleen jännitys.Voi tulla ihan vatsa kipeäksi ja jännityksestä/ uusista asennoista/repun kantamisesta niska-hartiat jumissa---> päänsärky.
Mun tytöllä (on paljon nuorempi)tulee pelkäämisestä fyysisiä oireita.Sille tulee yht´äkkiä huono olo ja saattaa jopa pyörtyä, siis ihan vaan pelosta.
samat vaivat, liittyivät työpaikan sisäilmäongelmiin. jos sisäilma ja ilmastointi koulussa reistailee,tulee sellainen paineen tunne ohimoihin,se on kamalaa. minä vihdoin työpaikkaa ja ongelma selvisi sillä. jututa muita vanhempia samasta luokasta onko samoja särkyjä. ja jos helpottuu lomalla/viikonloppuisin,asia liittyy koulun ilmanvaihtoon ja huonoon ilmaan, liika hiilidioksidia kun happea ei tule luokkaan. ota asia esille!!!!
2 kertaa viikossa, ma ja to, mutta jumppasali pyyhittiin jollain nesteellä viikkosiivouksessa, joka on ennen torstain harjotuksia, muillakin oli oireita, kun tuli puheeksi vanhempien kanssa. Koko syksy tätä kesti.
samoja oireita - tosin en ole kiinnittänyt huomiota siihen, mihin aikaan viikosta niitä on. Valittaa mahakipua (usein juuri iltaisin, välillä öisinkin) ja päänsärkyä.
Poika on menossa ensi viikolla terveydenhoitajalle näöntarkastukseen, katsotaan sitten, onko vika siinä. Sisäilmaongelmiin en oikein usko, kun koulurakennus on upouusi (toisaalta voihan se olla, että kun siellä on uusia pintoja, ne levittävät sitten jotain uuden hajua tms.).
Meilläkin poika on muuten ihan pirteä ja touhukas, koulukin sujuu hyvin. Vaivat menevät usein ohitse nopeasti ja ihan itsekseen.
Mutta en tiedä, mistä johtuu...
oliko myös joululomalla sama vaiva, kun ei ollut koulua? liittyykö esim. seuraavan päivän kouluaineisiin, esim. liikunta?